به مناسبت دهه فجر سامانه لحظهای ارتباط مردمی «سلام» با هدف دسترسی آسانتر مشترکان به ابزارهای نظارتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات راهاندازی شد.
آیتیمن- در این سامانه که از امروز روی سایت رسمی این سازمان قرار خواهد گرفت، مردم میتوانند با گزارش کیفیت خدماتی که از اپراتورها دریافت میکنند، رگولاتوری در امر نظارت همراهی کنند. در این سامانه بخشهایی از جمله ثبت و پاسخگویی به شکایات، تست سرعت اینترنت، خدمات رجیستری، مشارکت در سنجش، نقشههای پوششی، ترابردپذیری، تشعشعات، اخبار، مدیریت پیامکهای تبلیغاتی و استعلام سرویسهای مشترکان وجود دارد. این اسامه دو طرفه خواهد بود و علاوه بر اینکه اطلاعات را به مشترکان ارسال میکند، اگر مشترک اجازه دسترسی به لوکیشن را داده باشد، میتواند اطلاعات را از کاربر هم بگیرد. برای مثال؛ با استفاده از این سامانه، کاربرها میتوانند سطح کیفیت اپراتورها در همه نقاط کشور را ببینند و در طول سفری که در پیش دارند، از میزان پوشش و کیفیت اپراتور در مسیر آگاه شوند. با وجود اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانههای متعددی را دراختیار دارد، اما این سامانه با هدف تسهیل دسترسی شهروندان به همه این سامانهها راهاندازی شده است. در واقع سامانه سلام مثل یک پنجره واحد نظارتی، خدمات جامعی را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دراختیار مشترکان قرار میدهد.
هدف اصلی از طراحی این سامانه، افزایش دسترسی و نظارت مردم به خدمات باکیفیت ارتباطی است. براساس اطلاعات دریافتی از مشترکان، به پایداری بازار این خدمات کمک میکند. در این مراسم، صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از وظایف رگولاتوری نظارت بر خدماتی است که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مردم ارایه میشود. وی ادامه داد: این نظارت در حوزههای قیمت، کیفیت و پوشش است و کیفیت خدمات که به طور شایسته به دست مردم برسند، برنامههای متعددی را اجرا کردهایم و سامانههای متعددی داریم. وی گفت: تاکنون با استفاده از سامانهها و ابزارهایی که دراختیار رگولاتوری بود، وضعیت خدمات پایش و نظارت میشد و برای این کار از حضور میدانی هم بهره میبردیم، اما فکر کردیم که اکنون دیگر باید وظیفه نظارت را دراختیار مردم هم قرار دهیم و از این رو یک سامانه نظارت مردمیراهاندازی شده است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امیدواریم که این سامانه پس از تکمیل به سطحی برسد که هیچ نقطهای در کشور وجود نداشته باشد که اطلاعات دقیقی از وضعیت ارائه خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن را نداشته باشیم.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: این چیزی است که آقای وزیر ارتباطات هم به طور دائم از ما میخواهند و به ما تأکید دارند که کیفیت خدمات را افزایش دهیم که یکی از روشهای کیفیت افزایش خدمات کمک به توسعه بهتر در اپراتورها است.
وی گفت: در چند روز آینده این سامانه به طور آزمایشی راهاندازی میشود و از شنبه روی سایت سازمان قرار میگیرد تا دراختیار عموم مردم باشد.