پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زیبوم که با هدف ایجاد بستر لجستیکی مناسب جهت توسعه و تسهیل تعاملات کسب وکارها وارتقای دسترس پذیری مشتریان به کالاها و خدمات مورد نیاز، با مناسبترین کیفیت، زمان و قیمت، شکل گرفته است در حاشیه برگزاری یک رویداد تخصصی رونمایی شد.
آیتیمن- این رویداد تخصصی به مناسبت پنجمین سال تأسیس هلدینگ فاخر و در قالب نمایشگاهی با حضور همه شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ، همایش، کارگاههای آموزشی و پنلهای تخصصی با موضوعات «زیرساخت»، «پست و لجستیک» و «تجارت الکترونیکی»، درمحل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.
نخستین گام برای آغاز یک مسیر نوین
مهرداد فاخر رییس هیأت مدیره هلدینگ فاخر، در مراسم افتتاحیه رویداد تخصصی «زیبوم 2022» که راستای رونمایی از پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی بوم برگزار شد، با اشاره به اینکه درعصر دیجیتال، تعامل نقش اساسی در موفقیت کسب و کارها بازی میکند، گفت: ایجاد یک پلتفرم برای توسعه اکوسیستم کسب و کارهای پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوریهای مالی ضروری بود و هلدینگ فاخر با رونمایی از این پلتفرم، نخستین گام برای آغاز یک مسیر نوین در کشور را برداشته است.
توسعه یک اکوسیستم به صورت کاملاً دموکراتیک
در ادامه، رضا سمیع زاده مدیرعامل هلدینگ فاخر، تحول دیجیتال را نقطه عطف تاریخی زندگی بشر دانست و افزود: این تحول تاریخی، همه فرایندها، مدلهای کسب و کار و تجربه ذی نفعان را تغییر داده و در این راستا، دو مفهوم «پلتفرم» و«اکوسیستم» وارد ادبیات کسب و کارها شده است.
وی در تعریف این دو مفهوم گفت: پلتفرم، بستر قدرتمندی برای اکوسیستم کسب و کار است که به طور معمول توسط یک کسب و کار یا بنگاه ایجاد میشود و قابلیت جذب تعداد زیادی مشارکت کننده را دارد. بنابراین، یک پلتفرم میتواند توسط یک بنگاه ایجاد شود و بازیگران مختلف در آن بازی کنند. از طرفی، اکوسیستم به صورت طبیعی روی پلتفرم قابلیت اجرا دارد. ما در واقع میتوانیم بستر ایجاد آن را فراهم کنیم و یکی از مهمترین این بسترها، پلتفرم است.
سمیع زاده افزود: اکوسیستم، یک اجتماع پویا و متشکل از بازیگران متنوع کسب و کارهای مختلف است که خارج از توانایی یک سازمان با یکدیگر بازی میکنند. در اکوسیستم، سرویسهایی که ذی نفعان میتوانند از هریک از بازیگران بگیرند، از توان یک بازیگر بیشتر است؛ در نتیجه، اکوسیستم ائتلاف بازیگران و ارایه سرویسهایی به مشتری است که در حالت عادی نمیتواند همه آنها را از یک بازیگر دریافت کند.
وی با تأکید بر اینکه هلدینگ فاخر در 5 سال گذشته سعی کرده اکوسیستم زی بوم را به صورت کاملاً دموکراتیک و با حفظ هویت بازیگرانی که در آن همکاری و رقابت میکنند، توسعه دهد، افزود: این به معنای آن نیست که ما تا ابد میخواهیم این اکوسیستم را هدایت کنیم و امیدواریم زی بوم بتواند با استفاده از همه بازیگران بزرگ و کوچک لجستیک، تجارت الکترونیکی و فین تکی، بنیاد یک اکوسیستم دموکراتیک را بنا نهد.
در ادامه، جمشید ناظمیعضو هیأت مدیره شرکت تیپاکس با بیان این نکته که در اکوسیستم کسب و کار، یکی از اعضا نقش محوری را ایفا میکند و هماهنگ کننده بقیه اعضا است، گفت: این نقش محوری، به معنای رقابت با سایر اعضا نیست و هدف آن این است که با ایجاد همسویی میان همه اعضا، برنامههای درازمدت و سرمایه گذاریها و.. را جهت دار کند.
ایجاد انجمن فناوریهای صنعت خرده فروشی
فرزین فردیس رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران با ابراز خرسندی از اینکه با حضور بازیگران اصلی و بزرگان صنعت خرده فروشی و کسانی که در زنجیره ارزش این صنعت کار میکنند، یک اکوسیستم به معنای رگولاتوری در حال شکل گیری است، گفت: هلدینگ فاخر به همراه مجموعههای دیگری که در کنار هم قرار داده است، به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درخواست داده تا انجمن فناوریهای صنعت خرده فروشی کشور ایجاد شود. به نظر ما نیز جای این انجمن در کشور خالی است.
در ادامه زاهد شیخ الاسلامیبا ابراز امیدواری از اینکه اکوسیستم زی بوم با این قدم اول بتواند به تدریج راهش را پیدا کند، افزود: طی این مسیر بدون همراهی و همدلی همه بازیگران این صنعت امکانپذیر نیست.
بر اساس این گزارش در دهههای اخیر که شتاب تحولات در دنیای کسب و کارها به طور فزاینده ای افزایش یافته است، مفاهیم، رویکردها و روشهای نوینی برای مدیریت مطرح شده که یکی از این مفاهیم، «اکوسیستم کسبوکار» است. اکوسیستم کسبوکار، شامل شبکهای از سازمانها و بازیگران متصل به یکدیگر اعم از تولیدکنندگان، تأمینکنندگان، توزیعکنندگان، مشتریان، رقبا، بانک و بیمه و مؤسسات عمومیو خصوصی است که در راستای ارایه محصولات و خدمات مورد نیاز هم، همکاری و همزمان برای بقا و رشد کسبوکار خود با یکدیگر رقابت میکنند.