مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشستی خبری که دیروز به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی یرگزار شد، با بیان اینکه حذف و یا کم توجهی به مخابرات در فرایند توسعه ICT، حذف سرمایه مردم است، گفت: شرکت مخابرات ایران، تنها شرکتی است که در ارایه خدمات گزینشی عمل نکرده و در تمام پهنه جغرافیایی کشور خدماترسانی میکند.
آیتیمن- مجید سلطانی در این نشست که با حضور معاونان ستادی مرتبط و خبرنگاران تخصصی حوزه ارتباطات و مخابرات برگزار شد، با بیان اینکه شرکتهای مادر مخابراتی در تمام دنیا قدمت و اهمیت زیادی دارند وسرمایهگذاری زیادی برای توسعه این شرکتها انجام شده است، گفت: برای توسعه تمام امور نیز از سرمایه مردم هزینه شده است. اگر مخابرات در توسعه اینترنت ثابت حذف شود، سرمایه مردمیکه طی ۵۰ سال توسعه پیدا کرده است، بدون استفاده میشود و این به نفع مردم نیست.
وی افزود: بهتر است در این مورد ما از الگوی استاندارد بینالمللی استفاده کنیم و میتوانیم در توسعه ارتباطات ثابت موفق شویم. نیاز نیست هیچ بازیگری را در توسعه حذف یا کمرنگ کنیم.
سلطانی درباره میزان سرمایهگذاری برای سرعت گرفتن توسعه مخابرات افزود: سرمایهگذاری در شرکت
مخابرات و اپراتورها الزامیاست اما تا زمانی که سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان برای این کار صرف نشود، نمیتوان جهش قابل لمسی را مشاهد کرد. اگر در بخش ثابت حدود ۶ هزار میلیارد سرمایهگذاری داشته باشیم باعث جهش میشویم، اما سرمایهگذاری کمتر از این مقدار، توسعه محسوسی را رقم نخواهد زد.
وی درباره بهای تمام شده میزان تعرفه تلفن ثابت در شورای رقابت، افزود: پس از گذشت ۹ ماه از بررسی شورای رقابت، ۲ بخش تعرفه ثابت و متغیر برای مخابرات در نظر گرفته شده که در رگولاتوری در دست بررسی است.
وی افزود: بیش از ۵ ماه از ابلاغیه شورای رقابت گذشته و سازمان تنظیم باید این ابلاغیه را تایید کند تا عملیاتی شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد: اکنون هر فرد به ازای کارکرد خود مبلغ دقیقه ای ۴۵ ریال پرداخت میکند اما مساله مهم دیگر نگهداری خط است. پس از بررسی صورتهای مالی سال ۹۹ مشخص شد هزینه تمام شده برای نگهداری خط تلفن در هر ماه ۲۱ هزار تومان است.
سلطانی افزود: برای متعادل نگه داشتن قیمتها پیشنهاد کردیم که از روستاها مبلغ کمتری دریافت کنیم تا میانگین آن حدود ۱۶هزار تومان شود. اگر این اتفاق رخ دهد و این تعرفه پرداخت شود ما از نظر هزینهها سر به سر میشویم.
مدیرعامل شرکت مخابرات با بیان اینکه طبق بررسیهای صورت گرفته، ۸۵درصد مشتریان از خدمات مخابرات رضایت دارند، اعلام کرد: آخرین آماری که از سامانههای رضایت مشتریان و رصد آن داریم نشان میدهد به طور میانگین ۸۵ درصد رضایت وجود دارد. توسط سامانههایی که طراحی و پیاده سازی شده، میزان تماس و نحوه پاسخگویی به تماسها را مورد بررسی قرار میدهیم.
وی افزود: ما اکنون ۲۰ میلیون کاربر فعال تلفن ثابت و بیش از۶ میلیون کاربر پهنباند ثابت داریم، ما باید به تمام نقاط کشور سرویس بدهیم که این مساله کمیکار مخابرات را سخت میکند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: «سالها قبل طرح همکدسازی انجام شد و این مساله باعث شد نرخ پالس تغییر پیدا کند تا زیان همسانسازی متوجه شرکت مخابرات نشود. در همان زمان، تغییراتی رخ داد اما به واسطه طرح همکدسازی ۸ هزار میلیارد تومان ضرر وارد شده که از هیچ محلی تامین نشدهاست.
سلطانی درباره توسعه ارتباطات زیرساخت و ارایه بیت استریم توسط این مجموعه تاکید کرد: «بیتاستریم» قبل از ورود مدیریت فعلی(به این معنی که شرکت مخابرات زیرساخت خود را در اختیار شرکتهای ارایه دهنده اینترنت قرار دهند تا آنها روی آن سرویس ارایه کنند) انجام نمیشد. تیمیبرای بررسی این مساله گذاشتیم تا این طرح، اجرایی شود. اکنون با هشت شرکت قرارداد بیت استریم منعقد کردهایم اما اجرایی شدن آن نیازمند تغییر سیستمها است.
زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان مخابرات نیزدرباره افزایش تعرفه تلفن ثابت که مدتی است مطرح شده است، افزود: افزایش تعرفه تلفن ثابت اتفاق نیفتاده است. ما این مساله را به دولت قبل اعلام کردیم. هنوز فکر میکنیم تعرفه سال ۸۲ با گذشت ۱۸ سال به سود مخابرات است.
وی تاکید کرد: روزی که مخابرات خصوصی شد کمتر از ۱۰۰هزار پورت اینترنت پرسرعت در اختیار مردم قرار داشت اما اکنون ۱۰ میلیون پورت ADSL در دسترس مردم است که نشان میدهد در این زمینه سرمایهگذاری قابل توجهی صورت گرفته است.
در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه با وضعیت فعلی جهش مورد انتظار اتفاق نخواهد افتاد، گفت: وزارت ارتباطات هم درحال حاضر به دنبال تامین منابع به انحای مختلف هستند که در صورت تامین منابع، توسعه و پیشرفت جهشی در این موضوع خواهیم داشت.
وی افزود: همگی ما در شرکت مخابرات خودمان را خادم مردم میدانیم و فرهنگ مخابرات بر پایه اصل همیشه حق با مشتری است پایه گذاری شده است و بر این اساس سامانههایی طراحی شده است که به نحوه پاسخ گویی و شکایات مشترکین پاسخ داده شده و پیگیری میشود.
وی ادامه داد: شرکت مخابرات تنها شرکتی است که در ارایه خدمات گزینشی عمل نکرده و در همه پهنه جغرافیایی کشور خدمات رسانی میکند.
سلطانی گفت: در شرکت مخابرات ایران همواره شاخصها رو به بهبود بوده است، هر چند این بهبودی تا این میزان مطلوب و کافی نیست و قطعا در جهت افزایش و ارتقا سطح کیفی و کمیخدمات به مشترکان، اقدامات اساسی انجام میشود.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبتهایش به کیفیت شبکه مخابرات پرداخت و گفت: کیفیت شبکه توسط سیستمهای سازمان مقررات در حال رصد است و در مجموع در شاخصهای کیفیت شبکه از حد استاندارد بهتر هستیم و در جایگاه خوبی قرار داریم.
وی افزود: توسعه ارتباطات و زیرساختها در حوزههای مختلف موضوع مهمیاست که همه کشورها به دنبال آن رفتهاند و رسانهها برای ایفای رسالت شان ضروری است تا در این حوزه گام بردارند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: از زمان واگذاری شرکت مخابرات تاکنون، ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در بخش ثابت و سیار صورت گرفته است.این در حالی است که منفعت دولت از واگذاری مخابرات تاکنون حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
سلطانی همچنین اظهار کرد: در حوزه تعرفه تلفن ثابت برابر با ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴ حاکمیت نمیتواند به شرکت خصوصی ماموریتی محول کند که برای آنها زیان در برداشته باشد و در سالهای گذشته در موضوع اصلاح تعرفه اقدامیصورت گرفت که لغو شد.
وی ادامه داد: ما به عنوان متولی ارتباطات نمیتوانیم به مشترکین یا علاقهمندان به خرید حق اشتراک سرویس دهی نکنیم اما، باید بگوییم که سودی بابت ارایه خط تلفن ثابت و سرویس اینترنت این خطوط دریافت نکرده و نمیکنیم.
مدیرعامل مخابرات ایران تاکید کرد: بهطور نمونه، اکثر مشترکان هزینهای در حدود ۱۰ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومان بابت مکالمه تلفن ثابت پرداخت میکنند. با این ارقام، چه اقداماتی در حوزه تامین و تکمیل زیرساختهای و تقویت شبکهها میتوان انجام داد؟
سلطانی با بیان اینکه اگر به نقطه سر به سر برسیم ، سرمایهگذاری و توسعه را در مخابرات کشور سه برابر خواهیم کرد، گفت: اکنون همگام با اقدامات ITU کارگروهی داریم که فناوریهای روز را رصد میکنند اما آنچه که دست ما را بسته است مشکل نقدینگی است.
گفتنی است مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این نشست خبری علاوه بر پاسخ به سوالات خبرنگاران از سراسر کشور به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی، به ابهامات مطرح شده پیرامون برنامه مخابرات برای اصلاح و منطقی شدن مدل تعرفه گذاری تلفن ثابت پاسخ داد.