سومین نشست کمیته سلامت الکترونیکی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامیبه منظور بررسی عملکرد سازمانها و نهادهای مرتبط در حوزه سلامت الکترونیکی برگزار شد.
آیتیمن- سومین نشست کمیته سلامت الکترونیکی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامیبا حضور جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و سازمانها و نهادهای مربوطه برگزار شد.
فاطمه محمدبیگی رییس کمیته الکترونیکی سلامت کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامیدر ابتدای این نشست تاکید کرد: امروزه نقش و اهمیت سلامت الکترونیکی در جامعه بسیار مهم است و منجر به کاهش هزینهها، عدم مراجعات حضوری، کاهش بروکراسیهای سنگین، کاهش تولید اسناد کاغذی و کاهش تخلفات میشود؛ بر همین اساس اجرایی شدن سلامت الکترونیکی به صورت یکپارچه اقدام بزرگی در حوزه سلامت کشور خواهد بود.
یوسف زاده نماینده شورای اجرایی فناوری اطلاعات در این جلسه عنوان کرد: اکثر کشورهای توسعه یافته و کم جمعیت نتوانستهاند در حوزه سلامت الکترونیکی با موفقیت عمل کنند، تاکنون در حوزه سلامت الکترونیکی به موفقیت 70 درصدی در پروژهها دست یافتهایم، چالشهایی که امروز با آنها مواجهیم؛ آنقدر پررنگ نیستند که عملکرد این پروژه را زیر سوال ببرند. اگر جلوی پیشرفت این طرح گرفته شود، متاسفانه به عقب باز خواهیم گشت، در حال حاضر باید عملکرد مثبت این پروژه را ببینیم.
وی ادامه داد: سوال این است که چگونه در کشور ما پزشکان در یک روز 180 نفر را ویزیت و حتی آنها را ثبت الکترونیکی میکنند؟ حال اگر این روش و عملکرد بررسی شود، خواهیم دید که عملکرد درستی نیست.
یوسفزاده تاکید کرد: استارت آپها در تمام موضوعات خوب و موثر عمل کردهاند، اگر نتوانیم به درستی از ظرفیت آنها استفاده کنیم، جای آنها را پلتفرمهای خارجی خواهد گرفت. شاخصها و ارزیابیهایی از طرف سازمانها تعریف شده که به صورت هفتگی به وزارت بهداشت ارسال میشوند، ولی متاسفانه در ۵ ماه اخیر از طرف وزارت بهداشت گزارشی در این راستا دریافت نکردهایم.
فرهمند نماینده وزارت بهداشت نیز در این جلسه بیان کرد: هر سازمان و نهادی وظایفی در راستای پیشبرد اهداف نسخه الکترونیکی دارد. طبق برنامه چهارم توسعه در سال 81 منابعی اختصاص داده شد که این ماجرا در همان دوران مسکوت ماند، در حال حاضر در وزارت بهداشت منبعی از دادهها و اطلاعات ذخیره شده که باید در جایی استفاده میشد.
وی تاکید کرد: از سال 98 و همزمان با شیوع کرونا، برنامه کل سازمانها و نهادها تغییر کرد که در نهایت به تغییر اقدامات پایدار وزارت بهداشت منجر شد.
کمبود نیروی متخصص پزشک
نماینده وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر در کشور یک پزشک روزی 180 بیمار ویزیت میکند، به دلیل کمبود نیروی متخصص است، اما در مورد پلتفرمها که در این جلسه به آن اشاره شد، باید توجه کنیم که آیا زیرساخت پلتفرمهای داخلی توانایی به سرانجام رساندن چنین پروژهای را دارند؟
همچنین در این نشست، سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه گفت: اگر هر سازمانی گزارش عملکرد خود را بدهد، میتوان به یک جمعبندی کامل رسید. وزارت بهداشت تاکنون یکسری تغییرات داشته است. سازمانهای بیمهگر بر این عقیده هستند که باید کدینگها به درستی اجرا شود، از طرفی وزارت بهداشت نتوانسته در این راستا عملکرد خوبی داشته باشد. اگر ادعای پیشرفت 70 درصدی پرونده سلامت صحیح باشد، باید بررسی کنیم که این میزان در کجا تعریف شده است.
نسخه الکترونیکی 1400 صفحه مستندات دارد
وی ادامه داد: نسخه الکترونیکی ایران 1400 صفحه مستندات دارد که بیشتر آنها مستندات نیستند، بلکه دستورات هستند. باید توجه کنیم که پروژه یعنی مکان، زمان و هزینه جزء به جزء تعریف شده باشد. آیا در نسخه الکترونیکی این موارد رعایت شده است؟ زمان مشخص میکند که در 8 ماه نسخه الکترونیکی اجرایی شده است، کجای دنیا در این بازه زمانی نسخه الکترونیکی عملیاتی شده و به نتیجه رسیده است؟ سازمانها و نهادها از شرکتهای بیمهای تا وزارت بهداشت، هر یک باید قوانین خود را به درستی اجرایی کرده و در یک راستا حرکت کنند. ما در حد توان خود از سال 91 نسبت به سال 86 در وزارت بهداشت و سازمان بیمه پیشرفتهای خوبی داشتهایم. البته ناهماهنگیهایی هم وجود دارد و اتصال سازمانها و نهادها تاکنون به درستی انجام نگرفته است اما باید تلاش شود تا تمام سازمانها و نهادها با هماهنگی کامل با یکدیگر در یک مسیر حرکت کنند.
محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت درخصوص ناهماهنگی بین سازمانها و نهادها در اجرای نسخه الکترونیکی تاکید کرد: باید دو هدف زمانبندی و تدوین مدیریت سلامت الکترونیکی در دریافتی اسناد به درستی صورت گیرد و ضمانت اجرایی آنها به عینه دیده شود.
فرهمند در ادامه گفت: پرونده نسخه الکترونیکی در سال 86 به عنوان مطالبات اصلی مورد توجه قرار گرفت و در سال 98 آغاز به کار کرد. خوشبختانه در بخش بستری بیماران اطلاعات به درستی جمعآوری شده و در برنامه پنجم و ششم توسعه نگاه سیستمیمشخصی داشته است. ولی حال این سوال مطرح است که چرا ترک فعلها صورت گرفته که شاهد به سرانجام نرسیدن برخی از اهداف در حوزه سلامت هستیم؟ جدا از همه موضوعات مطرح شده، اتفاقات بسیاری در حوزه بیمه سلامت افتاده است، تولیت سلامت کشور بر عهده کدام سازمان است؟ شرکتهای بیمهای یا وزارت بهداشت و درمان؟ نکته دیگر اینکه فلسفه حیاتی بیمه چیست؟ یعنی هزینههای آن بر درآمدهای آن فائق نیاید!
380 مرکز نسخه الکترونیکی را اجرا میکند
شهرام غفاری نماینده سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست تاکید کرد: در سازمان تامین اجتماعی ما مکلفیم تا خرید راهبردی کنیم. سازمان تامین اجتماعی تا به امروز در پروژه نسخه الکترونیکی وظایف و اقداماتی را که بر عهده داشته، به درستی انجام داده است. این سازمان در سال 94 تصمیم گرفت نسخه الکترونیکی را به عنوان ابزار در حوزه سلامت اجرایی کند تا روند عملکرد پزشکان به درستی رصد شود. از سال 95 در 380 مرکز درمانی نسخه الکترونیکی به درستی اجرایی شد، در حال حاضر شاهد حذف شدن دفترچههای کاغذی در حوزه درمان هستیم. این کار سختی نبود و به درستی اجرایی شد.
وی ادامه داد: امروزه 70 تا 80 درصد پزشکان طرف قرارداد تامین اجتماعی برای رضایت حال بیماران و وزارت بهداشت نسبت به نسخهنویسی الکترونیکی اقدام میکنند.
محمد یوسفی از وزارت بهداشت در ادامه این نشست تصریح کرد: تولیدکنندگان خدمات الکترونیکی در این جمع با ارایه خدمات الکترونیکی مخالف نیستند، یکسری از اقدامات بهم پیچیده شده، اما آنچه امروز مهم است و باید باعملکرد یکپارچه به جلو پیش برویم؛ باید منصفانه تمام اقدامات را قضاوت کنیم و به نتیجه برسیم چه میزان از این عملکردها انجام شده در حوزه نسخه الکترونیکی به نفع و یا ضرر مردم است؟
وی ادامه داد: اگر سازمانها و نهادها؛ فرماندهی مشخصی را در نسخه الکترونیکی به نفع مردم تعریف نکنند، مطمئناً به یک نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.
بیمه یک نیاز است
بهمن برزگر نماینده سازمان بیمه سلامت کشور در این نشست تاکید کرد: مفهوم سلامت الکترونیکی در برنامه چهارم توسعه مورد بررسی قرار گرفت. بیمه یک نیاز است و ذینفعانی را در بر میگیرد. در سالهای قبل بیمه سلامت به علت نداشتن اطلاعات، عملکرد قابل قبولی نداشت، کما اینکه سازمان تامین اجتماعی گزینهای برای ارایه خدمات خود درخصوص نسخه الکترونیکی داشت. در سال 98 فشار کرونا الزاماتی را برای بیمهها به وجود آورد. ضعف وزارت بهداشت در جایی خود را نشان داد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تفاهم بر سر هیچ است، باید همگی زیر یک بیرق جمع شویم، مشروط به اینکه بیمه سلامت ذینفعان را نیز در نظر بگیرد.
محمدبیگی رییس کمیته الکترونیکی سلامت کمیسیون بهداشت در پایان این نشست تاکید کرد: فرآیند بینبخشی بین سازمانها و نهادها مختل کننده است، از همه سازمانها و نهادها که در حوزه سلامت الکترونیکی نقش دارند، درخواست میکنیم تا به یک جمعبندی کامل برسند. بحث استفاده از استارت آپها برای پیشبرد تسریع این حوزه بسیار اهمیت دارد؛ موضوع اعتبارات در بودجه 1401 را باید در نظر بگیریم. همچنین مسئله کدینگها باید به صورت جدی پیگیری شود. در ضمن شاخصهای جدیدی برای حوزه سلامت در نظر گرفته شود تا شاهد نظم و مقررات الگوریتمیبه صورت جدی باشیم.