معاون وزیر ارتباطات گفت: برای رفع مشکل کندی و اختلال در شبکه ارتباطی کشور که در مهرماه رخ داده بود، توسعه در پهنای باند انجام شد و ظرفیت شبکه اینترنت بینالملل و شبکه داخلی نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت.
آیتیمن- حسین فلاح جوشقانی درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات کیفیت
اینترنت، افزود: هفته اول مهرماه به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاهها و مصرف طبیعی کاربران، با افت کیفیت اینترنت در برخی نقاط کشور مواجه شدیم، افت کیفیت محسوسی که به تجربه بد کاربران منجر شده بود.
وی افزود: رشد مصرف دیتا باعث اشباع شدن ظرفیتهای اپراتورها و مخابرات شد و همین مسئله نیاز به توسعه زیرساختها را بیش از هر زمان دیگری افزایش داد.
معاون وزیر ارتباطات گفت: به طور معمولی هر ماه حدود 3 درصد افزایش مصرف داریم که در هفته ابتدایی مهر و بازگشایی مدارس از ۳ درصد به ۱۰ درصد رسید، این مساله منجر به افت کیفیت در بعضی نقاط کشور و گلایه مردم شد.
فلاح با بیان اینکه بهبود شبکه در این شرایط نیاز به توسعه ظرفیتها داشت، افزود: وزیر ارتباطات در اول مهر و پس از شکایت کاربران از وضعیت اینترنت، دستور داد کمیته ویژهای با حضور سازمان تنظیم مقررات (رگولاتوری)، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات و اپراتورها تشکیل شود.
معاون وزیر ارتباطات افزود: پس از بررسی مشکلاتی که در شبکه وجود داشت، گزارشی از اشباع شدن ظرفیت اپراتورهای مختلف را ارایه کردیم. در بررسیها مشخص شد در ساعات اوج مصرف، میزان استفاده در تعداد زیادی لینک در اپراتورها به بیش ۹۵ درصد میرسد، که این میزان از اشباع، مهمترین عاملی است که باعث افت کیفیت و سرعت میشود.
رییس رگولاتوری افزود: برای رفع مشکلات پیشآمده، ظرفیت اینترنت بینالملل و شبکه داخلی را نزدیک به ۱۰ درصد افزایش دادیم و اکنون میتوان گفت وضعیت اینترنت بهبود پیدا کرده و مشکل افت کیفیت رخ داده در مهرماه رفع شده است.
وی درباره برنامههایی که برای حفظ کیفیت اینترنت دارند، گفت: بهبود کیفیت یک امر مستمر است که باید دائم توسط رگولاتوری که مسوول آن است، مورد بررسی قرار بگیرد و مشکلاتش حل شود. مسوولیت روزانه ما در رگولاتوری، پایش شبکهها و مشکلات آنهاست. به واسطه همین رصد روزانه است که میتوانیم در زمان مقرر، توسعه مناسب ظرفیت شبکهها را انجام دهیم. گاهی اوقات نیز مانند مهرماه اختلالاتی به وجود میآید که دلیل آن افزایش مصرف ناگهانی در مقاطع خاص است.
معاون وزیر ارتباطات درباره همکاری اپراتورها برای رفع این مشکلات گفت: اپراتورها در این خصوص همکاری مناسبی انجام دادهاند اما کافی نیست. به خصوص شرکت مخابرات ایران نیازمند سرمایهگذاری جدی، توسعه سریع در زیرساختهای ارتباطی و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات است که به طور جدی پیگیری میشود.
وی افزود: این اقدامات به معنای کیفیت مناسب در کشور نیست و مشکل اصلی، عدم سرمایهگذاری مناسب به ویژه در بخش ارتباطات ثابت در کشور بوده که توجه جدی و ویژه به این موضوع از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات است.
بر اساس این گزارش کاربران شبکههای اجتماعی در هفتههای اخیر از کندی و مشکلاتی که در دسترسی به اینترنت دارند، گلایههایی را مطرح کردند. بر این اساس، در پی دریافت برخی گزارشات مردمیاز طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات دستور پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به این معضل را صادر کرد.
در همین رابطه اما یک مقام مسوول دیگر در
سازمان رگولاتوری نیز از بهبود وضعیت شاخصهای کیفی اینترنت کشور خبر داد.
مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اعلام تشکیل کمیته ویژه با حضور مدیران رگولاتوری، شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای ثابت و سیار به دستور وزیر ارتباطات برای بررسی و حل وضعیت کندی اینترنت در برخی نقاط کشور افزود: با افزایش پهنای باند بینالملل در شرکت ارتباطات زیرساخت و افزایش ظرفیت لینکهای داخلی بویژه در لایه مخابرات در اپراتورها در حال حاضر کیفیت شبکه اینترنت در حالت نرمال قرار دارد.
حقی افزایش استفاده از بستر سامانههای آموزشی همزمان با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی را دلیل عمده افزایش ترافیک شبکه و کندی اینترنت کشور اعلام کرد گفت: به طور معمول ترافیک شبکه افزایش دارد اما با آغاز سال تحصیلی حجم استفاده از اینترنت افزایش قابل توجهی داشت و این باعث شد کیفیت اینترنت بویژه در شاخص pocket lost (بستههای گمشده) افت کند.
وی تاکید کرد: در کنار اقدامات رگولاتوری، شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای ارتباطی برای افزایش ظرفیت داخلی و پهنای باند بینالملل، به دلیل تغییر زمانبندی کلاسهای مدارس و مراکز آموزش عالی و پراکندگی آن در ساعات صبح و بعدازظهر، ساعتهای اوج مصرف در طول شبانهروز تغییر کرده و در پی آن کیفیت شبکه نیز بهتر شده است.
معاون سازمان رگولاتوری گفت: فرایند پایش کیفیت در شبکه دیتای کشور، امری مستمر است و بطور مرتب در دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد تا مردم از خدمات با کیفیت در این حوزه بهره مند شوند.