رییس پیشین پلیس فتا تهران بزرگ گفت: رسانههای ما باید به تولید برنامهها و محتواهایی بپردازند که اطلاعات شهروندان را بالا ببرند. باید اقدامات کلاهبرداران فضای مجازی توسط رسانهها به اطلاع افکار عمومیرسانده شود و آن کسانی که در پشت این جریان در حال سودجویی هستند به مردم معرفی بشوند.
آیتیمن- محمدمهدی کاکوان در خصوص وجود مقاومتها و ممانعتها در برابر راهکارهای پلیس فتا برای مقابله با شرط بندی و قمار در فضای مجازی گفت: نباید تصور شود که جریانها یا نهادهایی مانع از پیشبرد برنامههای پلیس فتا میشوند تا قمار و شرط بندی همچنان انجام بشود. اما بعضا نهادهایی هستند که با مقاومتهایی که در برابر پیشنهادهای پلیس فتا دارند سعی میکنند جلوی اجرایی شدن برنامههایی که در دست اقدام پلیس هستند را بگیرند.
وی گفت: این شبکههای قمار و شرط بندی که امروزه شاهد فعالیتهایشان هستیم دارای درگاههای واسط هستند. حال اگر به سراغ مسوولان بانک مرکزی برویم خواهند گفت ما درگاههای واسط را با دستورالعملهایی ارایه دادهایم. ولی با قطعیت میتوان گفت درباره بسیاری از آنهایی که روی حسابهای بانکی به قماربازی میپردازند اگر یک بررسی مختصری انجام میگرفت امکان شناسایی این باندها فراهم میشد تا درگاههای واسط به این افراد تحویل داده نشود. با این کار این امکان به وجود میآمد تا جلوی ضرر و زیانهای عمدهای که برای بسیاری از مردم اتفاق میافتاد را گرفت.
رییس پیشین پلیس فتا تهران بزرگ درباره سازوکارهای پلیس فتا برای دست بردن به اقدامات پیشگیرانه برای به دام انداختن کلاهبرداران فضای مجازی گفت: اولین سازوکار پلیس فتا خبرنگاران و رسانهها هستند. هم رسانه ملی و هم دیگر رسانهها و اصحاب خبر که دستی به قلم دارند و در رابطه با این نوع جرایم مشغول اطلاع رسانی و آگاهی بخشی هستند در این رابطه همیاران پلیس فتا محسوب میشوند. من تصور میکنم رسانههای ما باید به تولید برنامهها و محتواهایی بپردازند که اطلاعات شهروندان را بالا ببرند. کافی است اتفاقاتی که در این باره رخ میدهد توسط رسانهها به اطلاع افکار عمومیرسانده شود و آن کسانی که در پشت این جریان در حال سودجویی هستند به مردم معرفی بشوند. اگر این مساله محقق شود باید اطمینان داشته باشیم که خود شهروندان و خانوادهها کمک خواهند کرد تا افراد کمتری گرفتار این باندهای کلاهبردار بشوند.
کاکوان گفت: برای اقدامات مقابلهای دربرابر سودجویان فضای مجازی در درجه اول لازم است تا مردم آموزشهای لازم را دریافت کنند. بعد از ارایه آموزشها این دیگر خود مردم هستند که باید دست به انتخاب بزنند. وقتی این خدمت انجام بشود اقدام دیگری باقی نمیماند که ما بخواهیم انجام بدهیم. مخصوصا در فضای کنونی که مساله دارک نت هم مطرح شده اگر مردم بعد از دریافت آموزشها باز هم دست به انتخاب آن رویههای نادرست در فضای مجازی بزنند در این صورت دیگر واقعا هیچ کاری نمیتوان کرد. در این صورت فقط میتوان دست به برخورد و مقابله و مجازات زد که در قوانین همه کشورهای دنیا بر روی آن تمرکز شده است.
وی افزود: با این حال من مطمئن هستم که بسیاری از اتفاقاتی که درباره کلاهبرداریهای مجازی امروزه در حال رخ دادن است ناشی از ناآگاهی و بی اطلاعی مردم است. درواقع گرفتار شدن مردم در چنگال این کلاهبرداران به همین بی اطلاعیها بر میگردد. بسیاری از مردم واقعا این تصور را دارند که، چون آن کلاهبردار مجازی به آنها کارت بانکی ارایه میدهد پس در یک مکان مشخصی مستقر است و مشغول فعالیت قانونی است. این شبکههای کلاهبردار تبلیغاتی هم که عرضه میکند به گونهای است که شهروندان را به این تصور میاندازند که این مجموعه واقعا یک واحد قانونی است. بعضی از شهروندان تصور میکنند پیگیری و به دام انداختن این باندهای کلاهبرداری به راحتی قابل انجام است و بنابراین وارد این نوع بازیهای فریبکارانه میشوند. اما بعد از اینکه مالباخته شدند تازه عمق و پیچیدگی رفتارهای شیادانه این باندها را در مییابند.