یک مدیر مدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت با طرح این پرسش که «اکنون در موج پنجم کرونا، آیا در مجموعه آموزش و پرورش این آمادگی وجود دارد تا با بازگشایی دوباره مدارس، هم سلامت روح و جسم دانش آموزان و هم آموزش و تربیت آنها مورد توجه جدی قرار گیرد؟» گفت: کیفیت پایین آموزش مجازی، زنگ خطر بحران آموزشی را در کشور به صدا درآورده است.
آیتیمن- علی تفکری گفت: نقش آموزش و پرورش در روند توسعهاجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بسیار مهم وتعیین کننده است. بر این مبنا، مدرسه به عنوان قلب تپنده وعنصر کلیدی نظام آموزشی، باید زمینه رشد فکری و اخلاقیجامعه را فراهم کند.
وی افزود: هرگونه آسیبی به این نهاد انسانساز میتواند موجبزیان جامعه و توقف توسعه پایدار شود. این در حالی است که درقانون اساسی جمهوری اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر نیزبر حق تربیت مدرسهای تاکید شده است.
این مدیرمدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه طی دوسال گذشته، ظهور و پیشروی همهگیری جهانی کرونا به گونهایمحسوس، بر شکلبندی نظامهای آموزشی جهان تأثیر گذاشتهاست گفت: در حالی که تجارب موفق نظامهای آموزشی کشورهایمختلف در مواجهه و مقابله با این بیماری و همچنین تمهیدات وابتکارات اتخاذ شده در این حوزه، میتوانست برای نظام آموزشیما مفید و آموزنده باشد؛ اما متولیان آموزش و پرورش کشور درتصمیمگیری و سیاست گذاری دوران کرونا، با فاصله گرفتن ازواقعیتهای موجود و پیچیدن نسخهای واحد برای مدارس کشور،در حوزه آموزش مجازی عملکرد چندان مطلوبی نداشتهاند.
تفکری افزود: با وجود تمام پیشرانها و جذابیتهایی کهآموزشهای مجازی دارد، موانع و چالشهایی نظیر شکافدیجیتالی طبقاتی، سنگین بودن هزینههای اینترنت برای بسیاریاز خانوادهها، قطع و وصل پیاپی اینترنت، پهنای ضعیف باندمعطوف به اپلیکیشن شاد، عدم وجود تعامل کافی و چهره بهچهره، دشوار بودن سنجش یادگیری و... بیانگر این حقیقت استکه هنوز برای آموزش مجازی صرف، آمادگی کافی و زیرساختهایلازم در کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بر اساس یافتههای علمی، تعطیلی طولانی مدتو گسترده مدارس، خسارتهای جبران ناپذیری مانند آسیبهایروانی و جسمی، افت تحصیلی و بازماندن دانش آموزان ازتحصیل را در پی داشته است گفت: از سوی دیگر نتایج دو سنجشبینالمللی تیمز و پرلز ۲۰۱۹ - که سواد خواندن و نوشتن وریاضیات و علوم را در دانش آموزان مقطع ابتدایی بررسی میکند- گواه بر این است که عملکرد تحصیلی دانشآموزان ایرانی ازمیانگین بینالمللی بسیار پایینتر است.
این مدیرمدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: بررسی ایننتایج با وجود کیفیت پایین آموزش مجازی، زنگ خطر بحرانآموزشی را در کشور به صدا درآورده است. اکنون در موج پنجمکرونا، این پرسش مطرح است که آیا در مجموعه آموزش و پرورشاین آمادگی وجود دارد تا با بازگشایی دوباره مدارس، هم سلامتروح و جسم دانش آموزان و هم آموزش و تربیت آنها مورد توجهجدی قرار گیرد؟ و آیا اساسا ﺗﺪاوم ﺣﯿﺎت ﻣﺪرﺳﻪ با وجود ﻫﻤﻪگیریکرونا میسر خواهد بود؟ اینها سوالاتی است که فضای جامعه راتحت تاثیر خود قرار داده است.
تفکری گفت: تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس مستلزم آناست که مسوولان امر، ضمن تبیین درست و دقیق نحوه بازگشاییبرای جامعه نگران، با بررسی مزایای آموزش حضوری نسبت بهآموزش مجازی در مقابل مخاطرات مرتبط با بازگشایی مدارس،بهترین راه حل را برای حمایت از یادگیری و حفاظت از سلامتدانش آموزان اتخاذ کنند. بی تردید استمرار فعالیت مدارس از نظراجرایی، نیازمند فراهم شدن شرایط و استلزاماتی است کهمسوولیت آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش از سطح ستاد تامدرسه است.
وی افزود: حال باید دید وزارت آموزش و پرورش که ظاهرا سالتحصیلی جدید را بدون وزیر آغاز خواهد کرد، آیا قادر خواهد بودتا با فراهم کردن شرایط امن آموزش حضوری و تضمین سلامتیکودکان و نوجوانان، علاوه بر کاهش و جبران خسارتها وزیانهای وارده به پیکر نظام آموزشی کشور، تا حدی از ایجادبحرانهای تازه آموزشی و تربیتی جلوگیری کند؟.