بازار ICT کشور، پر از تشویش وچالشهای حل نشدهای است که از دیرباز مساله وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات ایران وسایر اپراتورهای مخابراتی کشور بوده و هست. آنچه مسلم است اینکه تعامل و همدلی رکن اساسی برای از بین رفتن بخش اعظمی از مشکلات خواهد بود، مساله ای که هنوز به طور قطع و اساسی درک نشده و به آن توجه لازم نمیشود. جایی که ظاهرا قانون نمیتواند مسایل را حل وفصل کند؛ باید تفاهم کرد. این موضوعی ست که اکثر اپراتورهای تلفن ثابت نیز بر آن متفق القول هستند.
آیتیمن- شرکت مخابرات ایران معتقد است که با ایجاد فضای تعاملی با رگولاتوری و FCPها مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی و برای ارایه خدمات مناسب به جامعه راهکارهای مناسب تعیین میشود.
این درحالی ست که مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در چارچوب منافع ذی نفعان حوزه ICT نبوده و با تصمیم وزیر ارتباطات، به خواست مخابرات مبنی بر ترمیم منطقی تعرفهها، ترتیب اثر داده نشد.
در چنین شرایطی هرچند که شرکت مخابرات ایران به ارایه راهکارهای هم افزایی فعالان حوزه خدمات ثابت بپردازد و بهترین روشها را برای ایجاد فضای برد- برد در عرصه توسعه ارتباطات ثابت میان سایرفعالان این حوزه ایجاد کند ؛ ولی تا زمانی که رگولاتوری و وزارت ICT همسو و همدل با فعالان حوزه ICT نباشند تمامیاین تصمیم گیریها و راهکارها پای میز مذاکره باقی خواهد ماند و عینیت نخواهد داشت.
آسیب نگاه سیاسی وزیر ارتباطات به صنعت
در همین رابطه بیدآبادی، مدیرعامل صبانت نیز، همچنان که وزیر ارتباطات را در تثبیت تعرفهها مقصر اصلی میداند که با نگاه سیاسی بر عدم افزایش تعرفههای مخابراتی این شرکت را دچار مشکلاتی کرده است، در اینجا نیز به نقش مخابرات ایران در بازار آیسیتی اشاره دارد.
بنابر نظر او، 95 درصد وابستگی FCPها به مخابرات است، بنابراین هر آنچه برای مخابرات مشکل ساز باشد و توسعه را در زیرساختهای مخابراتی با کندی مواجه سازد، شرکتهای دیگر بازار ICT را نیز تحت تأثیر قرار میدهد و باعث کندی حرکت سایر اپراتورها میشود و همه این مسایل زنجیره سرویس و خدمات رسانی و پشتیبانی ارتباطات در کشور را مختل میکند.
مدیرعامل صبا نت درباره موضوع رانژه نیز گفت: آنچه اخیراً تعامل ما با مخابرات را بر سر موضوع رانژه با چالش مواجه ساخته است بحث تعرفههاست که مخابرات خواهان تغییر و افزایش تعرفهها نسبت به تورم موجود است. البته که حق با مخابرات است و باید این اختلاف قیمت کابل و دستمزد تغییر کند.
وی افزود: ما با مخابرات بر سر این موضوع به توافق رسیدیم ولی در کمیسیون صنایع رد شد، این در حالی ست که اگر این مشکل به طول انجامد و حل نشود ؛ مشتری ما از دست میرود و به خاطر طولانی شدن مشتری به خود مخابرات برمیگردد و از او رانژه را دریافت میکند که این به ضرر FCPهاست.
بیدآبادی گفت: در اولین قدم خواست ما از رگولاتوری این است که این مساله را حل کند و در قدم بعدی از مخابرات ایران میخواهیم که با تعامل بیشتر با FCPها و مذاکره با آنها، مشکلات را حل کنیم و راه حلی برای آن بیابیم تا ما هم در این بازار بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و مردم و مشتریان را هم راضی کنیم.
مدیرعامل صبانت تأکید کرد: شرکت مخابرات ایران با تفاهم با FCPها،با حفظ منفعت و شفاف سازی میتواند شرایط فعلی را تغییر داده و از زیرساختهایی که در اختیار دارد استفاده بهینه کرده و میلیاردها دلار درآمد کسب کند.
توقف توسعه با مانعسازی رگولاتوری
نخجوانی، مدیرعامل شاتل درخصوص رانژه نیز گفت: سالهاست که FCPها با این مشکل دست به گریبان هستند. این درحالی ست که ما برای استفاده از فناوریهای قدیمیو فرسوده شرکت مخابرات ایران برای پاسخگویی به مشتریان خود راضی و حاضریم اما همین هم از ما دریغ میشود. و این تعلل مخابرات در برقراری تعامل با FCPها باعث میشود مشتریان FCPها از دست بروند.
مدیرعامل شرکت شاتل نیز در بحث رانژه کشی نیز نقش مخابرات ایران را مدنظر قرار میدهد و میگوید که کمیسیون تنظیم مقررات با تصویب نکردن توافقات در این حوزه در واقع ادامه فعالیت FCPها را در بازار ICT با مشکل مواجه کرده است زیرا که با این روند، هم مخابرات ایران و هم FCPها نمیتوانند سایر خدمات ارتباطات ثابت را نیز به مردم ارایه دهند و در روند ارایه خدمات ثابت به مردم دچار وقفه و مشکل خواهند شد و در نهایت ضرر اصلی را همان مردمیمیبینند که میخواهید از حق آنها دفاع کنید.
امید به توسعه با ورود وزیر جدید
این درحالی ست که شرکت مخابرات ایران حتی اگر بخواهد یک شرکت فاقد قدرت و توان باقی بماند و توسعه را نیز متوقف کند، باز هم در بازار ICT چنان تأثیر میگذارد که باعث نابودی سایر شرکتها و اپراتورهای مخابراتی خواهد شد. بر اساس این گزارش بنابراین همه FCPها تمامی سخنشان به رگولاتوری و حاکمیت این است که با کمک به مخابرات در واقع بازار ICT کشور را نجات دهند.
بیدآبادی تأکید میکند که امروز دیگر ADSL جوابگوی تقاضای مشتریان نیست و اینترنت پرسرعت باید توسعه پیدا کند و دراین مسیر شرکت مخابرات ایران و ذی نفعان بازار ICT میتوانند با همکاری هم، توسعه را به راحتی انجام دهند تا هم خود نفع برده هم مردم به خدمات با کیفیت و به روز دسترسی داشته باشند.
وی افزود: مهمتر از ایده، اجراست. بنابراین انتظار میرود که شرکت مخابرات ایران با امکاناتی که در اختیار دارد و با توجه به داشتن نیروهای ماهر و با تجربه بتواند ایدههای مثبت را در زمان مناسب به اجرا درآورد که با این وجود علیرغم مشکلات و تحریمهایی که وجود دارد این شرکت حتماً در مسیر توسعه موفق خواهد بود.
وی گفت: شرکت صبا نت آمادگی خود را برای مذاکره و هرگونه همکاری با شرکت مخابرات ایران اعلام میدارد.امید است با روی کار آمدن وزیر جدید تمامی مشکلات اپراتورها به عنوان ذی نفعان صنعت ICT حل شود و همگی در امر توسعه که سالهاست مغفول مانده است، با هم همدل و همراه باشیم.
در همین رابطه، مدیرعامل شرکت آسیاتک نیز معتقد است که دولت نیز نباید در قیمت گذاری ورود کند، زمانی که مخابرات بتواند سرپا بایستد؛ بازار رقابتی نیز به نفع سازمانها و شرکتهای حوزه ارتباطی شکل میگیرد که این تجربه، در نهایت به نفع مشتری و شرکتهای مهمیمانند مخابرات است.
حفظ جایگاه ارتباطی با تعامل مخابرات و FCPها
مدیرعامل شرکت صبانت همچنین نقش شرکت مخابرات ایران را مهم و تعیین کننده میداند. او معتقد است این شرکت با تغییر نگرش و قراردادن امکاناتی که در اختیار دارد به ذی نفعان بازار ICT و نگاه یکسان به همه FCPها میتواند باعث رضایتمندی بیشتر مشتریان در بازار باشد.
احمد بیدآبادی، در خصوص رویکرد شرکت مخابرات ایران در شرایط کنونی گفت: شرکت مخابرات ایران با داشتن تجربه، امکانات، نیروی انسانی، سواد و تجهیزات مناسب میبایست با توجه به شرایط فعلی رویکرد خود را تغییر دهد. این شرکت که دنبال چابکی و پویایی ست؛ باید از خرده فروشی کناره گرفته و به سمت network providers برود.به عبارت دیگر با در اختیار قراردادن زیرساخت شبکه به FCPها هم خود نفع میبرد هم باعث رونق بازار ICT در کشور میشود.
وی افزود: آنچه باعث تغییر شرایط مخابرات ایران میشود، تغییر نگرش در این شرکت است. همبستگی، تعامل سازنده و تفاهم با ذی نفعان اگر در دستور کار شرکت مخابرات ایران قرار گیرد، پیشرفتهای خوبی نصیب این شرکت خواهد شد که همه از آن سود خواهیم برد.
احمد نخجوانی، مدیرعامل شاتل نیز، در همین رابطه گفت: در آنجایی که مخابرات میتوانست با تعامل با FCPها، درروند توسعه موثر باشد کوتاهی زیادی صورت گرفته است و دلیل نبود نگاه تجاری و زبان گفت وگو در مخابرات است.وی گفت: شاتل به عنوان مشتری 90 میلیاردتومانی مخابرات، همواره به دنبال گفت وگو با مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران است.
وی همچنین گفت: پیشنهاد میکنم اگر مخابرات با FCPها در ارایه خدمات مشارکت داشته باشد، باعث افزایش درآمد دو طرف خواهد شد درحالی که موضوعات فرسایشی سالهاست که در مخابرات ادامه پیدا میکند و حل نمیشود. و این تعلل باعث میشود هم ما زیان کرده و مشتریان خود را از دست بدهیم و هم مخابرات خود را از درآمد محروم کرده است.
یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک نیز، نیز به گونهای دیگر این عدم تعامل را بازگو کرد. او به قرارداد بیتاستریم پرداخته و با بیان اینکه وجود یک صدایی شرط لازم محقق شدن بیت استریم به صورت کامل است، گفت: یکی از مهم ترین عللی که بیت استریم به معنای مصطلح پیش نمیرود، این است که در تمام اجزای مخابرات یک صدایی و یک سیاست وجود ندارد و این مورد یکی از گرفتاریهای مهم مخابرات در حوزههای مختلف است.
یوسفی زاده ضمن اصل تغییر پذیری را بزرگترین چالش فعلی شرکت مخابرات ایران دانست و گفت: نکته مهم در زمینه تغییر پذیری، اجرای سریع و متوازن این تغییرات در بدنه سازمان بزرگ مخابرات است
وی افزود: مخابرات در راهکار اصلی باید به سمت عمده فروشی و سرویسهای تجاری حرکت کند و بهبود در ساختار فرایندها با توجه به ورود سریع نسلهای جدید ارتباطات باید در اولویت قرار بگیرد.
یوسفی زاده با بیان اینکه استانداردهای سازمانی مخابرات در حوزه منابع انسانی و چارت بندی آن نیز در همین راستا قابل تغییر است، گفت: بازنگری صحیح در نوع ارایه سرویس و اجزای تشکیل دهنده، منجر به توسعه صحیح زیرساختها و ضریب نفوذ بیشتر و توسعه سرویس دهی میشود که مجموعه مخابرات در اجرای این اصل باید بیش از گذشته تلاش کند.