اگرچه رقابت در زمینه ارایه اینترنت ماهوارهای بین غولهای فناوری شدت گرفته؛ ولی فیسبوک با فروش تیم اینترنت ماهوارهای خود به آمازون، عملا از این رقابت خارج شد.
آیتیمن- تملک تیم اینترنت ماهوارهای فیس بوک، گامی بلند رو به جلو برای آمازون محسوب میشود که با توسعه پروژه کوییپر، درصدد رقابت با پروژه استارلینک شرکت اسپیس ایکس است.
پروژه کوییپر آمازون نیز همچون استارلینک، با هدف ارایه دسترسی پهنباند با سرعت بالا و تاخیر کم به کاربران در سرتاسر جهان و از طریق ماهوارههای اینترنتی طراحی شده است.
آمازون قصد دارد که 3236 ماهواره را در قالب یک منظومه تا سال 2029 در مدار قرار بدهد. قرار است نیمی از این تعداد ماهواره تا سال 2026 در مدار قرار بگیرد.
همچنین قرار است در قالب این پروژه، 12 ایستگاه زمینی در نقاط مختلف کره زمین برای تبادل داده از/به ماهوارههای ایجاد شود.
آمازون اعلام کرده که بیش از ده میلیارد دلار در این پروژه سرمایهگذاری خواهد کرد.
پروژه کوییپر یک سال قبل موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) شده بود.
نیروهایی که در قالب تیم اینترنت ماهوارهای فیسبوک به آمازون پیوستهاند، شامل چند فیزیکدان، متخصص اپتیکال، نمونهسازی، مهندسان مکانیک و نرمافزار هستند که در لوسآنجلس مستقر خواهند بود.
همچنین جین بینز (Jin Bains) که پیش از این رییس ارتباطات اینترنتی فیسبوک در کالیفرنیای جنوبی بود، حالا به عنوان مدیر پروژه کوییپر فعالیت میکند.
در همین حال، فیسبوک با خروج از کسبوکار اینترنت ماهوارهای، تمرکز خود را روی ارتباطات زمینی متمرکز کرده و مشغول سرمایهگذاری روی فیبرهای نوری زیر دریایی و زیرزمینی و همچنین سرویسهای بیسیمی مانند ExpressWiFi است.