کمیسیون اصل نود مجلس در راستای اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی با تشکیل جلساتی موانع اجرای قانون مانند نبود هماهنگی بین دستگاهها را برطرف و برای تکمیل اطلاعات سامانه ضربالاجل یک ماهه تعیین کرد.
آیتیمن- مسکن در سبد هزینه خانوارهای ایرانی سهم قابل توجهی دارد و این موضوع باعث شده نوسانات زیاد این بخش، سفره مردم را روزبهروز کوچکتر کند.
یکی از دلایل اصلی افزایش نجومیقیمت مسکن در طول 8 سال گذشته نابهسامانی بازار این کالا بوده است.
عرضه و تقاضا بازار مسکن در حال حاضر به دلیل حضور سوداگران و محتکرین نامتوازن است. از سوی دیگر نداشتن اطلاعات کافی از وضعیت خانوادههایی که مالک و مستأجر موجب شده مسوولان وزارت راه و شهرسازی امکان گرفتن تصمیمات درستی در حوزه ساخت و تولید مسکن را نداشته باشند.
در همین راستا وجود بانک اطلاعاتی جامع در حوزه املاک و اسکان خانوادهها یکی از نیازهای اصلی برای مدیریت حوزه مسکن در کشور است که میتواند ابتدای راه ساماندهی بازار مسکن تلقی شود.
با توجه به اهمیت مساله تشکیل بانک اطلاعاتی اطلاعات سکونت و مالکیت و همچنین ساماندهی بازار مسکن مجلس شورای اسلامیدر سال 1399، قانون مالیات بر خانههای خالی را تصویب کرد. بر اساس این قانون مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره برداری در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.
سامانه املاک بستر اجرای قانون
به گزارش فارس بستر اطلاعاتی مندرج در قانون مجلس سامانه املاک و اسکان نام داشت و در واقع زیرساخت قانون مالیات بر خانههای خالی است. در کنار مزایای مدیریتی این سامانه، شناسایی خانههای خالی که بر اساس آمار سال 1395 بیش از 2.5 میلیون واحد برآورد شدهاند هم ممکن خواهد بود. عرضه خانههای خالی به کمک ابزارهایی مالیاتی یکی از تجربههای موفق جهانی است به طور مثال در ونکوور کانادا به با اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی حدود 30درصد میزان واحدهای خالی کاهش پیدا کرده است.
در همین راستا کندی استوارت، شهردار این شهر در رابطه با اثرات مالیات بر خانههای خالی، گفت:«بر اساس اطلاعات بدست آمده، ۷۸۷ ملک در سال ۲۰۱۹ خالی اعلام شدند که ۱۴.۶ درصد نسبت به تعداد خانههای خالی یک سال قبل که ۹۲۲ عدد بود کمتر بوده است. همچنین این رقم نسبت به ۱۱۳۱ خانه خالی سال ۲۰۱۷ (آغاز اخذ مالیات) حدوداً ۳۰ درصد کمتر بوده است.»
با توجه به جامعیت این سامانه برای تکمیل و بهرهبرداری، اطلاعات دستگاههای مختلف باید به سامانه املاک و اسکان متصل شوند. دستگاههایی مانند سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان ثبت احوال، شرکت توانیر و سازمان امور مالیاتی، ارگانهایی هستند که در صورت عدم اتصال به سامانه املاک و اسکان مانع از اجرای قانون و شناسایی خانههای خالی میشوند.
به استناد اطلاعات ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی از زمان اجرای این قانون یکی از گلایههای مسوولان این وزارتخانه همکاری نکردن سازمانهای مذکور در حوزه انتقال اطلاعات مورد نیاز سامانه املاک و اسکان بود.
ورود کمیسیون اصل نود به تکمیل سامانه املاک
با توجه به اینکه تکمیل اطلاعات سامانه املاک در ماده 54 مکرر ذکر شده است، لذا تخلف و تاخیر در اجرای این سامانه مساله خلاف قانون و ترک فعل تلقی میشود. بر همین اساس کمیسیون اصل نود با توجه جایگاه خود در راستای اجرای قانون مصوب مجلس یازدهم به موضوع سامانه املاک و اسکان ورود نمود و جلسات متعددی را با حضور نمایندگان وزارت راه و دستگاههای مرتبط با سامانه املاک و اسکان برگزار کرد.
به عقیده مسوولان وزارت راه و شهرسازی حضور نمایندگان دستگاههای مختلف در جلسات کمیسیون اصل نود با موضوع سامانه املاک و اسکان باعث افزایش همکاریهای دستگاهها با وزارت راه و شهرسازی شده است.
به گزارش فارس، در راستای آخرین تلاشهای کمیسیون اصل 90 برای پیگیری سامانه ملی املاک و اسکان میتوان به جلسه 20 تیر این کمیسیون با حضور همه دستگاههای مرتبط با سامانه املاک و اسکان و جمعی از نمایندگان اشاره کرد که با محوریت بررسی آخرین وضعیت سامانه املاک واسکان و همکاری دستگاهها با آن برگزار شد.
در همین ارتباط، نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل نود با بیان برگزاری جلسات متعدد پیرامون این مساله گفت: «در این جلسه مقرر شد تا به دستگاههایی که تاکنون اطلاعات خود را به صورت آنلاین در اختیار سامانه املاک و اسکان قرار ندادهاند فرصت آخر داده شود تا آنها نیز اطلاعات خود را در مورد افراد در اختیار این سامانه قرار دهند.»
پیگیری مجلس شورای اسلامیدر قالب کمیسیون اصل نود، کمیسیون عمران و کمیسیون اقتصادی به منظور اجرای هرچه سریعتر قانون مالیات بر خانههای خالی این مساله را روشن میسازد که یکی از اهداف اساسی دولت آینده باید پاسخگویی به دغدغه به جای مجلس به منظور ساماندهی بازار مسکن باشد.