دیروز با حضور سورنا ستاری معاون علمیو فناوری رییس جمهوری و پیروز حناچی شهردار تهران، مرکز نوآوری وخلاق رسانه همشهری رسما فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز با حمایتهای معاونت علمیو فناوری و موسسه همشهری روبهروی دانشگاه تهران با زیربنای ۱۴۰۰ متر مربع، ایجاد شد.
آیتیمن- مرکز نوآوری وخلاق رسانه همشهری فضایی است برای تداوم، پایداری و سودآوری از طریق همکاری راهبردی با هستهها و شرکتهای خلاق. با راه اندازی آن، همه دانشجویان و اهالی رسانه که توانایی ایده پردازی در حوزه رسانه و ارتباطات را دارند میتوانند در کنار مشاوران و متخصصان این مرکز و در راستای اهداف آن در راستای تبدیل ایده به محصول فعالیت کنند.
ورود فناوریها ونوآوریها به رسانه ضروری است
ستاری در این مراسم، با اشاره به اهداف ایجاد خانه نوآوری همشهری، گفت: این کار شروع حرکتی بزرگ در حوزه رسانههای مکتوب است. این رسانهها این روزها به دلیل توسعه رسانههای دیجیتال اوضاع خوبی ندارند و لازم است نوآوریها به این حوزه ورود کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: چنین مراکزی به شکل گیری ایدههای جدید در این حوزه کمک و پای نوآوران دیگر حوزهها را هم به این عرصه باز میکند. این کار شکل گیری کسب و کارهای مرتبط با این حوزه را تسهیل میکند و به نفع خود رسانهها است.
وی همچنین بیان کرد: ایدهها هنوز در حوزه نوآوریهای رسانهای شکل نگرفته است اما این شروع، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.
ستاری با اشاره به اینکه شهرها در آینده فضای مهم و راهبردی خواهند بود، گفت: شهرها در آینده نزدیک محور تغییرات مهم و بزرگی در کشورها خواهند بود و منشا تحولات جدی میشوند.
وی در ادامه اظهار کرد: ماهیت صنایع نیز تغییر کرده است. مثلا در گذشته آلودگی یکی از الزامات اینصنایع بود اما امروز این موضوع بی معنا است.
رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: امروز شرکتها به واسطه تغییرات و اعمال نوآوریها ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی دارند. این تغییرات صنایع سنتی را هم تحت تاثیر قرار داده است.
ستاری با اشاره به اینکه رسانههای سنتی باید به دنبال نوآوری باشند، گفت: اگر این نوآوریها نباشد رسانهها توسعه نمییابند و از بینمیروند. باید با ایجاد چنین مراکزی راه ورود نوآوریها و ایدههایی خلاق به حوزه رسانه را باز کنیم.
ستاری افزود: قدرت کشورها منوط به توسعه شرکتهای دانش بنیان، فناور و خلاق است. این کار رقابت و تجاری شدن ایدهها را شتاب میدهد.
نوآوری در ذات رسانه همشهری وجود دارد
پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم، گفت: روزنامه همشهری یکی از سنت شکنان حوزه رسانههای مکتوب بوده و راه اندازی مرکز نوآوری و خلاق رسانه نشان میدهد که نوآوری در ذات این رسانه وجود دارد.
وی افزود: اگر رسانههای مکتوب به سمت استفاده از نوآوریها حرکت نکنند روزگار خوبی نخواهند داشت و با چالشهای جدی مواجه خواهند شد.
حناچی ادامه داد: شهرداری یکی از پیشتازان رفع مشکلات و چالشهای خود با استفاده از ظرفیتهای فناورانه موجود در کشور است. یکی از برنامههای شهرداری توسعه تهران هوشمند است برای اجرای آن هم همه نیازها را احصا کرده است.
شهردار تهران، ایجاد ۱۰۰ تیم استارتاپی و ایجاد نخستین مرکز زندگی هوشمند در ایستگاه متروی تجریش را از جمله اقدامات شهرداری در این حوزه عنوان کرد.
سهم ایران از گردش مالی صنایع خلاق کم است
همچنین پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمیدر این مراسم، با اشاره به گردش مالی بالای صنایع خلاق در دنیا، گفت: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی این صنایع در دنیا است که سهم ایران از این مبلغ عددی حدود ۱۵۰ میلیون دلار است.
کرمی افزود: توسعه صنایع خلاق در کشور یک ضرورت است. مرکز نوآوری رسانه همشهری پلتفرمیاست که میتواند در کنار توانمندسازی نیروی انسانی به ارتقا زیست بوم و شکل گیری اقتصاد خلاق و نوآوریها در حوزه رسانه بیانجامد.
دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه تهران در عرصه توسعه فرهنگ و هنر، بیان کرد: حدود ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در این حوزهها توانمند هستند که میتوان از این ظرفیتها برای توسعه نوآوریهای رسانه ای استفاده کرد.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه سالهای گذشته بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری کم بودند، گفت: اما امروز با شکل گیری استارتاپها، شرکتهای خلاق و دانش بنیان، شتاب دهندهها و مراکز رشد وخانههای خلاق و نوآوری تعداد این بازیگران فراوان است و استفاده از این ظرفیت یک ضرورت است.
کرمی با اشاره به پیشگامیروزنامه همشهری در استفاده از خلاقیتهای رسانه ای، گفت: این پیشگامیهم برای خود رسانه منفعت دارد و هم به بقیه کسب و کارهای فعال در دیگر حوزههای فناورانه کمک میکند تا مسیر توسعه خود را بیابند. حوزههای فناورانه ای مثل هوش مصنوعی، آی تی، اینترنت اشیا، بلاکچین و غیره.
تمرکز همشهری روی توسعه نوآوریهای رسانهای
ابوالحسن ریاضی مدیر عامل روزنامه همشهری هم در این مراسم، گفت: وضعیت فعلی رسانههای مکتوب در سالهای اخیر بحرانی است و تنها راه نجات از این بحرانها استفاده از فناوری و نوآوریهای خلاقانه است.
وی افزود: طرح تحول دیجیتال روزنامه همشهری از سال ۹۷ رقم خورد و با شکل گیری مرکز نوآوری، این تحولات به اوج خود رسید.
وی افزود: این مرکز تنها بر روی توسعه نوآوریهای رسانه ای تمرکز خواهد داشت در تلاش هستیم تا با کمک تیمهای فناور، نیازهای این حوزه را شناسایی کنیم و پاسخی مناسب برای آنها بیابیم. باید برای موفق شدن در این حوزه سه محور اصلی علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر را در کنار هم ببینیم.
محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران نیز در این مراسم، بر همافزایی ظرفیتها تاکید و گفت: اگر این همکاریها میان نهادها شکل گیرد، قطعا به نیازها و چالشهای کشور به شکلی بهتر و مطلوب تر پاسخ داده میشود. مثلا دانشگاه تهران تلاش کرده در زمینه استفاده از نوآوریها در کنار دیگر دستگاههای مرتبط بایستد.
وی، ایجاد مرکز نوآوری همشهری را خلق یک ارزش جدید دانست و گفت: همکاری معاونت علمیو فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و رسانه همشهری نماد یک هم افزایی موثر در این زمینه است که ارزش جدیدی در کشور ایجاد کرده است. رییس دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: باید مسیر توسعه نوآوریها را در کشور تسهیل کنیم و مفهوم خلاقیت را توسعه دهیم این کار مردم را با موضوعات فناورانه و نوآورانه همراه میکند.
گفتنی است که توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری کشور، ایجاد فضایی برای ورود ایدههای نو و خلاقیتها به موضوع تولید محتوا و حمایت از داراییهای ارزشمند فکری از جمله مهمترین اهداف راهاندازی مرکز نوآوری رسانه همشهری است. قرار است این مرکز نقش یک خانه خلاق را در حوزه رسانه بازی و طی ۲ سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان در زیستبوم فناوری و نوآوری، سرمایهگذاری کند.
نخبگان و علاقهمندان و دانشجویان با حضور در این محل و با اشتراک گذاری ایدهها، کارها و تجربیاتشان، بستر رشد، توسعه و ترویج نوآوریهای حوزه رسانه را فراهم میکنند. ایجاد مرکز نوآوری رسانه میتواند مامنی باشد برای ارائه ایدههای نوآورانه در حوزه رسانهای کشور. این مرکز محلی برای تبدیل ایدههای نوآورانه به محصولات رسانهای و فرصتی برای توسعه ملی و بینالمللی رسانههای کشور است.
این مرکز نوآوری، فضایی برای توسعه کارآفرینی هم هست. یعنی میتواند شرایطی برای تجاریسازی ایدههای نوآورانه حوزه رسانه ایجاد کند. همچنین با جذب ایدهمندان خلاق و توانمند کشور شرایط مناسب برای توسعه بازارهای ملی و بینالمللی و رفع معضل بیکاری این تحصیلکردگان را فراهم خواهد کرد.
سامانه آموزش مجازی سام، کیف پول بیت پرداخت، سامانه سیارم بهبود دهنده عملکرد با مشتری، سامانه بیت برگ و غیره از جمله استارتاپهایی هستند که در این مرکز مستقر شدهاند.