عضو کمیسیون و آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامیگفت :ترک تحصیل سه میلیون دانشآموز را نمیپذیریم؛ اگر تحقیق و آمار دقیقی از تعداد جا ماندگان از تحصیل صورت بگیرد تعداد آنها هم بسیار کمتر خواهد بود.
آیتیمن- محمدمهدی زاهدی در مورد جا ماندن 3 میلیون دانشآموز از تحصیل گفت: شیوع کرونا زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داد. آموزش و پرورش و دانشآموزان بیشترین آسیب را در این زمینه دیدهاند، طبق آمار حدود 3 میلیون دانشآموز از داشتن گوشی هوشمند و تبلت برای ادامه آموزش مجازی محروم بودند که به موازات آن صدا و سیما در برنامههای و کانالهای متفاوت اقدام به آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی کردهاند، که بیش از 95 درصد جمعیت دانشآموزی را تحت پوشش قرار داد. شاید از این آمار میزان 5 درصد بدون داشتن کمترین امکانات از همان آموزش تلویزیون هم محروم بودهاند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس به خانه ملت گفت: ترک تحصیل سه میلیون دانشآموز را نمیپذیریم؛ اگر تحقیق و آمار دقیقی از تعداد جا ماندگان از تحصیل صورت بگیرد. تعداد آنها هم بسیار کمتر خواهد بود؛ حتما کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامیبه کمک وزارت آموزش و پرورش تمهیداتی برای آنها میاندیشد.
وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر سیستم آموزش مجازی گزینه مناسبی برای تدریس دانشآموزان نیست در طول یک سال اخیر شاهد افت تحصیلی بسیاری از دانشآموزان در این راستا بودهایم. امیدواریم شرایط بهداشتی برای حضور دانشآموزان از اجرای پروتکلهای بهداشتی تا واکسینه شدن آنها مهیا شود.
زاهدی توضیح داد: درست است که در روشهای آموزش غیرحضوری میتوانید دورههای مدنظر خود را به دو صورت آنلاین و یا الکترونیکی بگذرانید؛ اما حضور دانشآموزان در مدارس دارای مزایایی است که در هیچ کلاس غیر حضوری نمیتوانیم پیدا کنیم؛ به فرض مثال منظم شدن، مشارکت فعال، تجربیات جمعی زیاد، آشنایی با افراد و ارتباطات با آنها، سوالاتی که به اجبار به نتیجه ختم میشود و از همه مهمتر آموختن درس اخلاق از معلمان از مزایایی حضور دانشآموزان در کلاس است.
عضو کمیسیون و آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامیدر پایان خاطر نشان کرد: در تدریس حضوری و غیرحضوری در شرایط کرونایی و یادگیری آنلاین با ایجاد زیرساختها نه تنها یک جایگزین خوب است، بلکه میتواند یادگیری حضوری را نیز تکمیل کند. به عنوان مثال، برخی از معلمان و مربیان از روش ترکیبی برای به حداکثر رساندن نتایج مطلوب استفاده میکنند.
نگرانی والدین از کارنامههای ضعیف
در گزارش دیگری در همین رابطه، خبرگزاری فارس نوشت: با پایان یافتن امتحانات پایههای مختلف تحصیلی و صدور کارنامههای دانشآموزان، موجی از بهت و نگرانی در خانوادهها شایع شده که دانشآموزان با آموزش مجازی دچار افت تحصیلی شده اند.
اواخر سال ۹۸ بود ویروس کرونا وارد کشور شد و با شروع سال نو همه بخشهای جامعه دچار تغییر و تحول و آسیب شد.
ترکشهای ویروس کرونا علی رغم آسیب به کسب و کارهای مختلف و آسیب جدی به بخش اقتصاد، بهداشت و درمان، فرهنگ و جامعه اما به نظر میرسد بیشترین آسیب را به حوزه آموزش در سطح مدارس و حتی دانشگاهها وارد کرده است.
اینگونه که از نتیجه امتحانات دانشآموزان پیداست، گرچه افت تحصیلی فاجعه بار نبوده اما آموزش مجازی آنگونه که باید نتوانسته برای دانشآموزان در فرآیند یادگیری موثر باشد و اغلب دانشآموزان را در مقاطع مختلف دچار افت تحصیلی کرد که این موضوع موجب نارضایتی خانوادهها و حتی دانشآموزان و سیستم آموزشی کشور شده است.
زیرساختهای آموزشی مناسب نیست
شیوع کرونا باعث شد تا دانشآموزان از حضور در مدارس بازبمانند و برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا و کنترل چرخه انتقال آن در خانه و از طریق آموزش مجازی، یادگیری را دنبال کنند اما بسترهای لازم در این زمینه آماده نبوده و برنامههایی که وزارت آموزش و پرورش در خصوص آموزش دانشآموزان ارایه داد کارایی لازم را نداشت و شیوههایی که آموزش و پرورش برای یاددهی دانشآموزان برگزید برای دانشآموزان مفید نبود.
از جمله برنامههایی که آموزش و پرورش برای یاددهی دانشآموزان انتخاب کرد اپلیکیشن “شاد” بود که سردرگمیو شوک زیادی را برای دانشآموزان و خانوادهها ایجاد کرد اما با گذشت چندماه به قدری این برنامه اندرویدی ضعیف و بی کیفیت بود که بخش عمده ای از آموزشها از طریق پیام رسان واتساپ دنبال شد اما با این وجود آموزشها آنگونه که باید در رشد و پیشرفت درسی دانشآموزان مقبول نیفتاد و مقوله پرورش هم کلا تعطیل شد.
آش آموزشی در فضای مجازی آنقدر شور بود که از همان ابتدا کلیپها و فایلهای صوتی که یا معلمان سوتی داده و یا دانشآموزان، در سطح گسترده در فضای مجازی منتشر شد و عمیقا فرهنگ مردم و نظام آموزشی را زیر سوال برد و کارنامههایی را رو کرد که چندان درخشان نیست.
ضرورت آمادگی خانوادهها و دانشآموزان
نازنین مصلایی پور از جمله شهروندانی است که با داشتن دو فرزند از شیوههای تدریس و برنامههای آموزشی به شدت گلایه دارد و معتقد است که زیرساختهای آموزشی برای تحصیل دانشآموزان از طریق فضای مجازی مناسب نیست.
به اعتقاد او، ابتدا باید مسوولان امر آموزش، دانشآموزان و اولیا آنان را آماده میکردند تا بتوانند در ایام همه گیری کرونا به شیوه مطلوب محتواهای آموزشی را به دور از چالش و تنش دنبال کنند که متأسفانه این موضوع اتفاق نیفتاد.وی معتقد است آموزشهای مجازی به واسطه اینکه تک بعدی است و تنها صدای معلم را میشنویم و چهره به چهره نیست آنگونه که باید دانشآموزان مفاهیم آموزشی را یاد نمیگیرند و همین موضوع باعث افت تحصیلی آنها شده است.
امین نیری از دیگر شهروندانی که یک فرزند دبستانی دارد گفت: وضعیت آموزش مجازی و تاثیر آن بر یادگیری دانشآموزان به شدت ضعیف بود و اصلا دانشآموزان ابتدایی چیزی یاد نگرفتند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان ابتدایی به دلیل شرایط سنی و مقطع آموزشی که دارند باید در کلاسهای حضوری آموزش ببینند و ارتباط موثری برقرار کنند افزود: متأسفانه بیشترین آسیب تدریس آنلاین متوجه دانشآموزان مقاطع ابتدایی شده است و دانشآموزان از حضور در مدرسه و ارتباط با دیگر بچهها که باعث تقویت روابط عاطفی و روحیه تیمیآنان میشود محروم ماندند.
نیری با بیان اینکه آموزش مجازی باعث آسیب به خانوادهها هم شده که این آسیبها به دانشآموزان نیز سرایت کرده و تاثیر منفی گذاشته عنوان کرد: شیوههای تدریس مجازی باعث شده که والدین به ویژه آنها که شاغل هستند، به دلیل فشارهای ناشی از کار و امور روزمره و مشکلات زندگی توان رسیدگی کافی و همراهی با دانشآموز را نداشته باشند و نتوانند فرزندانشان را کنترل کنند که این موضوع چالش آفرین بوده است.
تابستان؛ بهترین زمان برای عقب ماندگی
گستردگی ویروس کرونا و ترس از ابتلای دانشآموزان باعث تعطیلی مدارس از روی اجبار و تدریس مجازی شد اما زیرساختهای آموزشی از جمله پهنای باند و در دسترس نبودن تجهیزاتی مانند تبلت و مودمهای اینترنت پرسرعت همچنین قیمت بالای آنها باعث شد تا آموزش در کشور مختل شود و دانشآموزان بر اساس یادگیریهای فضای مجازی دچار افت تحصیلی شوند.
آنگونه که پیداست، ارزشیابی و سنجش دقیق یادگیری دانشآموزان در تدریس مجازی و آنلاین چندان برای آموزش و پرورش ممکن نیست اما برگزاری امتحانات حضوری به وضوح نشان داد که کیفیت آموزشها تا چه میزان تنزل داشته است.
گرچه مسوولان آموزش و پرورش چیزی در این زمینه نمیگویند اما نگرانی خانوادهها کاملا بیانگر این موضوع است که آموزش هم در این ایام به مانند پرورش تعطیل شده و عملا چیزی به بنیه علمیدانشآموزان نیفزوده است.
کلاس اولیها آسیبدیدگان از آموزشمجازی
در خبر دیگری در همین رابطه یک آموزگار اول ابتدایی عدم یادگیری دانشآموزان، نبود نظارت والدین، نداشتن گوشی و اینترنت را از مهمترین دغدغه معلمان و کارکنان اجرایی در آموزشمجازی دانست.
فاطمه کاریمقدم، به پانا گفت: تدریس پایه اول نسبت به پایههای دیگر، مشکلات خاص خودش را دارد. زیرا هیچگونه آشنایی با حروف الفبا و خواندن و نوشتن ندارند. بنابراین تمام مراحل آموزشی از طرز قلم گرفتن و تمرین نوشتن نیاز به آموزش حضوری دارد تا با نظارت معلم یادگیری بیشتر و بهتر انجام شود.
او تاکید کرد: شرایط کرونایی و تدریس غیرحضوری، مشکلاتی را برای والدین نیز ایجاد کرد، از جمله آشنا نبودن با فضای مجازی و یا مهیا نبودن امکاناتی چون گوشی پیشرفته یا عدم تهیه اینترنت و همچنین نداشتن وقت کافی جهت پیگیری و نظارت بر فعالیتهای دانشآموزان به دلیل نبودن در خانه. همچنین تدریس و ارزشیابی در پایه اول، با توجه به اینکه از مهم ترین پایههای تحصیلی است، به درستی و با دقت انجام نمیشود و این نیز باعث میشود که دانشآموزان ضعیف تر به پایههای بالاتر وارد شوند.
کاریمقدم گفت: قبل از شیوع کرونا و در زمان عادی، دانشآموز، حداقل 5 ساعت از روز را در مدرسه بود و با معلم خود تعامل داشت. بحث املا و روخوانی برای دانشآموز تکرار میشد که خود باعث تقویت یادگیری در دانشآموز بود. در شرایط کرونا، در خانه این میزان کار کمتر شد و این روی یادگیری دانشآموز قطعا تاثیر منفی دارد.
این آموزگار افزود: دانشآموزان میتوانند از برنامه شاد در آینده برای بیان مطالب فراموش شده، تکالیف، نکات، توضیح مجدد برخی مطالب مهم و ارتباط با اولیا دانشآموزان استفاده کنند.