معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از پیگیری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) برای شناسایی سودجویان و متخلفان در امتحانات مجازی دانشگاهها خبر داد.
آیتیمن- علی خاکی صدیق گفت: در ایام امتحانات پایان ترم، تبلیغاتی در فضای مجازی برای امتحان دادن به جای دیگر دانشجویان یا موارد دیگر منتشر میشود. مواردی از این تخلفات در فضای مجازی توسط یکی از دانشگاهها به وزارت علوم گزارش شد که از طریق معاونت حقوقی در حال پیگیری برای برخورد پلیس فتا با این افراد سودجو هستیم.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: معاونان آموزشی دانشگاهها بیشتر در جریان این تخلفات قرار میگیرند؛ بنابراین باید اطلاعات دانشجویان و متخلفان را از فضای مجازی دریافت کنند.
خاکی صدیق در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دریافت گزارش میزان تخلفات در امتحانات مجازی پایان ترم وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: سنجش این موضوع شاید غیرممکن باشد، چرا که برخی دانشجویان حتی در امتحانات پایان ترم حضوری هم تقلب میکنند اما تنها مواردی مشخص میشود که کارشان به کمیته انضباطی کشیده میشود.
وی با بیان اینکه گزارش مکتوبی که بر اساس اعلام استاد باشد وجود ندارد، ابراز کرد: در نتیجه به صورت مستند نمیتوان به افزایش میزان تقلبها پرداخت.
خاکی صدیق درباره تمهیدات وزارت علوم برای کاهش تقلب در امتحانات مجازی پایان ترم، نیز گفت: دستورالعملهای متنوعی برای ارزیابی دانشجو در طول ترم الکترونیکی به دانشگاهها ارسال شد که اگر رعایت کنند، ارزیابی دانشجویان در ایام امتحانات از صحت بالاتری برخوردار میشود. در واقع، به جای اینکه استادان امتحانات میان ترم داشته باشند، ارزیابی به صورت مستمر انجام میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با انتقاد از برخی استادان که شیوه ارزیابی دانشجو در طول ترمهای الکترونیکی را تغییر ندادهاند، گفت: برخی استادان شیوه ارزیابی را در طول ترمهای الکترونیکی عوض نکرده اند، ارزیابی دانشجو را منوط به میان ترم و پایان ترم قرار دادهاند و تمرینات را به صورت سنتی انجام میدهند. وی همچنین اعلام کرد که این آمار نه تنها در دانشگاههای برتر کمتر است بلکه استادان در این دانشگاهها، خود را با روشهای جدید تطبیق دادهاند و راهکارهای نوینی برای ارزیابی درستتر دانشجویان در نظر گرفتهاند.
به گفته خاکی صدیق، در برخی موسسات غیردولتی غیرانتفاعی هم سامانههای بسیار قوی برای ارزیابی دانشجویان به کار گرفته شده است.
وی تاکید کرد: با این حال، برخی همکاران با وجود اینکه بارها گفته و نوشته شده است که سبک ارزیابی خود را به دلیل برخی اشکالات تغییر دهند، چون دانشجو را در امتحانات مجازی نمیبینند، امکان بروز تقلب و رفتارهای نادرست افزایش مییابد.