جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت گفت: برای استمرار آموزشهای مجازی تاکنون ۲۷۰ هزار تبلت و تلفن همراه به دانشآموزان نیازمند در قالب این طرح اهدا شده است.
آیتیمن- جواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها با بیان این که طرح هدایت از سه ماه پیش با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانشآموزان کم برخوردار آغاز شد، افزود: در دوران کرونا راهبردهای ۱۰گانه ای از سوی وزیر آموزش و پرورش تدوین شد که یکی از آنها پوشش و انعطاف حداکثری آموزش بود و یکی از روشهای اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.
وی افزود: مطمئن ترین و کیفی ترین نوع آموزش در شبکه شاد ایجاد شد اما ۳۰ درصد از دانشآموزان مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که جوهره اصلی سند تحول بنیادین نیز گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: یکی از ارکان عدالت، عدالت دیجیتالی است. در عصر کرونا بین ۳ تا ۵ میلیون دانشآموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این ممکن است موجب گسترش بی عدالتی شود و طرح هدایت با هدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد.
حسینی با بیان این که ساختار طرح هدایت ساختاری خزانه ای و ماتریسی است ادامه داد: این طرح از طریق هم افزایی و انسجام با بخشهای مختلف کار را به پیش میبرد و تلاش شده همه بخشهای دخیل در طرح وظایف محوله را به خوبی به پیش ببرند.
وی با بیان این که طرح هدایت شامل هفت محور اصلی است، افزود: شناسایی دقیق دانشآموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح هدایت بود که اینکار از طریق شناسایی دانشآموزان نیازمند از طریق مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکان پذیر شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بر اساس اطلاعات موجود در سامانه طرح هدایت از ۸۴ درصد دانشآموزانی که از شاد استفاده میکنند، ۱۰.۷ درصد آنان از طریق اینترنت خانگی، ۴۱.۴۶ درصد از طریق همراه اول، ۲۹.۱۲ درصد از طریق ایرانسل، ۱.۵۷ درصد از طریق رایتل و ۱.۵۶ از سایر روشها به شبکه شاد متصل میشوند.
حسینی افزود: همچنین بر اساس دادههای سامانه هدایت فقط ۱.۳۶ درصدی از دانشآموزان استان قم به شاد دسترسی ندارند و آخرین رتبه نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با عدم دسترسی ۵۱.۷ درصدی دانشآموزان به شبکه شاد است.
وی محور دوم طرح هدایت را تامین منابع سه میلیون تبلت دانست و گفت: تامین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیش از ده هزار میلیارد نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریهای در این محور به کار گرفته شدهاند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در تفاهم نامه با استانداریها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است و موسسات عمومی و غیردولتی نیز تعهد تامین یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۱۵ تبلت را ارایه دادهاند.
حسینی افزود: در بودجه سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح هدایت پیش بینی شده است که از این طریق نیز ۱۲۵ هزار تبلت تامین میشود. وی گفت: در مجموع تاکنون تامین ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تبلت با اعتبار ۱۰هزار میلیاردی تعهد شده است.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت به کمک دستگاههای دولتی به این طرح پرداخت و گفت: وزارت دفاع پشتیبانی و نیروهای مسلح، مرکز آمار ایران، وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات، وزارت تعاون کار و رفاه تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، وزارت صمت، سازمان آموزش و پرورش اسثتنایی و صنایع پتروشیمی از جمله دستگاههایی بودند که به طرح هدایت کمک کردند.
حسینی به تامین برخی منابع طرح هدایت از طریق منابع عمومی پرداخت و گفت: صندوق ذخیره ارزی، صندوق ذخیره فرهنگیان، بیمه معلم، کمیته امداد، شورای هماهنگی بانکها، سازمان بسیج، انجمن اسلامیدانشآموزان، سازمان نظام صنفی رایانه تهران، موسسه خیریه ابوتراب، انجمن نیکوکاری مهر گیتی، موسسه رشد دانشآموزان، بنیاد مستضعفان، شهرداری و شورای شهرها، انجمن اولیا و مربیان، شوراهای آموزش و پرورش و اتاق بازرگانی به مدد طرح هدایت آمدند و تعهد تامین یک میلیون و ۴ هزار ۵۰۰ تبلت به اعتباری بالغ بر ۷ هزار میلیارد از این طریق داده شده است.
وی گفت: شرکت صنایع آموزشی وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان نیز تامین ۶۰ هزار تبلت ۸ و ۱۰ اینچی را بر عهده گرفته است و این شرکت با راهاندازی خط تولید خود آمادگی تولید یک میلیون تبلت را دارد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که تاکنون در قالب طرح هدایت ۲۷۵ هزار تبلت تهیه و به دانشآموزان نیازمند اهدا شده است، افزود: استانهای خوزستان، مازندران، قروین، فارس، یزد، زنجان، همدان، سمنان، شهر تهران، اصفهان، خراسان رضوی، بوشهر و آذربایجان شرقی در تامین تبلت عملکرد خوبی داشته اند.
حسینی محور بعدی طرح هدایت را نحوه تامین تبلتها دانست گفت: با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از طریق همکاری با ۷ شرکت داخلی این تبلتها از طریق تولیدات داخلی و واردات تامین خواهند شد.
وی افزود: برای تسهیل واردات تبلت، معافیت ۳ درصدی از عوارض گمرکی شرکتهای واردکننده تبلت برای طرح هدایت در هیات دولت به تصویب رسیده است و این معافیت کمک شایانی به طرح هدایت کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش محور بعدی در طرح هدایت را تبلیغات دانست و افزود: تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون، پایگاههای اطلاع رسانی وزارت و آموزش و پرورش استانها، روابط عمومیسایر دستگاههای اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دارد و تاکنون با راهاندازی پویشهای مردمینظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامیهوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانشآموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تامین شده است.
حسینی یادآور شد: ۳۶ جلسه درون و برون سازمانی برای تبلیغات طرح هدایت برگزار شده است و ۲ هزار دقیقه نیز مصاحبه با رسانهها تاکنون انجام شده است.
وی همچنین گفت: برای اطلاع رسانی و هم افزایی بیشتر و استفاده از کمک دستگاهها تاکنون نشستهایی با تمامیمعاونتهای وزارت آموزش و پرورش، سخنگوی دولت، معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون اول رییس جمهور، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مجمع خیرین مدرسه ساز، معاون وزیر اقتصاد، مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون امور زنان رییس جمهور، رییس سازمان حج و زیارت، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان، سپاه پاسداران، دانشگاه شیراز، کمیسیون اقتصادی دولت و ۶۰ دستگاه دیگر برگزار شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: به زودی کلیه امور تبلیغاتی بویژه تبلیغات محیطی مربوط به طرح هدایت به یک شرکت متخصص در امر تبلیغاتی واگذار خواهد شد.
حسینی محور بعدی در طرح هدایت را چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی دانست و گفت: در واگذاری تبلتها اولویت با دانشآموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویتهای بعدی با دانشآموزان نیازمندی است که امکان آموزشهای حضوری در مناطق آنان فراهم نیست.
وی افزود: دانشآموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی، دانشآموزان نیازمند پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مناطق محروم، روستایی و حاشیه شهرها، دانشآموزان استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و آذربایجان غربی و دانشآموزان در خانوادههای با جمعیت دانشآموزی بیشتر در اولویت واگذاری تجهیزات هستند.
وی ادامه داد: مدارس پر جمعیت که تعداد محدودی دانشآموز کم برخوردار دارند نیز در اولویتهای واگذاری قرار دارند.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت محور بعدی طرح را صیانت دانشآموزان در برابر آسیبهای فضای مجازی عنوان کرد و گفت: طراحی نرم افزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی ده میلیون سیم کارت دانشآموزی توسط وزارت ارتباطات، تولید تبلتهای داخلی با سیستم عامل دانشآموزی و برگزاری دورههای آموزشی سواد رسانه ای ویژه دانشآموزان و خانوادههای آنان از جمله برنامههای اندیشیده شده در حوزه صیانت از آسیبهای فضای مجازی است. حسینی با جمعبندی موارد اجرا شده در طرح هدایت و بیان اینکه تاکنون ۲۷۵ هزار تبلت با اجرای این طرح تامین شده است اظهار کرد: ایجاد فرصت برابر عدالت آموزشی برای تمام دانشآموزان، استفاده دانشآموزان مناطق محروم از آموزشهای باکیفیت، تداوم آموزش در شرایط بحرانی و کرونا، زدودن مظهر خشن درد و رنج نداشتن کودکانه و جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان بویژه دختران در مناطق محروم از جمله دستاوردهای طرح هدایت است.
وی به انتظارات خود از مدیران کل استانها پرداخت و گفت: راهاندازی کارگروه طرح هدایت در سطح استانی، منطقه ای و مدرسه ای، استفاده از تمامیظرفیتهای استانها، راهاندازی پویشهای مردمی، به روز رسانی مدام سامانه طرح هدایت و انتقال تجربیات استانها از جمله مواردی است که استانها باید لحاظ کنند.