دریافت لینک صفحه با کد QR
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران:
رگولاتوری عامل اصلی توسعه نیافتگی در بخش فاواست
سلطانی: پیشنهاد افزایش تعرفه در 15 سرویس B2B را ارایه کردهایم
18 ارديبهشت 1400 ساعت 10:16
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور عامل بسیاری از مشکلات صنعت مخابرات را وزارت ارتباطات و به طور دقیقتر رگولاتوری میداند.
وی که چند ماهی است مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران را برعهده گرفته معتقد است که مخابرات نه تنها در این بخش انحصاری ندارد بلکه به رشد و توسعه و تولید در بخش ارتباطات کشور کمک نیز کرده است.
مجید سلطانی عامل عدم توسعه و مشکلات این بخش را ساختار فعلی کمیسیون تنظیم مقررات میداند.
خبرگزاری مهر با مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفتوگویی انجام داده است ک بخشی از آن را میخوانید.
با توجه به اینکه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات یک صنعت پایه محسوب میشود، موضوع تولید و پشتیبانی از تولید در این بخش چگونه پیگیری شده است؟
وضعیت صنعت ICT در کشور وضعیت خوبی نیست. مطابق با آخرین خبری که از دبیر سندیکای صنعت مخابرات اعلام شده، ۲۵ درصد ظرفیت تولید در این بخش فعال است و ۷۵ درصد همچنان خالی است. چرا که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیازمند چرخش نقدینگی است و اگر این مهم اتفاق نیفتد، کل صنعت با مشکل مواجه میشود. به بیان دیگر باید چرخ کارخانجاتی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در این حوزه کار میکنند به حرکت در بیاید. برآورد ما این است که باید سالانه حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان به این صنعت تزریق شود. شرکتهای فعال در این حوزه مثل اپراتورهای همراه به دلیل عدم تولید داخل در بخش تجهیزات پسیو، مجبورند از خارج خرید کنند و شرکتهای دیگر هم سرمایه گذاری زیادی در این حوزه نکردهاند
این شرکت مخابرات ایران بوده که بخش عمده تولیدات کارخانجات مخابراتی را در سالهای گذشته خریداری میکرده ولی الان وضع به گونهای است که مخابرات نمیتواند این سرمایه را به صورت سالانه تزریق کند.
علت چیست؟
علت اصلی این است که قبل از خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران، تعرفه تلفن ثابت در بخش آبونمان و در بخش کارکرد، رشد چندانی نداشته و مضاف بر اینکه در سال ۸۸ بعد از خصوصی سازی مخابرات نیز، این تعرفه همچنان ثابت مانده و چه بسا برخی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم باعث کاهش این درآمد شده است. برای مثال در سال ۹۲ مصوبه دولت در باره اجرای طرح هم کدی و اصرار وزارت ارتباطات به اجرای آن در کل این سالها ۸ هزار میلیارد تومان به مخابرات زیان رساند. عدم افزایش تعرفه و موضوع زیانی که از این مصوبه به ما رسید، همه دست به دست هم داد و مخابرات نتوانست سرمایه گذاری لازم را در سالهای گذشته در بخش توسعه زیرساختها انجام دهد.
به طور کل مخابرات چه سهمی از حمایت از تولید دارد و چند درصد از تجهیزات شبکه مخابرات، داخلی است؟
با توجه به اینکه شرکت مخابرات ایران در بخشهای تلفن ثابت و سیار، سهم اصلی را دارد یعنی ۵۰ درصد بخش سیار و ۹۹ درصد بخش ثابت در اختیار این شرکت است، حدود ۷۵ درصد سهم تولید داخلی را در این صنعت از آن خود کرده است. شرکت مخابرات ایران مانند یک لوکوموتیو است که باید واگنهای بسیاری را دنبال خود بکشد و اگر برای این لوکوموتیو مشکلی پیش بیاید، همه واگنها سرعتشان کم میشود و یا میایستند.
مطالعات ما نشان میدهد که اگر بخواهیم زیرساختها را بازسازی و نوسازی کرده و توسعه دهیم در ۵ سال آینده حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان باید به این صنعت تزریق کنیم. بخشی از این سرمایه گذاری باید از طریق درآمد شرکت مخابرات و مابقی از داراییهای آن محقق شود تا شاهد اتفاقات خوبی در بخش صنعت و خدماتICT در کشور باشیم.
وزارت ارتباطات مدعی است که مخابرات عامل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور است. آیا شما میپذیرید که مخابرات مقصر این عدم توسعه هستید؟
ما این ادعا را نمیپذیریم. الان بیشترین پورت پرسرعت اینترنت ثابت را در کشور شرکت مخابرات دارد. همچنین پیشرفتهترین و پرسرعتترین خدمات اینترنت پرسرعت را مخابرات ارائه میدهد مثل VDSL و FTTH و… از طرفی دیگر سختگیرانهترین قوانین ضدانحصار در دنیا را هم سازمان تنظیم مقررات برای مخابرات تصویب کرده و ما همه را اجرا کردهایم. این آدرس اشتباه است که مخابرات مانع توسعه اینترنت ثابت است. الان و با این شرایط هرچه اینترنت ثابت بیشتر توسعه پیدا کند، چه توسط خود مخابرات، چه توسط fcpها به نفع ماست و درآمد ما بیشتر خواهد شد. علت اصلی عدم توسعه در زیرساختها، مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. مسوول توسعه اینترنت در کشور فقط شرکت مخابرات نیست.
وضعیت سایر اپراتورهای چگونه است؟
باید دید که آنها در چند سال اخیر به چه وضعیتی گرفتار شدهاند. توسعه در زیرساختها نیاز به نقدینگی دارد و با حرف و سخنرانی مشکلی حل نمیشود. مخابرات از زمان خصوصی سازی ۶۰ هزار میلیارد تومان بابت مالیات، بیمه و سهم سازمان تنظیم مقررات و سهام ۲۰ درصدی دولت و سهام عدالت پول به دولت پرداخت کرده است. نزدیک ۵۰ درصد سهام مدیریتی مخابرات نیز در اختیار دولت است.
اگر این درآمد را با سالهای قبل از خصوصی سازی مقایسه کنید، متوجه رشد و درآمد سرشار این شرکت برای دولت میشوید. اما از این رشد، چیزی برای مخابرات باقی نمانده است. طبق روال استاندارد دنیا هر اپراتوری برای اینکه بتواند خودش را توسعه دهد، باید ۱۶ درصد درآمدش را سرمایه گذاری کند و زمانی که اینطور جلوی رشد درآمد اپراتور گرفته شود و دریافتی از اپراتور افزایش یابد، دیگر چیزی نمیماند که بتواند سرمایه گذاری کرده و زیرساخت را توسعه دهد. اما با این همه مسائل و مشکلات، ما هم اکنون شبکه به روز و خوب و پایداری در کشور داریم. وسعت کشور ما با سایر کشورها قابل مقایسه نیست اما سرمایه گذاری که آنها در بخش ICT برای توسعه خدمات میکنند ۴ برابر ما است. اگر درآمد این بخش منطقی بود و اگر کمیسیون تنظیم مقررات کانالهای درآمدی مخابرات را نمیبست و حداقل در ۱۸ سال اخیر سالی یک درصد به آن اضافه میکرد الان پیشرفتهترین مخابرات و اینترنت را در منطقه داشتیم.
البته در زمینه کیفیت این خدمات در خیلی از مواقع با مشکل روبهرو هستیم.
بله قبول دارم. چرا که برای مثال در تهران سوئیچی کار میکند که برای ۳۰ سال پیش است. سوال اینجاست که چرا این سوئیچ تاکنون تعویض نشده است. ما مقصر این عدم توسعه یافتگی را، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات میدانیم. رگولاتوری کارش این نیست که فقط به اپراتورها فشار بیاورد بلکه باید طوری عمل کند که این صنعت به حرکت دربیاید و شبکه بازسازی و همه چیز تنظیم شود. نباید فقط درآمد دولت تنظیم شود. وظیفه رگولاتوری تنظیم بازار سرمایه گذاری و درآمد است. رگولاتوری باید بی طرف باشد و منافع همه ذینعان را مد نظر قرار دهد. متاسفانه این نهاد در ایران در هیچ دورهای بی طرف نبوده است.
پس تا زمانی که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به شما اجازه ندهد که تعرفهها را افزایش دهید امکان ارتقا و توسعه و حتی افزایش کیفیت خدمات مخابرات وجود ندارد؟
ما این حرف را نمیزنیم. ما برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی توسعه داریم. حتی بدون افزایش تعرفه رقمی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه تلفن ثابت و دیتا در نظر گرفتهایم. اما این شبکه پیچیده است و باید همه لایههای آن همزمان با هم رشد کنند و به روز رسانی شوند تا بتوان آن را مدیریت کرد. قطعاً این مبلغ برای توسعه شبکه کافی نیست و در صورتی که موضوع تعرفه حل شود ما میتوانیم سرمایه گذاری را به ۷ هزار میلیارد تومان برسانیم. چون بخشی از زیانهای ما جبران میشود و ما میتوانیم آن را در توسعه شبکه به کار بگیریم.
سال گذشته قرار بود مخابرات ۵ میلیون پورت VDSL در کشور نصب کند چرا این وعده اجرا نشد؟
این تکلیفی بود که وزارت ارتباطات در ۱۱ استان برعهده ما گذاشت. اینکه چرا انجام نشده به این دلیل است که تیم قبلی مدیریتی مخابرات نیز که منتسب دولت بودند هم همین مشکل را داشته و نمیتوانستند سرمایه گذاری کنند. وقتی بدهیها روی هم انباشته میشود، قدرت تحرک از شرکت مخابرات گرفته میشود.
البته ما هم اکنون مذاکراتی داشتهایم که این طرح را در همه استانها اجرایی خواهیم کرد.
هم اکنون وضعیت بدهی مخابرات به دولت چقدر است؟
مخابرات به دولت، سازمان خصوصی سازی، بیمه، مالیات، بازنشستگان و کارکنانش، پیمانکاران و کارخانجات بدهکار است. منتها شرکت بزرگی است و این موضوع قابل حل است. ما طی ۴ ماه اخیر بخش زیادی از این بدهیها را پرداخت کردیم و تلاش میکنیم مابقی بدهیها نیز پرداخت شود. در همین حال برای توسعه هم منابع لازم را در نظر گرفتهایم. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بر اساس پروانهای که به اپراتورها میدهد سهمی از درآمدشان را میگیرد. ما در بخش سیار ۲۸ درصد به علاوه ۳ درصد از درآمدمان را باید به دولت بدهیم. از این ۳۱ درصد، بر اساس مصوبه وزارت ارتباطات، ۷ درصد به ارتباطات روستایی تعلق میگیرد ولی ۲۴ درصد به صورت مستقیم به خزانه میرود. علاوه بر این بدهی، یک بخش از بدهی مربوط به حقوق سهامداران است که طی سالهای گذشته به دلیل مشکلات شرکت، پرداخت نشده است. بخشی از بدهی مربوط به بدهی به سهام عدالت است. مالیات و بیمه را نیز نتوانستیم پرداخت کنیم و علت آن به دلیل به هم خوردن میزان درآمد نسبت به هزینهها است. وقتی هزینههای ارزی ۳۰ برابر میشود و هزینههای ریالی در ۱۲ سال ۲۰ برابر میشود و درآمد ثابت میماند، این مسائل ایجاد میشود.
با توجه به ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر اینکه مخابرات در این بخش انحصار دارد، قرار است پروانهای برای خدمات درون شهری فیبرنوری به شهرداری داده شود، نظرتان در این باره چیست؟
اینطور که پیش میرود همه در کار هم دخالت میکنند. هر کسی در شهر کانال و مجوز حفاری دارد لزومی ندارد در حوزهای که تخصصاش نیست دخالت کند. اگر شهرداری میتواند ورود کند چرا شرکت آب و فاضلاب یا شرکت گاز و شرکت برق ورود نکنند؟ این کار سازمان تنظیم مقررات به جای تنظیم بازار به هم زدن بازار است و رسمیت بخشی به قانون جنگل در شهر!از سوی دیگر پیش از این نیز بارها در کمیسیون تنظیم مقررات مساله ارائه خدمات مازاد دستگاهها به اپراتورها مطرح شده و حتی در مصوبه ۲۷۱ ، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مجوزی صادر کرد که دستگاهها امکانات مازادشان را بتوانند به اپراتورهای FCP در قالب توسعه شبکه ارائه دهند. اگر شهرداری هم در حال حاضر امکانات مازاد و یا فیبری موجود دارد که بیش از نیازش کشیده شده است، میتواند آن را در قالب مصوبه ۲۷۱ در اختیار اپراتورها قرار دهد.
پروانه جدیدی که قرار است به شهرداری تهران ارائه شود، در واقع نفی خدمات و از بین رفتن دارایی شرکتهای FCP وSERVCO است.
در مورد انحصار نیز باید بگویم مخابرات هیچ انحصاری ندارد و ۱۷ شرکت FCP هم اکنون از بستر مخابرات استفاده میکنند و درآمد خوبی دارند. آنها از اول خصوصی بودند و به صورت خصوصی اداره میشوند اما ما یک شرکت دولتی بودیم که تعهدات شرکت دولتی را به بخش خصوصی اضافه کردیم. به همین دلیل است که مخابرات به عنوان یک شرکت حاکمیتی و بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نمیتواند بگوید که در فلان روستا فیبر نمیکشد و به صرفه نیست. اما شرکتهای FCP تنها در مناطقی که دارای صرفه اقتصادی باشد خدمات ارائه میدهند.
در دو ماه اخیر نیز قراردادهای بیت استریم ۵۰ درصد شرکتهای FCP را امضا کردهایم تا از بستر مخابرات استفاده کنند. دستورالعمل آن را هم ابلاغ کردهایم. هم اکنون قرارداد حدود ۷ شرکت برای اجرا امضا شده است. ما جلسات هماهنگی با این شرکتها را برای هم افزایی ارائه خدمات به مردم به صورت دوهفته یکبار برگزار میکنیم و به دنبال انحصارگری نیستیم. در حال حاضر ۵۰ درصد مشترکان اینترنت آن هم در مناطق با درآمد بالا در اختیار شرکتهای بخش خصوصی است. ما انحصاری نمیبینیم. نکته جالب این است که مخابرات با تعرفه سالهای ۸۴ و ۹۳ به این شرکتها امکانات میدهد.
در حال حاضر پیشنهاد شما برای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات چیست؟ چه رقمی برای افزایش تعرفهها مدنظر شما است؟
بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته در بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، وضعیت ترکیب کمیسیون رگولاتوری هیچکدام از این کشورها مانند کشور ما در اختیار یک وزارتخانه نیست. رگولاتور در همه دنیا مستقل است و با آزادی و استقلال تصمیم میگیرد. ما نمیخواهیم سبد هزینه خانوار بالا برود. به همین دلیل پیشنهاد تغییر تعرفه در ۱۵ مورد که به مردم ربطی ندارد و به شرکتهای تجاری (B2B) مربوط میشود را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات منعکس کردهایم. در مورد خطوط ثابت در منازل نیز با توجه به وجود ۲۵ میلیون خط فعال در کشور و هزینهای که این خطوط در نگهداری و تامین برق و دایری شبکه استانی دارند، پیشنهادمان را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شورای رقابت ارائه کردهایم. برآورد ما نشان میدهد که تا پایان سال ۹۹ هر خط تلفن ماهانه ۲۱ هزار تومان هزینه داشته اما میانگین درآمد ما از هر خط در ماه بر اساس تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ۶ هزار تومان است. بر این اساس پیشنهاد خود را به شورای رقابت ارائه دادهایم و این شورا نیز از این موضوع پشتیبانی کرد و اعتقاد داشت که باید این مشکل حل شود. پیشنهاد ما این است که هزینه نگهداری را به عنوان هزینه خط از مشترک دریافت کنیم و تا آن سقف اگر مشترک از ارتباطات ثابت استانی و چه برون استانی استفاده کرد، هزینه مکالماتش رایگان باشد. اگر این پیشنهاد مورد تایید واقع شود همه مسائل صنعت مخابرات و مردم و توسعه این بخش حل میشود.
به هر حال در مورد تغییر تعرفه اینترنت، مصوبه مجلس افزایش را در سال ۱۴۰۰ ممنوع کرده است. اما در مورد تغییر تعرفه خطوط تلفن ثابت بستگی دارد که پیگیری ما از کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت به نتیجه برسد.
پس در نگاه کلی شما دولت را در عدم توسعه اینترنت ثابت و عدم به روز رسانی تجهیزات مقصر میدانید؟
بله دولت نقش مهمی داشته است و به صورت جزئیتر منظورمان کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. در حوزه قانونگذاری هم خلا وجود دارد و قوانین این بخش نیازمند بازنگری است. فرهنگ خصوصی سازی مطابق با سیاستهای اصل ۴۴ خیلی در کشور جا نیافتاده است و ما در این حوزه دچار افراط و تفریط هستیم.
در مورد اختلال ایجاد شده در شبکه اجتماعی کلاب هاوس نظرتان چیست؟ آیا ادعای وزارت ارتباطات را مبنی بر اینکه مخابرات روی این شبکه اختلال ایجاد کرده است، میپذیرید؟
این بحث فنی است و ما تیمی را مامور کردهایم که موضوع را بررسی کنند و مشخص شود که چه اتفاقاتی افتاده است. تاکنون گزارش کتبی در این زمینه نگرفتهایم و منتظر هستیم که نتیجه بررسی را به ما اعلام کنند. در این زمینه البته یک پاسخی به وزارت ارتباطات دادهایم و پاسخ تکمیلی خود را نیز به زودی اعلام میکنیم. اما ما به عنوان یک شرکت خدماتی خصوصی اصلاً منطقی نیست که چنین کاری بکنیم، هر چقدر مصرف بیشتر باشد به نفع ماست. محدود کردن و بستن در کشور سازوکار مشخص دارد که همه میشناسند، اپراتور در این زمینهها اختیاری از خود ندارد و تابع قوانین بالا دستی است.
کد مطلب: 276250
ITMen
https://www.itmen.ir