در دنیای مدرن، ارتباطات نقش تعیین کنندهای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند و مخابرات بهترین و برترین ابزار برای این تبادل است. کشورهایی که از فناوریهای جدید و نوآوری برای کسب جایگاه بازار بهره میگیرند، اکنون در حال ایجاد زیرساختهای دیجیتال قویتر و نیروی کار سازگارتر با دنیای دیجیتال هستند.
آیتیمن- در این میان ارتباطات ثابت نقشی انکارناپذیر در جوامع امروز دارد و شبکههای پهن باند ثابت در سراسر دنیا تبدیل به بخش حیاتی و ضروری جوامع تبدیل شده است. کشورهایی که دارای زیرساخت پهن باند مناسب و وسیع تری هستند با پیشی گرفتن از خط مشیهای اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند و... میتوانند به دنبال بازارهای جدید کسب و کار باشند.
رویکرد نوین مشتریان و استفاده روزافزون آنها از شبکههای اجتماعی سبب شده زمانی که مشترک بستههای اینترنت تلفن همراه را استفاده میکند، ممکن است پهنای باند بالا و مناسبی را در اختیار مشترک قرار ندهد، لذا با فراهم بودن پهنای فیبرنوری در حوزه ارتباطات ثابت مشتریان همراه نیز میتوانند از خدمات شبکه ثابت و بین اپراتوری استفاده کنند.
بدیهی است شرکتهای ارائه خدمات ICT با استفاده از زیرساخت شبکههای ثابت میتوانند به سمت رونق کسب و کار حرکت کنند. خوشبختانه شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین اپراتور مخابراتی کشور هم در بخش ثابت و هم در بخش همراه، تامین کننده اصلی زیرساخت انتقال در سراسر کشور است.
در همین راستا شرکت مخابرات ایران بر اساس تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری به عنوان یکی از مهمترین شرکتهای خدماتی کشور در سال ۱۳۸۸، به صورت صددرصد خصوصی شده و سهام آن بیش از یک دهه است که در بازار بورس با نماد اخابر معامله و خرید و فروش میشود.
این موضوع اولین مطلبی را که به اذهان متبادر میسازد، عدم استفاده از بودجه عمومیسالیانه دولت و دست نبردن به هزینه کرد جاری کشور و عدم اختصاص ردیف بودجه به شرکت مخابرات ایران از ابتدای سال ۱۳۸۹ در قالب ردیف بودجههای عمومی دولت است.
از آن رو، شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که به عنوان مهمترین نهاد توسعه ارتباطات کشور در مقاطع مختلف با همکاری وزارت ارتباطات، توسعه شبکه را به رغم تمام محدودیتهای مالی، هرگز فرو نگذاشته است. شاهد این امر، تغییر اساسی شبکه زیرساخت تلفن ثابت کشور و تبدیل زیرساخت قدیمی PSTN به شبکه NGN/IMS است که فضای دیجیتال را در سرویس تلفن ثبت آغاز کرد و امکان پیشرفت و توسعه مخابرات را در سراسر کشور مهیا ساخت.
تعرفههای تلفن ثابت از سال ۱۳۸۲ تاکنون که نزدیک ۱۷ سال است، هیچ افزایشی به خود ندیده و دست کم با ارائه و اجرای همکدی به عنوان یک طرح ملی در سال ۱۳۹۳، تعرفههای مخابرات با کاهش قابل توجهی نیز روبهرو شد.
اما شرکت مخابرات ایران اساس کار را بر توسعه دیتا و تلفن ثابت قرار داد و بر همکاری گسترده با FCPها برای تحقق بازی برد-برد در بازار ارتباطات کشور تلاش میکند. به عبارت دیگر، خدمات مخابرات در کشور به استثنای پهنای باند که دولتی است و در انحصار وزارت ارتباطات است، به هیچ وجه انحصاری نیست.فعالیت شرکتهای ارایه کننده خدمات (pap-fcp ) در کنار شرکت مخابرات و ارائه خدمات از سوی آنها و همکاری با وزارت ارتباطات تاییدی بر این ادعاست. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد بازار اینترنت در اختیار آنهاست. اپراتورها با اعلام درخواست نیاز در استفاده از بستر مخابراتی با پرداخت هزینههای تعیین شده میتوانند از این بسترها استفاده کنند.
تاکنون تمام تلاش بخشهای مختلف ستادی، فنی و مناطق در شرکت بر این استوار است که در کمترین زمان ممکن و با بیشترین کیفیت به تمام درخواستهای اپراتورها پاسخ داده شود. هر چند طی ۱۰ سال تعرفه واگذاری سیم مسی به این شرکتها ثابت است.
فارغ از این فضا، مقایسهای کوتاه با شرایط شرکت مخابرات ایران در سالهای اخیر در وضعیت تعرفه و مقایسه آن با افزایش سالیانه تورم در بخشهای آب، برق، گاز و... تنها و تنها نشان دهنده این نکته است که تمام شرکتهای دولتی با وجود استفاده از بودجه عمومی دولت، هر ساله میزان تعرفه خدمات خود را بهاندازه نرخ تورم افزایش دادهاند و در این میان، شرکت مخابرات ایران تنها شرکتی است که هیچ تغییری در تعرفه خدمات آن در مدت ۱۵ سال اتفاق نیفتاده است.
طبق اعلام شرکت مخابرات ایران، همه واقفیم که در عصر ارتباطات، این شرکت که خصوصی شده، در این کشور، نقش آفرینی مثبت خود را به بهترین وجه انجام میدهد و بر تمام بازیگران صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور فرض است، این شرکت ملی را که اغلب در اذهان اکثریت ایرانیان به عنوان نماد صنعت ارتباطات کشور و به عنوان قدیمی مخابرات، برابر با تمام حوزه ICT ، شناخته میشود، روز به روز و بهتر از گذشته، شکوفا و موفقتر سازند.