عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست انجمن مددکاران اجتماعی از ادارههای مختلف در مورد کمبود تجهیزات آموزشی از تبلت تا گوشی همراه ،جلساتی تشکیل شد واین موضوع مطرح شده اما هنوز هیچ نتیجه و خبری در این راستا نیست.
آیتیمن- مهدی اسماعیلی در مورد درخواست انجمن مددکاران اجتماعی برای تهیه تبلت و گوشی هوشمند دانش آموزان نیازمند گفت: درخواست انجمن مددکاران اجتماعی از ادارههای مختلف نظیر کمیته امداد و بهزیستی، برخی از بانکها، آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان در مورد کمبود تجهیزات آموزشی از تبلت تا گوشی همراه بوده است. جلساتی تشکیل و این موضوع مطرح شده اما هنوز هیچ نتیجه و خبری در این راستا نیست.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخواست انجمن مددکاران اجتماعی در جهت کمک خرید گوشی هوشمند و تبلت به ۳ میلیون دانش آموزان فقط طرح موضوع شده و نیازمند زمان است تا مشخص شود هر دستگاه چه میزان توانایی کمک کردن به آموزش و پرورش در این شرایط را دارند.
وی ادامه داد: در برآورده آماری از تعداد دانش آموزان نیازمند احتمال دارد که این تعداد بیشتر هم باشد. در این بین دانش آموزان مشکلات دسترسی به اینترنت هم دارند و هر روز خبری از این جنس اخبار در راستای نبود اینترنت و گوشی هوشمند میشنویم. بر همین اساس دولت باید بیش از گذشته به این موضوع بپردازد.
وی افزود: امیدواریم خیرین مدرسه ساز امروزه به فقر آموزشی در قالب خرید تبلت و گوشی همراه به کمک دانش آموزان محروم ورود کنند تا شاهد جا ماندن دانش آموزی از تحصیل نباشیم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصریح کرد: از بین بردن فقر یکی از ملزومات حاکمیت است، باید تمام سازمانها همکاری لازم را با هم داشته باشند تا فقر را در جامعه ریشه کن کنند،کشور ما به لحاظ منابع کشوری ثروتمند است با توزیع نامناسب اعتبارات روبهرو است به ویژه در حوزه فقر آموزشی امیدواریم خیرین مدرسه ساز امروزه به فقر آموزشی در قالب خرید تبلت و گوشی همراه به کمک دانش آموزان محروم ورود پیدا کنند تا شاهد جا ماندن دانش آموزی از تحصیل نباشیم.
عضو مجمع آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دانشآموزان مناطق محروم، روستاها، عشایر و حاشیهنشین از گروههایی هستند که به دلیل کمبود امکانات آموزشی لازم و ضروری از آموزش آنلاین از کلاس درس مجازی جاماندهاند؛ هرچند آموزش و پرورش برای سر و سامان دادن و مدیریت این موضوع را اعلام کرد، کلاسهای درس در مناطق روستایی و عشایری به شیوه حضوری برگزار میشود تا دانشآموزان از آموزش جا نمانند اما هنوز تکلیف دانشآموزان حاشیهنشین شهرها و مناطق محروم که به علت نداشتن ابزار از قافله آموزش مجازی عقب ماندهاند مشخص نیست. و صدا و سیما به دلیل ارتباط یکسویه عملکرد کافی در آموزش را ندارد.
اسماعیلی تاکید کرد: علاوه بر جا ماندن دانشآموزان از آموزشهای آنلاین، موضوع مهم دیگر آسیبهای روانی این فضای مجازی برای دانش آموزان است که تهدیدی جدی برای دانش آموزان است در کنار دوری از کلاس درس ارتباط مستقیم با معلم و همسالان پررنگ میشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خاطر نشان کرد: سهم محرومیت از فضای مجازی در شرایط کنونی بحث مهمی است ، از ملزومات دسترسی همه دانشآموزان به امکانات و زیرساختهای آموزشی برای تحقق عدالت آموزشی و تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی این ضرورت را ایجاب میکند تا دولت نسبت به تامین ابزار آموزشی و مجازی برای دانشآموزان بازمانده از آموزش مجازی اقدام کند.