معاون مرکز ملی فضای مجازی از ارسال ابلاغیه ای به سازمان صداوسیما برای جلوگیری از تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد و خواستار فراهم شدن زمینه تبلیغ پیامرسانهای بومیدر رسانه ملی شد.
آیتیمن- مدتی است آنتن پخش زنده و غیرزنده رسانه ملی، درگیر جذب مخاطب و فالوئر برای شبکه اجتماعی اینستاگرام است.
برنامههای مختلف صدا و سیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت میکنند و از زمان شروع برنامه از مخاطب میخواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام و ارسال پیام، نظرات و یا درخواست خود را با عوامل تولید این برنامه در میان بگذارند. در فواصل مختلف این برنامهها نیز مجری، نظراتی که از سوی بینندگان در صفحه اینستاگرام برنامه درج میشود را میخواند.
برای مثال برنامه «طبیب» در شبکه ۳ سیما که در حوزه سلامت پخش میشود، به صورت کاملاً علنی آدرس صفحه خود در اینستاگرام را اعلام میکند و از مردم میخواهد نسبت به برنامه نظرات خود را بگویند و یا سوالاتشان را درج کنند. برنامههایی مانند «دستپخت» در شبکه یک یا «میدون» در شبکه سه سیما صفحات اینستاگرامیخود را به کاربران معرفی میکنند. مسابقه «برخط شو» از شبکه ۵ سیما نیز همین سیاست را در پیش گرفته است. حتی در برنامههایی با مضمون کودک نیز این موضوع دیده میشود. برای مثال در برنامهای با عنوان «با ما بیا» در شبکه دوم سیما برنامه چندین بار صفحه اینستاگرامی این برنامه زیرنویس میشود.
فرصت رایگان تبلیغ از سوی رسانه ملی به یک شبکه اجتماعی که تابع قوانین کشور ما نبوده و تلاش برای هدایت بینندگان به سمت این شبکه، در حالی صورت میگیرد که مطابق با سند ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، حمایت از پیامرسانهای بومیاز جمله وظایف سازمان صداوسیما است.
اقدام رسانه ملی در تبلیغ شبکه خارجی اینستاگرام، با آنچه که در اهداف اسناد بالادستی نظام برای تولید و مدیریت محتوای سالم و فاخر فضای مجازی دیده شده است منافات دارد و کارشناسان بسیاری آن را تناقض آشکار در عمل به مصوبات شورای عالی فضای مجازی و سیاستگذاری در حوزه حاکمیت فضای مجازی میدانند.
امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ما در حوزه حضور پیامرسانهای بومیدر رسانه ملی ضعف داریم و در حال پیگیری این موضوع هستیم، اظهار داشت: در این فضا ملاحظاتی وجود دارد که رسانه ملی باید به آن توجه کند.
وی گفت: سازمان صدا و سیما مطابق با بند مصوب سند حمایت از پیامرسانهای داخلی، در این جهت مسوولیت دارد و ما در تلاش هستیم که سازوکار دقیق و روشنی برای پیامرسانهای بومیتعیین شود تا هم بتوانند با یک شرایط مطلوب مستقیماً خودشان را در رسانه ملی تبلیغ کنند و هم در برنامهها، کارها و فعالیتهایی که رسانه ملی قصد دارد بینندگان را به یک شبکه در فضای مجازی ارجاع دهد، از ظرفیت پیامرسانهای داخلی استفاده کند.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: تاکیدمان این است که پیامرسانهای خارجی که فاقد مجوز هستند و هیچ تعامل و همکاری با کشور ندارند، در اولویت تبلیغ در تلویزیون به هیچ عنوان نباشند.
وی درباره اقدام سازمان صدا و سیما در هدایت کاربران به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی، مخالفت خود را با این اقدام سازمان صدا و سیما در قالب ارسال ابلاغیهای به این سازمان اعلام کردیم و پیگیر موضوع بوده و جلسات مشترکی نیز با سازمان صدا و سیما داشتهایم.
خوراکیان افزود: به شدت دنبال این هستیم که هم پیامرسانهای خارجی در برنامههای رسانه ملی معرفی نشوند و هم ظرفیت برای استفاده پیامرسانهای بومیاز این فضا، فراهم شود.
وی ادامه داد: برای صدا و سیما هم مساله قابل توجهی خواهد بود که پیامرسان بومی را معرفی کند. چرا که وقتی پیامرسان خارجی را معرفی میکند نمیتواند درآمدی داشته باشد اما برخی از پیامرسانهای داخلی حتی حاضر هستند برای تبلیغ در رسانه ملی، مشارکت مالی داشته باشند.
معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما این موضوع را به صورت مکتوب به صدا و سیما ابلاغ کرده و اعلام کردیم که با تبلیغ اینستاگرام به این شکل مخالف هستیم. در این راستا عنوان شد که پیشنهاد و توصیه ما این است که مبتنی بر سند پیامرسانهای اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، زمینه برای تبلیغ پیامرسانهای داخلی در رسانه ملی فراهم شود. امیدواریم این اتفاق بیافتد.