دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فیلتر یک برنامه به این معناست که استفاده از آن برنامه غیرقانونی است اما گاهاً با تناقضهایی در این خصوص در سطح مسوولان نظام مواجه میشویم.
آیتیمن- هفتمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
علمالهدى، دبیر شوراى تخصصی تحول و نوسازى نظام آموزشى کشور درباره شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) گفت: از ابتدای راهاندازی سامانه شاد این سوال مطرح شد که این سامانه بر اساس چه سیاستهایی پیش خواهد رفت؟
وی ادامه داد: طی جلساتی به همت پژوهشکده فضای مجازى، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی فضای مجازی موضوع آموزش در فضای مجازی بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که سندی براى موضوع آموزش در فضای مجازى تهیه شود.
سعیدرضا عاملى دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت اصلاح و بازبینی در مدلهای تصمیمسازی در شوراهای کشور، پیشنهاد داد: فضای دوم آموزش و پرورش مبنای تهیه سند آموزش در فضای مجازی قرار گیرد و به همین منظور کمیته فضاى دوم آموزش و پرورش با عضویت افراد متخصص در این حوزه تشکیل شود.
وى ادامه داد: در تهیه سند آموزش در فضای مجازی این سوال مطرح میشود که منظور از فضای مجازی صرفاً شبکه شاد است؟ و همین طور این سوال مطرح است که آموزش در فضای مجازی برای آموزش و پرورش مورد بحث است یا آموزش و پرورش در فضای دوم؟
وی درباره خصایص معمارى اینترنت، گفت: محیط مجازی دارای قابلیت خوشهای، ردهبندى و یکپارچگى است و در واقع هر کاربری به عنوان یک تولید کننده در این محیط فعال است.
عاملی با بیان دوفضایی شدن جهان، افزود: فضای دوم را نمیتوان از آموزش و پرورش مستقل کرد چرا که فضای دوم ادامه آموزش و پرورش است و در واقع واقعیت فیزیکى با همان ویژگیها به واقعیت مجازى تبدیل میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد فیلترینگ در کشور اظهار داشت: فیلترینگ ناقص باعث شده که بیش از 30 میلیون فیلترشکن در کشور اضافه شود و قبل از فیلترینگ این حجم از فیلترشکن در کشور وجود نداشت. لذا یک تصمیم که برای صیانت از فرهنگ و ارزشهای اسلامی اتخاذ شده بود به ضد خود تبدیل شد. در این امور باید یک همه جانبهنگری و عزم در اقدامات وجود داشته باشد تا در مسیر سلامت اجتماعی و صیانت از فرهنگ اسلامیقرار گیرد.
وی افزود: فیلتر یک برنامه به این معناست که استفاده از آن برنامه غیرقانونی است اما گاهاً با تناقضهایی در این خصوص در سطح مسوولان نظام مواجه میشویم. به عنوان مثال علیرغم فلیتر بودن شبکه اجتماعی توییتر بسیاری از مسوولان در آن عضو هستند و فعالیت دارند و توییتهای آنها منبع خبر، اخبار رسمیکشور اعم از صدا و سیما، خبرگزاریها، مطبوعات رسمی و... قرار میگیرد.
عاملی در پایان تأکید کرد: پلتفرم آموزش و پرورش باید فضای دوم آموزش و پرورش را تشکیل دهد و در یک سیر تکاملی تقویت شود، به عنوان مثال گوگل ابتدا به عنوان یک جعبه جستجوی عمومیشروع به کار کرد و به مرور زمان تقریباً 60 لایه مختلف داده را طراحی کرد، همینطور در شبکه اجتماعی فیس بوک 700 هزار برنامه (اپلیکیشن) اجرا شده است.
در ادامه جلسه محمدصادق خیاطیان معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان ضرورت توجه به موضوع آموزش و پرورش در فضای مجازی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستى موضوع آموزش غیر حضوری و مجازی پیشبینى و در چندین مورد به آن تأکید شده است.
وى با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا خانوادهها برای رفع نیازهای آموزشی و تربیتی فرزندانشان مجبور به استفاده از فضاى مجازى شدند، گفت: در شرایط کنونی با تعدد نرمافزارها و پلتفرمهای آموزشی مواجه هستیم که با توجه به این موضوع ساماندهى آموزش در فضای مجازی ضرورت دارد.
با تعدد پلتفرمهای آموزشی مواجه هستیم
خیاطیان بر لزوم صیانت از حریم خصوصی دادههای دانشآموزان و معلمان در فضای مجازی تأکید کرد و افزود: لزوم شکل گیری حکمرانی جدید و حکمرانی آموزش و پرورش در فضای مجازی از مباحث مهم در این حوزه است.
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری ادامه داد: با توجه به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر افزایش میزان مشارکت خانوادهها در فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدرسه تأکید شده است، میتوان از ظرفیت و فرصت آموزش در فضای مجازی برای افزایش مشارکت خانوادهها استفاده کرد.
وی افزود: باید از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصى به عنوان بخشی که همواره در حوزه آموزش نقش داشته، در حوزه آموزش مجازى استفاده کرد.
در ادامه على احمدى، عضو شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با تأکید بر لزوم سیاستگذارى در حوزههای اقتصادی، امنیت فضای مجازی و تولید محتوا در راستاى برطرف کردن چالشهای آموزش مجازى، گفت: استفاده از آموزش مجازی برای تحول در آموزش و پرورش یک امر اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: تولید محتوا در آموزش مجازی باید هدفمند و با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاستهاى نظام جمهوری اسلامی ایران سازگار باشد.
علی احمدی درباره حاکمیت پلتفرمیدر دنیا گفت: بسیاری از امور حکومتها با استفاده از ظرفیت پلتفرمها انجام میشود و ما نیز میتوانیم از این ظرفیت در راستای اصلاح فرآیندهای آموزش و پرورش استفاده کنیم.
دشواری اصلاح آموزش و پرورش از درون، لوازم زیرساخت امن برای خانوادهها، استفاده از ظرفیت نهادها، مدارس و شرکتهای دانش بنیان، اختصاص منابع مالی رایگان برای برنامه اصلی، اطلاعرسانی به خانوادهها و ترویج سواد رسانهای، جلوگیری از سواستفاده از دادههای بزرگ که در جهان اتفاق افتاده است، از جمله نکات مهم دیگر مورد تأکید علی احمدی بود.
محرومیت 3.5 میلیون دانشآموز از آموزش مجازی
در ادامه مهدی نوید ادهم، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره مصوبات وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش مجازی گفت: سند توسعه فاوا در وزارت آموزش و پرورش و شبکه آموزشی تربیتی رشد بسیار دقیق و مفصل به حوزه آموزش مجازی پرداخته است.وی با بیان اینکه چندین جلسه با وزارت ارتباطات برای حل مشکل اتصال دانشآموزان به اینترنت تشکیل شده است، افزود: در حال حاضر حدود 3 و نیم میلیون از دانشآموزان به دلیل عدم دسترسی به امکانات اولیه مانند تبلت و گوشی هوشمند امکان استفاده از آموزش مجازی را ندارند.وی به چالشهاى اخلاقى استفاده از فضاى مجازى در حوزه آموزش پرداخت و گفت: ارتباط اجتماعى، فعالیتهای جسمانی دانشآموزان و... به حداقل رسیده است و ضرورت دارد برای رفع این چالشها سیاستگذاری شود.
در ادامه اصغر فانى، عضو شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با بیان اینکه انحصار به شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) برای آموزش مجازی، پاسخگو نیست، تأکید کرد: به غیر از شبکه شاد باید از سایر زیرساختهای موجود نیز استفاده شود.
فانی ادامه داد: برای تهیه سند آموزش در فضای مجازی باید چالشهای حال و آینده آموزش مجازی به طور کامل شناسایى شود.
وی با تأکید بر اینکه در آموزش مجازى سطح یادگیرى دانشآموزان و یادگیرى دانشآموزان از همدیگر کاهش مییاید، افزود: همچنین آموزش تربیتى نیز در آموزش مجازی مورد غفلت قرار گرفته است لذا آموزش مجازی نباید جایگزین آموزش حضوری تلقی شود و باید به آموزش رسمی و سنتی کمک کند.
در ادامه علیرضا صادقزاده بر آسیبشناسی سیاستها و سایر اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش و فضای مجازی تأکید کرد و گفت: به عنوان مثال سیاست فیلترینگ در کشور کاملاً بیتأثیر است چرا که دسترسی به پراکسیها و فیلترشکنها به راحتی امکانپذیر است.
وی افزود: با افزایش سطح سواد رسانهای مردم، امکان ورود هوشمندانه مردم به فضای مجازی فراهم خواهد شد.
در ادامه جلسه علیرضا طالبپور، رییس پژوهشکده فضای دانشگاه شهید بهشتی درمورد مسائل مطرح شده در پیشنویس سند آموزش در فضای مجازی گفت: در پیشنویس این سند به چگونگی ایجاد سرمایهگذارى لازم برای آموزش مجازی و شناسایی راهکارهای استفاده از ظرفیت بخش خصوصى برای کمک به آموزش و پرورش در فضای مجازی تأکید شده است.
وی ادامه داد: همچنین چگونگی نظارت بر محتوا، اجازه درآمدزایی به بخش خصوصی و بررسی مشکلات فرهنگى آموزش مجازی در پیشنویس سند آموزش در فضای مجازی مطرح شده است.
در ادامه محمدرضا مخبر دزفولى، عضو شواى عالى انقلاب فرهنگى با بیان اینکه تدوین سند از ضروریات کشور است، اظهار داشت: به عنوان مثال، در حال حاضر نقشه جامع علمى کشور مبناى تحولات علم کشور است.
وی افزود: اسناد مختلفی در کشور تدوین شده اما برای برخی از این اسناد شورای راهبری تشکیل شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: سند آموزش در فضای مجازی بازنگرى و یک بسته سیاستی، حمایتی، نظارتی و مساله محور مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمادهسازی شود.
در انتهای جلسه مقرر شد این سیاستها ذیل سیاستها، برنامهها و اقدام سکوی (پلتفرم) ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی که در حال بررسی و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است با حضور ذینفعان و صاحبنظران بیشتری مجدداً بررسی شود و در جسله ارایه شود.
همچنین مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان پژوهشکده فضای مجازى، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی فضای مجازی به منظور تهیه نسخه اولیه بسته سیاستی و برنامه اقدام فضای دوم آموزش و پرورش برای طرح در جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور تشکیل شود.