دریافت لینک صفحه با کد QR
به علت تصویب نشدن در کمیسیون رگولاتوری
دیوان عدالت تعرفه دفاتر پیشخوان را ابطالکرد
مهر , 19 مهر 1399 ساعت 10:38
شکایت سازمان بازرسی در رابطه با تعرفه دفاتر پیشخوان در دیوان عدالت بررسی شد.
آیتیمن- با شکایت سازمان بازرسی کل کشور موضوع ابطال نامه شماره ۳۸۶۶۵/۹۶/۳۷۰-۱۱/۹/۱۳۹۶ سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان (وزارت صنعت، معدن و تجارت) با موضوع تعرفه خدمات دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومیکشور در دیوان عدالت بررسی شد.
در گردش کار این پرونده آمده است که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به موجب نامه شماره ۳۸۶۶۵/۹۶/۳۷۰-۱۱/۹/۱۳۹۶ اقدام به تعیین و ابلاغ تعرفه خدمات دفاتر پیشخوان خدمات دولت الکترونیک در سال ۱۳۹۶ کرده است در حالی که:
۱- مطابق بند (پ) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامیایران (از ابتدای سال ۱۳۹۶ زمان آغاز برنامه ششم توسعه) تعرفه ارایه پیشخوان خدمات دولت الکترونیک باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برسد.
۲- ادله قانونی اقدام فوق طی نامه شماره ۲۰۴۱۱۵/۵۱۱-۲۵/۸/۱۳۹۸ از آقای تابش رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان استعلام گردید که ایشان در نامه شماره ۲۷۵۴/۱/۳۷۰/ م -۱۷/۹/۱۳۹۸ با استناد به تبصره ۳ ماده واحده قانون اصلاح تعزیرات حکومتی و اختیار دولت در اصلاح تصمیمات مراجع قیمت گذاری، اقدام فوق را در چارچوب هجدهمین مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانهها ابلاغی به شماره ۴۸۰۲۱-۱۶/۴/۱۳۹۴ دانسته و ستاد هدفمندسازی یارانهها و سازمان حمایت را به عنوان مراجع دارای صلاحیت در تعیین قیمت کالاها و خدمات مورد اشاره در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ برشمرده است.
اولاً- تعیین و ابلاغ تعرفههای دفاتر پیشخوان به واسطه نامه شماره ۳۸۶۶۵/۹۶/۳۷۰ رییس وقت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۹۶ اتفاق افتاده است که بعد از سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بوده و از ابتدای سال ۱۳۹۶ و با شروع برنامه ششم توسعه به صراحت بند (پ) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه تعرفه ارایه پیشخوان خدمات مزبور باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برسد.
ثانیاً: از متن نامه شماره ۳۸۶۶۵/۹۶/۳۷۰-۱۱/۹/۱۳۹۶ چنین مستفاد میشود که درخواست طرح شده از سوی «کانون انجمنهای کارفرمایی دفاتر پیشخوان خدمات دولت» به عنوان یک نهاد غیردولتی منجر به تعیین و ابلاغ تعرفههای دفاتر پیشخوان توسط سازمان حمایت شده است، مطابق پاسخ سازمان یاد شده «کلیه خدماتی که حسب قانون، تعیین نرخ آنها به کمیسیون، شورا یا یکی از دستگاههای اجرایی دولتی محول شده است میبایست بر اساس فرآیند ابلاغی مصوبه ۴۸۰۲۱-۱۶/۴/۱۳۹۴ تعیین قیمت گردند» در حالی که اساساً کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص خدمات دفاتر پیشخوان در آن زمان نرخی تعیین نکرده است که در چارچوب مصوبه ۴۸۰۲۱-۱۶/۴/۱۳۹۴ و منبعث از تبصره ۳ ماده واحده قانون اصلاح تعزیرات حکومتی، توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی قرار گرفته و با افزایش ۶ درصدی مواجه شود. لذا اقدام سازمان مزبور در تعیین تعرفههای یاد شده از چارچوب مصوبه مورد اشاره نیز خارج است.
بنا به مراتب تعیین و ابلاغ تعرفه خدمات دفاتر پیشخوان خدمات دولت به موجب نامه شماره ۳۸۶۶۵/۹۶/۳۷۰-۱۱/۹/۱۳۹۶ سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای سال ۱۳۹۶ مغایر با بند (پ) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه و خارج از حدود اختیارات سازمان موصوف بوده و ابطال آن (به صورت فوق العاده و خارج از نوبت) با لحاظ ماده ۱۳ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری در هیأت عمومیآن دیوان مورد تقاضا است.
هیأت عمومیدیوان عدالت اداری در تاریخ ۱/۷/۱۳۹۹ با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.
رأی هیأت عمومی
اولاً: مطابق تبصره ۳ ماده واحده قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۱۹/۷/۱۳۷۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام برای وصول به اهداف مقرر در این قانون دولت میتواند در موارد لزوم تصمیمات مراجع قیمت گذاری و تعیین شبکههای توزیع را هماهنگ و اصلاح کند.
مطابق نظریه تفسیری شورای نگهبان به شماره ۵۳۱۸-۲۴/۷/۱۳۷۲ که پیرو نامه شماره ۴۵۷۵-۳/۳/۱۳۷۲ اعلام شده است مجلس پس از گذشت زمان معتدٌبه که تغییر مصلحت موجه باشد حق طرح و تصویب قانون مغایر را دارد.
ثانیاً: مطابق بند (پ) ماده ۶۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامیایران «دستگاههای اجرایی مکلفند کلیه خدمات قابل ارایه در خارج از محیط اداری خود و قابل واگذاری یا برون سپاری را به دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی حسب مورد واگذار کنند. تعرفه ارایه پیشخوان خدمات دولت الکترونیک باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات برسد.»
بنابراین با گذشت زمان معتدٌبه (بیش از دو دهه) از تاریخ تصویب تبصره ۳ ماده واحده قانون مذکور و تصویب و حاکمیت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامیایران از سال ۱۳۹۶ و همچنین با امعان نظر به دادنامه شماره ۵۰۴-۲۱/۳/۱۳۹۸ هیأت عمومیدیوان عدالت اداری، تعیین و ابلاغ تعرفه خدمات دفاتر خدمات پیشخوان دولت برای سال ۱۳۹۶ به موجب نامه شماره ۳۸۶۶۵/۹۶/۳۷۰-۱۱/۹/۱۳۹۶ سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، بدون تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مغایر قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامیایران و خارج از حدود اختیارات سازمان یاد شده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال میشود.
کد مطلب: 274470
ITMen
https://www.itmen.ir