چین نیز قصد دارد در رقابت با شرکتهایی مانند اسپیسایکس، آمازون و وانوب، منظومه ماهوارهای خود را در مدار نزدیک زمین قرار دهد.
آیتیمن- به گفته پروفسور لری پرس، استاد سیستمهای اطلاعاتی دانشگاه کالیفرنیا، چین درخواستی برای طیف فرکانسی برای دو منظومه ماهوارهای با نامهای رمز GW-A59 و GW-2 با مجموعا 12 هزار و 992 ماهواره نزد اتحادیه بینالمللی ارتباطات دوربرد (ITU) ثبت کرده است.
از سوی دیگر، بهاویا لال (Bhavya Lal) تحلیلگر مقیم واشنگتن نیز در گفتوگوی آنلاین SpaceWatchGlobal گفت: درباره یک منظومه ماهوارهای متشکل از 13 هزار ماهواره شنیدهایم.
لال که تحلیلگر ارشد سیاستهای فضایی در موسسه IDA است، مدیر تیمی در این موسسه است که اخیرا گزارش «تحول بخش تجاری فناوری فضایی چین» را تهیه کرده است.
لال در تشریح خلاصه این گزارش میگوید: حدود 20 شرکت چینی در زمینه ارتباطات ماهوارهای فعالند و حدود 6 تا از این شرکتها پیشنهاد ارسال منظومهای ماهوارهای را ارایه کردهاند.
وی میافزاید: عمده این شرکتها روی ارتباطات باند باریک (narrowband) متمرکز هستند و بازارهایی مانند اینترنت اشیا (IoT) را هدف قرار دادهاند. البته شرکتهای دیگری مانند LinkSure و Galaxy Space نیز به فکر ارایه اینترنت پهنباند ماهوارهای هستند.
به گفته وی، شرکتهای بزرگ وابسته به دولت مانند CASIC و CASC هم هستند که منابع بیشتری برای راهاندازی سریعتر منظومههای ماهوارهای در اختیار دارند.
به گفته لال، اما سازمانهای بزرگ غیر دولتی در چین هم که در زمینه پهنباند ماهوارهای فعالند، همچنان در مراحل ابتدایی و فاز تحقیق و توسعه قرار دارند و فعلا ماهوارهای برای ارسال به مدار ندارند؛ هر چند مانند سایر حوزهها، پیشرفت چینیها سریع است.
این تحلیلگر میافزاید: در کل میتوان گفت که تمرکز شرکتهای چینی فعلا روی بازار داخلی است؛ اما همانطور که چینیها در حوزههای دیگر مانند قطارهای سریعالسیر نشان دادهاند، به محض اینکه مشکلات عملکردی سیستمها حل شد و کارایی خود را در داخل نشان داد، آنها ارایه خدمات بینالمللی را در دستور کار خواهند داشت.
وی همچنین اشاره میکند که مهمترین مشکل و ضعف چینیها دسترسی به طیف فرکانسی است.
لال توضیح میدهد: تعدادی از شرکتهای چینی که با آنها صحبت کردیم، احساس میکنند که چین در زمینه تخصیص فرکانس، ضعف دارد. این احساس وجود دارد که شرکتهای آمریکایی باندهای فرکانسی پرارزش Ku و Ka را گرفتهاند و باندهای، به باور آنها، کم ارزشتر و پرهزینهتر مانند باندهای Q و V برای چینیها مانده است.
وی میافزاید: اسپیس ایکس از همه شرکتها در این زمینه بسیار جلوتر است، زیرا از سویی تا کنون بیش از 700 ماهواره را در مدار قرار داده و وارد مرحله ساخت دریافت کننده و پایانه شده، و از سوی دیگر، سرمایههای دولتی و خصوصی معتنابهی را نیز در اختیار دارد.
به گفته لال، مساله اساسی در آینده، نه وجود بازار، بلکه ازدحام مداری خواهد بود که دهها هزار ماهواره در مدار نزدیک زمین، در کنار هم قرار خواهد گرفت.