مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری گفت: رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری تنها با درج شماره سیمکارتی امکان پذیر است که حداقل ۲۰ روز از زمان فعالسازی آن گذشته باشد.
آیتیمن - پیمان قره داغی مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری گفت: رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری تنها با درج شماره سیمکارتی امکان پذیر است که حداقل ۲۰ روز از زمان فعالسازی آن گذشته باشد.
وی افزود: از آنجا که برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافرانی که به خارج از کشور سفر کرده و به کشور بازگشتهاند به نام آنها سیمکارت خریداری کرده و از آن برای رجیستری گوشی تلفن همراه قاچاق استفاده میکردند، به دنبال در خواست رگولاتوری، کمیته راهبری طرح رجیستری، سپری شدن حداقل ۲۰ روز از زمان فعالسازی سیمکارت را برای رجیستری گوشی مسافری الزامی کرد.
قره داغی در تشریح جزییات این الزام عنوان کرد: علاوه بر خرید و فعالسازی سیمکارت، الزام مدت زمان ۲۰ روزه برای سایر تغییرات سیمکارت مانند ترابرد، تغییر در مالکیت، تعویض سیمکارت یا تغییرات مربوط به اسناد هویتی مشترک (شناسنامه) را نیز شامل میشود.
مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری با بیان اینکه در حال حاضر به محض فعالسازی سرویس تلفن ثابت، تلفن همراه و یا اینترنت پرسرعت، بلافاصله پیامکی با ماسک cra به سیمکارتی که به نام مشترک ثبت شده است، ارسال و به مشترک در مورد فعال شدن آن سرویس اطلاع رسانی میشود، اظهار کرد: در صورتی که مشترک برای چنین سرویسی اقدام نکرده باشد میتواند از طریق مراکز تماس اپراتورها برای غیرفعال سازی این سرویسها اقدام کند.
قره داغی گفت: اکنون با الزام ۲۰ روزه کمیته راهبری طرح رجیستری مشترکان فرصت کافی دارند تا در صورتی که متوجه سواستفاده از اطلاعات هویتی خود شدند برای ثبت شکایت و قطع سیمکارتی که خود اقدام به خریداری آن نکرده اند در اپراتور همراه اول با شماره ۰۹۹۹۰، در اپراتور ایرانسل با شماره ۷۰۰ و در اپراتور رایتل با شماره ۲۰۰ تماس بگیرند و برای تماس با خط اپراتوری بغیر از اپراتور خودشان با شمارهگیری ۰۹۱۲۹۹۹۰ از خدمات مرکز تماس همراه اول، شماره ۰۹۳۷۷۰۷۰۰۰۰ اپراتور ایرانسل، شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ اپراتور رایتل، شماره ۰۹۹۹۹۹۹۹۰۰۰ اپراتور سامان تل، شماره ۰۹۹۸۱۰۰۰۰۰ اپراتور شاتل موبایل و شماره ۰۹۹۹۱۱۰۰۰۰۰ اپراتور نگین تل (آیتل) استفاده کنند.
وی درباره راههای رسیدگی به شکایات مشترکان در مورد سواستفاده از اطلاعات هویتی، بیان کرد: مشترکان در صورت داشتن شکایت در مورد سواستفاده از اطلاعات هویتی خود میتوانند با مرکز تماس ۲۴ ساعته ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی۱۹۵ تماس گرفته و یا به سایت
https://195.cra.ir مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت و برای قطع سیمکارت اقدام کنند.