معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری می گوید: در دوره شیوع ویروس کرونا برخی از کسب وکارهای آنلاین رشد خوبی داشتند و بزرگ ترین حامی استارت آپ ها خود کرونا بود که توانست مقاومت های کسب وکارهای سنتی را از بین ببرد. استارت آپ های بیمه، آموزش، بهداشت و فین تک ها ازجمله کسب و کارهایی بودند که در دوره شیوع کرونا رشد خوبی داشتند.
آیتیمن- دوم شهریور ماه مرکز شتابدهی صادرات ایران با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک کارآفرین، حسین سلاح ورزی و محمد امیرزاده اعضای هیات رئیسه اتاق ایران و تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران افتتاح شد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حاشیه افتتاح اولین مرکز شتاب دهی صادرات ایران گفت: این شتاب دهنده ها به این دلیل تشکیل می شود که ایده اولیه جوانان کارآفرین و خلاق در حوزه صادرات تبدیل به کار شود، سرمایه گذار پیدا کند و درنهایت صادر شود. ستاری در تشریح الزامات صادرات شرکت های دانش بنیان گفت: یکی از این الزامات استانداردها و تائیدهای خاص است و باید مراجع خاصی صادرات شرکت دانش بنیان را به لحاظ استاندارد تأیید کند که در صادرات سنتی رویه و روال این نیست. البته در دنیا هم رویه کار به این صورت است. او ادامه داد: یکی از کارهایی که می توانیم از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم، گرفتن استانداردهای شرکت های مبدأ برای صادرکننده های ایرانی است یا اینکه شرکت در نمایشگاه های خارجی، گرفتن تسهیلات مالی و سایر خدماتی که برای رشد این حوزه لازم است از موارد و برنامه هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار دارد.
ستاری ابراز امیدواری کرد: اتفاقاتی مثل امروز به تقویت صادرات شرکت های دانش بنیان کمک کند چراکه این حوزه به نیروی جوان، خلاق و با استعداد نیاز دارد.
رشد کسب و کارهای آن لاین در پی شیوع کرونا
او در پاسخ به اینکه برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حفظ بالا رفتن اعتماد مردم به کسب وکارهای آنلاین در دوره کرونا، گفت: شیوع کرونا در عمده بخش های ICT رونقی جدی ایجاد کرده است، البته به بخشی از استارت اپ های فعال در حوزه گردشگری ضربه اساسی زد.
ستاری ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی می کند از کسب وکارهای زیان دیده از کرونا حمایت های لازم را داشته باشد؛ اما درعین حال در این شرایط کسب وکارهایی که به هر دلیلی در شرایط عادی خیلی رونق نداشتند و یا به آنها اقبال جدی نشان داده نشده بود، در این دوره رشد کردند.
او ادامه داد: بیمه، آموزش، بهداشت و فین تک ها در دوره شیوع ویروس کرونا رشد خوبی داشتند و بزرگ ترین کمک به استارت آپ از طرف خود بیماری کرونا اتفاق افتاد. همچنین مقاومت کسب وکارهای سنتی در دوره شیوع ویروس کرونا از بین رفت؛ همین مقاومت کسب وکارهای سنتی بزرگ ترین مانع کسب وکارهای نوین بود.
به گفته ستاری در حوزه آموزش برخی از مؤسسات رشد چند ۱۰ برابری داشتند و به همین مناسبت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اول شیوع ویروس کرونا پویش «کرونا پلاس» را راه اندازی کرد. او در مورد اقدامات انجام شده در حوزه کمک های مالی نیز گفت: در این دوره وام هایی را به نسبت درخواست این شرکت ها در اختیار آنها گذاشته شده است؛ البته می توانیم آمارهای دقیق تر را منتشر کنیم.
تلاش برای ورود استارت آپ ها به بورس
ستاری در پاسخ به اینکه چقدر استارت آپ های می توانند از بازار سرمایه برای جبران کمبود نقدینگی استفاده کنند، اظهار کرد: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی می کنیم استارت آپ ها هم وارد بورس شوند و از این فرصت برای ارتقای وضعیت خود بهره بگیرند. البته سعی می کنیم مقاومت ها از بین برود. او تصریح کرد: بزرگ ترین مساله و چالش دارایی های نامشهود استارت آپ ها و نحوه قیمت گذاری این دارایی ها در بورس است که باید سعی شود این رویه اصلاح شود. امیدواریم بتوانیم برای حل این مشکلات و رفع مقاومت های سنتی گامی مثبت برداریم.