شرکت انتقال دادههای آسیاتک، نسل نوین خدمات این شرکت تحت عنوان خدمات ابری را با حضور رییسجمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز پنجشنبه افتتاح کرد.
آیتیمن- محمد علی یوسفیزاده مدیر عامل شرکت آسیاتک در این رابطه با بیان سابقه 15 ساله این شرکت به عنوان فعال بخش خصوصی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گفت: آسیاتک از اولین شرکتهایی است که در توسعه بخش اطلاعات سرمایهگذاری کرده و با راهاندازی دیتا سنترهای استاندارد و حرفهای خدمات میزبانی اطلاعات را در سطح ملی ارایه کرده است.
وی افزود: در این بخش نیز با هدف تکمیل زنجیره ارزش خدمات این حوزه و بنا به نیازی که در بازار میبینیم توسعه خدمات ابری را شروع کرده ایم از سال 97 با انجام پروژهها تحقق و توسعه مسیر بلندی را برای ارایه خدمات ابری برنامهریزی کردهایم.
یوسفیزاده با بیان اینکه حرکت کسب و کارهای به سمت به بهرهبرداری از فضای مجازی و فناوریهای دیجیتال نیازمند این زیرساختها است، تصریح کرد: فاز اول این خدمات در مرکز داده برج میلاد به بهرهبرداری رسیده است که به طور عمده شامل منابع در لایه زیرساخت به عنوان سرویس (Iaas) است و به کسب و کارهای نوپا کمک میکند از هزینه، زمان و دانش فنی ایجاد زیر ساخت بی نیاز شده و تمرکز خود را بر خلاقیت در لایه کسب و کار خود قرار دهند.
مدیر عامل شرکت آسیاتک با بیان امضا تفاهم نامه با سازمان فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات ابری رایگان به کسب و کارهای نوپا، تصریح کرد: این روند حرکت به سمت«ایران هوشمند» را تسهیل میکند.
وی با تاکید بر اینکه آنچه انجام شده ابتدای راه است، افزود: برنامه ما توسعه خدمات ابری در مقیاس بسیار بزرگتری است که خوشبختانه با جذب سرمایه در یک پروژه چهار ساله ادامه خواهد داشت و بخش بزرگی از نیازهای کشور در این زمینه را پوشش میدهد.
یوسفیزاده با تاکید بر اینکه با افتتاح این فاز در منطقه ویژه اقتصادی پیام علاوه بر تامین نیاز کسب و کارها نو پا زیر ساختهای مورد نیاز شرکتهای بزرگ نیز تامین میشود، گفت: ارایه این خدمات در لایههای Paas و Saas انجام میشود و ارایه خدمات ابری در این مقیاس، برنامههای کلان کشور برای هوشمند سازی و تحول دیجیتال را امکان پذیر میسازد.
مدیر عامل شرکت «آسیاتک» با بیان اینکه ترکیب استفاده از نسل جدید بر روی شبکه مسی و ارایه خدمات فیبرنوری کامل کننده شبکه ثابت در کشور است، گفت: توسعه اینترنت ثابت کمک میکند که فرکانس شبکه موبایل در نقاط دارای اینترنت ثابت اشغال نشود و فرهنگ استفاده محتوایی در بین مشترکان نهادینه شود و این تعادل بین شبکه موبایل و ثابت ایجاد شود که هر کدام در جایگاه خود به مشترکان سرویس با کیفیت ارایه دهند.
یوسفیزاده با بیان اینکه 20 درصد سهم بازار اینترنت کشور در اختیار این شرکت است، گفت: با برنامهای که وزارت ارتباطات برای توسعه یک میلیون پورت در نظر دارد برآورد و برنامهریزی ما این است که بتوانیم 200 هزار مشترک ADSL را پوشش دهیم.
وی درباره قرارداد مشارکتی این شرکت برای ارایه خدمات عمدهفروشی زیرساختهای ارتباطی (بیت استریم) که با شرکت مخابرات ایران به امضا رسیده است، اظهار کرد: با اجرایی شدن این قرارداد و با کامل شدن پوشش ارتباطی شرکت در سراسر کشور میتوانیم برآورد جذب مشترکان بیشتری را نیز داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت آسیاتک با بیان اینکه اشتراک رایگان یک ماهه تولیدکنندگان محتوا برای مشترکان اینترنت ثابت میتواند بار ترافیکی دیتای شبکه تلفن همراه را کاهش دهد، گفت: در تمام دنیا مصرف مشترکین ثابت به سمت استفاده از محتوای ویدیویی به شدت در حال رشد است و در ایران هم الگوی مصرف به این سمت گرایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: ما بستر ارایه و توسعه محتوای داخلی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات داریم. زیرساختها و شاهراهها و شبکه اصلی «شبکه ملی اطلاعات» آماده شده و الان فضای این است که دسترسی نهایی مشترکان را به محتوا و ارتباطات لازم برای دسترسی به محتوا فراهم کنیم تا مشترکان نهایی بتوانند از این حوزه استفاده کنند.
یوسفیزاده افزود: طرح وزارت ارتباطات باعث فرهنگسازی و توسعه استفاده مردم از خدمات اینترنت ثابت میشود.
یوسفیزاده با بیان اینکه اشتراک رایگان یک ماهه رسانههای تعاملی (VOD) میتواند به مردم برای شناخت بهتر نیازهای آنها در این حوزه کمک کند، خاطرنشان کرد: مشترکان در این فرصت یک ماهه با روشهای استفاده از این تکنولوژی بیشتر آشنا میشوند و در نهایت بهرهبرداری از این خدمات و پلت فرمها برای آنها استمرار پیدا میکند و اینطور نیست که یک ماه از آنها استفاده کنند و پس از آن نخواهند از این خدمات بهرهمند شوند.
وی افزود: این یک ماه فرصت بسیار خوبی است تا مردم بتوانند ساختار ابزارهای مختلفی که در این حوزه توسعه پیدا کرده را آزمایش و از میان آنها، نیاز خود و تامین کننده مناسب را انتخاب کنند.
مدیر عامل شرکت آسیاتک با بیان اینکه دارندگان شبکه در دنیا و ایران با چالش ارایه خدمات به خدمات بالادستی شبکه یا OTT و پلت فرمهای مختلف رو به رو هستند، گفت: زمانی که ما در آسیاتک تصمیم گرفتیم خدمات محتوایی تماشاخونه را در کنار خدمات ارتباطی راهاندازی کنیم به این دلیل بود که بتوانیم زنجیره تامین نیازهای مخاطبان را کامل کنیم. به طور قطع یک پلت فرم همه نیازهای مردم را تامین نمیکند و هر کدام از پلت فرمها با رویکردهای خاصی توسعه پیدا میکنند. هدف ما این بود که مشترکین شبکه آسیاتک و بازار شرکت بتوانند در یک بسته یکپارچه، استفاده از خدمات محتوایی و ارتباطی شبکه اینترنت را همزمان داشته باشند و بر روی آن بتوانیم به مشترکان خدمات ارزش افزوده با دسترسی آسان ارایه کنیم.
وی در پاسخ به تقابل سرویسهای تعاملی و صدا و سیما با اشاره به اینکه نوع برنامهها، نیازها و محتواهایی که در پلت فرمهای VOD وجود دارد با خدماتی که صدا و سیما ارایه میدهد متفاوت است، تصریح کرد: دنیا و به تبع آن کشور ما وارد نسل جدیدی از ارتباطات و استفاده از محتوا شده است که تعاملی است و از نظر ساختار محتوا و انتخاب مخاطب، اختصاصی شده و با صدا و سیما متفاوت است و این محتواها هر کدام راه جداگانهای را در جذب مخاطب طی میکنند و استفاده از این پلتفورمها تاثیر سنگینی بر ساختار صدا و سیما و خدمات برنامهریزی شدهای که این سازمان ارایه میدهد، نخواهد داشت.