سازمان نظام صنفی رایانهای کشور اعلام کرد که برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در پی شیوع ویروس کرونا، اقدام به تشکیل یک دبیرخانه بحران کرده است.
آیتیمن- این دبیرخانه در راستای گردآوری درخواست ها و مطالبات اعضا و یاری گرفتن از تمام ظرفیت های ممکن و با همکاری با سایر تشکل های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران خواهد کوشید.
در فراخوان سازمان نظام صنفی رایانهای به منظور تشکیل دبیرخانه بحران آمده است: « بیش از یک ماه است که کشور درگیر اپیدمی ویروس کرونای Covid-19 است. در حالی که این مقطع زمانی اوج فعالیتهای کاری شرکتهاست، بنا به توصیههای ستاد بحران، بسیاری از کسبوکارها به حالت نیمهتعطیل در آمده و نیروی های کار مولد قرنظینه و خانهنشین شدهاند.
لطمات انسانی و از دست دادن عزیزانی در سراسر کشور، تاثیر بیم بیماری و مراقبتهای بهداشتی بر رفتارهای اجتماعی و کسبوکاری، و مهمتر از همه سرعت رشد بحران و نامشخص بودن زمان پایان این دوران نگرانیها را چند برابر کرده و بهرهوری نیروهای فعال فعلی را نیز به شدت کاهش داده است.»
این فراخوان میافزاید: « علاوه بر موارد فوق و جنبههای انسانی موضوع، همه کسبوکارها از جنبههای دیگری نیز شدیدا تحت فشار (به طور مشخص شرایط خاص پایانی سال و پرداخت حقوق و عیدی کارمندان) هستند و در صورتی که این فشارها کنترل نشود، ممکن است صدمات غیر قابل جبرانی به پیکره آنها وارد آمده و بحرانهای دیگری را نیز پس از گذراندن بحران کرونا شاهد باشیم.
شایان ذکر است عمده تمرکز و اهتمام فعلی دولت بر کنترل روزانه بحران بیماری و حل مسائل روز درمان، معیشت طبقه محروم و آسیبهای آشکار فضای کساد کسبوکار است. اما واقعیت آن است که عمده چالش های کسبوکارها بعد از فروکش کردن شرایط اضطرار و بحران نمایان خواهند شد. به عنوان نمونهای از این چالشها، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. زمان قراردادها و تعهدات مرتبط با تحویل پروژهها؛
2. عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان بخشهای دولتی و عمومی؛
3. اقساط سررسید شده وامها؛
4. تامین و پرداخت حقوق کارکنان در شرایط نیمه تعطیل بنگاهها؛
5. سررسید پرداختهای بیمه و مالیات و جریمههای تاخیر آنها؛
6. نیاز به مشمول شدن شرایط فعلی به عنوان «نمونهای از شرایط فورس ماژور» در قراردادها»
در ادامه این فراخوان میخوانیم: « در این راستا، سازمان نظام صنفی رایانهای در راستای مسوولیتهای خود در دفاع از منافع صنف در نظر دارد تا با تشکیل دبیرخانه بحران نسبت به گردآوری درخواست ها و مطالبات اعضا در زمینه محورهای زیر اقدام و با یاری گرفتن از تمام ظرفیت های ممکن و با همکاری با سایر تشکل های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران، بکوشد.
• شناسایی سایر چالشهای کسبوکارهای حوزه؛
• جمعآوری راهکارهای پیشنهادی برای مواجهه با چالشهای شناسایی شده؛
• اعلام چالشها و راهکارها با دولت و حاکمیت و پیگیری اجرای این راهکارها، به عنوان یک مطالبه عمومی صنفی؛
• معرفی نماینده به ارگانهای دولتی و حاکمیتی برای حضور در کارگروههای تشکیل شده برای اجرای راهکارهای پیشنهادی.»
سازمان نظام صنفی رایانهای در این فراخوان اعلام کرده که به منظور گردآوری مشکلات و چالشهای کنونی، از همه اعضای سازمان درخواست میشود دغدغه ها و مشکلات جاری و آینده خود را به آدرس info@irannsr.org ارسال تا پس از دسته بندی مشکلات و با توجه به ظرفیتها، پیگیری های لازم با نهادهای دولتی، حاکمیتی و تصمیم ساز با هدف دستیابی به راهکارهایی برای رفع مشکلات اعلام شده انجام خواهد گرفت.