دریافت لینک صفحه با کد QR
در هفته جاری اعلام میشود؛
کارنامه عملکرد الکترونیکی ۱۰۳ نهاد اجرایی کشور
ايسنا , 20 خرداد 1398 ساعت 21:00
در ایران، دوره اول ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی، انتهای سال ۱۳۹۵ با ارزیابی ۶۰ دستگاه انجام شد و نتایج حاکی از الکترونیکی شدن ۱۹ درصد از خدمات و سرویسها بود. دوره دوم با ارزیابی ۸۳ دستگاه در شهریورماه سال ۹۶ و با ۹ پله رشد ۲۸ درصد سرویسها بهصورت الکترونیکی ارایهشده است. دوره سوم ارزیابی، با بررسی وضعیت ۹۳ انجام شد و دستگاهها ۳۸ درصد از خدمات را بهصورت الکترونیکی به شهروندان ارایه کردهاند.
آیتیمن- نتایج چهارمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی، آذر ماه سال گذشته اعلام شده بود که طبق آن، شاخصهای مورد ارزیابی در این دوره شامل حضور در وب، تعاملی بودن با هدف پشتیبانی و امنیت کاربر، تراکنشی بودن با هدف و کیفیت خدمت و پشتیبانی کاربر و شفافیت، مؤلفه یکپارچگی با هدف کیفیت سیستم و همچنین مشارکتی بودن اعلام شد و با بررسی وضعیت ۹۳ دستگاه، اعلام شد ۶۰ درصد خدمات و سرویسهای خود را بهصورت الکترونیکی ارایه میشوند.
بر اساس این گزارش و به موجب برنامههای پیشبینی شده، مقرر شد در ارزیابی پنجم، تعداد دستگاههای مورد بررسی از ۹۹ دستگاه به ۱۰۳ دستگاه افزایش یابد.
رضا باقری اصل معاون سابق دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات درباره برنامه ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی در دوره پنجم گفته بود: در هر مرحله، بخشی از خدمات و شاخصها به یک مرحلهای از بلوغ میرسند که اثرگذاری خودش را در ارزیابی از دست میدهد و ما مجبوریم در هر دوره شاخصهای جدیدی را مشخص کنیم؛ دو شاخص جدید که نهایی شده است هم دیتای باز و مرتبط با خدمات دیجیتال است.
به گفته وی، دستگاههای اجرایی باید دقت کنند که ما شاخصها را به سمتی میبریم که تاکید بر زیرساختهایی باشد که در این مدت ایجاد شده است. آنها میتوانند امتیاز و بلوغ بیشتری را ایجاد کنند که باعث ایجاد یک مفهوم جدید بهعنوان تجربه شهروندی در جامعه میشود که مردم بهعنوان شهروند، تجربه دولت الکترونیک را درک کنند.
از طرفی، یکی از مواردی که برای به بار نشستن خدمات الکترونیکی مورد نیاز است، هماهنگی دستگاههای دولتی برای اتصال به یک سیستم یکپارچه است. اینکه هر یک از دستگاهها به صورت جداگانه بخواهند اطلاعات خود را بهصورت انحصاری درون خود نگه دارند، نمیتوان در راستای انتشار آزاد اطلاعات گام برداشت، زیرا این اطلاعات و دادهها، ملی است و باید در راستای منافع ملی مورد استفاده قرار بگیرد.
اگرچه اکنون زیرساختهای دولت الکترونیکی به لحاظ شبکه ملی اطلاعات و زیرساختهای امنیتی و دیتاسنتر و زیرساختهای نرمافزاری مربوط به مرکز ملی تبادل اطلاعات در ایران، در زمانی کمتر از الزام قانون ششم توسعه محقق شده است و در زمینه توسعه دولت الکترونیکی، شاهد رشد ۱۰ برابری هستیم، اما هنوز بخش اعظم دستگاهها، خدمات خود را آغاز نکردهاند.
اما اخیراً باقری اصل در توییتر خود درباره ارزیابی دوره پنجم خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی اعلام کرده است که این هفته به دستگاههای اجرایی کارنامه دولت الکترونیکی داده میشود و نتایج ارزیابی دوره پنجم در یک کنفرانس خبری اعلام و در وبگاه وزارت ارتباطات قرار خواهد گرفت.
باید توجه داشت در شرایطی که کشورمان نیازمند برونرفت از فشار اقتصادی و افزایش بهرهوری است، ادامه شیوههای سنتی مدیریت، شکاف بزرگی در نحوه اداره کشور نسبت به کشورهای دیگر ایجاد میکند؛ در حالیکه دولت الکترونیکی میتواند علاوهبر صرفهجویی در زمان و هزینه، تسهیل شدن خدمات را در پی داشته باشد.
کد مطلب: 272177
ITMen
https://www.itmen.ir