بیش از نیمی از مصرف کنندگان چینی برای برخاستن از پشت فرمان و سپردن هدایت خودرو به سیستمهای خودران لحظه شماری میکنند.
آیتیمن- بررسیها نشان میدهد که مردم چین درباره خودروهای بدون راننده یا خودران، دیدگاه مثبتتری نسبت به غربیها دارند.
موسسه تحقیقاتی capgemini درنظرسنجی از 5 هزار نفر به این نتیجه رسیده است که برخلاف چین، پاسخگویان آمریکایی و بریتانیایی چندان درباره سپردن رانندگی به خود ماشین خوشبین نیستند و فقط یک سوم آنها درباره خودرانها دیدگاه مثبتی دارند.
مارکوس وینکلر، مدیر بخش خودرو در موسسه capgemini میگوید: اما در چین و سایر کشورهای آسیایی، هیجان بیشتری درباره هر چیز نو دیده میشود.
وی میافزاید: این اشتیاق در سالهای اخیر در دولتهای آسیایی نیز دیده میشود.
مقامات چینی نیز اهداف بلندپروازانهای برای خودروهای خودران دارند. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات این کشور سال گذشته کمیسیون توسعه اینترنت خودروها را تشکیل داد. این کمیسیون، سال 2020 میلادی را زمانی اعلام کرده که قصد دارد با خروج از مرحله آزمون، خودروهای خودران را در سطح وسیع وارد جادهها کند. همچنین تعداد شرکتهای چینی که مجوز تست خودرانها را دریافت کردهاند، در 18 ماه به 35 شرکت رسیده است.
بر اساس بررسی مورد اشاره که پاسخگویان آن از سرتاسر جهان انتخاب شدهاند، بیش از نیمی از سوال شوندگان گفتهاند که در 5 سال آینده، خودرانها به گزینه مورد علاقه آنها تبدیل خواهد شد و اکثر آنها به پرداخت مبالغ بیشتر تا 20 درصد، برای استفاده از خودروهای خودران در برایر خودروهای استاندارد راضیاند.
البته همچنان بسیاری از مصرف کنندگان درمورد امنیت استفاده از سیستمهای خودران نگرانی دارند. 70 درصد آمریکاییهای مورد سوال در نظرسنجی موسسه آمریکایی خودرو، اعلام کردهاند که اصلا دوست ندارند نزدیک این خودروهای خودران بشوند. سال گذشته، خودران آزمایشی شرکت اوبر، موجب مرگ یک عابر پیاده در آریزونا شد.
وینکلر میگوید: هر مورد تصادفی که اتفاق میافتد، اثر مستقیمی بر سرعت بهکارگیری این فناوری خواهد گذاشت. بنابراین امنیت باید نقطه توجه اصلی در این خودروها باشد.