دریافت لینک صفحه با کد QR
نماینده اتحادیه فناوران در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی عنوان کرد:
ضرورت آگاهی فعالان فاوا از مراحل تسليم اظهارنامه مالیاتی و تایید برگ تشخيص
18 اسفند 1397 ساعت 14:06
نماینده اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی ضمن تشریح روند مراحل تسليم اظهارنامه مالیاتی و برگ تشخيص ماليات، با تاکید بر اینکه مشورت فعالان صنف رایانه با ممیزان و مشاوران مالیاتی ضروری است، گفت: برخی از جوانان فعال صنف رایانه از رفت و آمد به ادارات امور مالیاتی فراری هستند و با ممیزان نیز ارتباط خوبی ندارند، به همین دلیل اغلب دچار مشکل و ضرر و زیان میشوند و نمیتوان از آنها دفاع کرد.
آیتیمن- مجید حاجی خانی افزود: به طور مثال برگ تشخیص مالیاتی که ابلاغ میشود، 30 روز فرصت اعتراض وجود دارد و اگر اعتراضی روی آن صورت نگیرد به منزله تایید برگه تشخیص است. بسیاری از فعالان صنف این بند قانونی را نادیده گرفته و چون به موقع اقدام نمیکنند، دچار مشکل میشوند.
وی در توضیح روند قانونی مراحل تسليم اظهارنامه مالیاتی و برگ تشخيص ماليات گفت: مؤديان مالياتي (اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي) پس از تكميل اظهارنامه مالياتي مربوطه آن را ظرف مهلت مقرر در قانون به اداره امور مالياتي ذيصلاح تسليم و رسيد دريافت ميکنند. اداره امور مالياتي نیز پس از بررسيهاي لازم ماليات متعلقه را محاسبه کرده و در ظرف مدت مقرر در قانون برگ تشخيص ماليات صادر و به مؤدي ابلاغ ميکند.
وی تاکید کرد: پس از صدور برگ تشخيص ماليات و ابلاغ آن به مودي، چنانچه مؤدي نسبت به آن معترض باشد ميتواند ظرف ۳۰ روز از تاريخ ابلاغ شخصا يا به وسيله وكيل تام الاختيار خود به اداره امور مالياتي مراجعه و با ارایه دلايل و اسناد و مدارك كتبا تقاضاي رسيدگي مجدد کند.
نماینده اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی گفت: مسوول مربوطه پس از ثبت درخواست مؤدي به موضوع رسيدگي میکند و در صورتي كه دلايل و اسناد و مدارك ابراز شده را براي رد مندرجات برگ تشخيص كافي دانست، آن را رد و مراتب را ظهربرگ تشخيص درج و امضا ميکند و هرگاه دلايل و اسناد و مدارك ابرازي را موثر در تعديل درآمد تشخيص داد و نظر او مورد قبول مؤدي قرار گرفت، مراتب در ظهربرگ تشخيص منعكس و به امضاي مسوول مربوط و مؤدي ميرسد.
وی افزود: در صورتي كه مسوول مربوطه دلايل و اسناد و مدارك ابرازي مؤدي را براي رد برگ تشخيص يا تعديل درآمد موثر تشخيص نداد، مراتب را در ظهربرگ تشخيص منعكس و پرونده امر را براي رسيدگي به هيات حل اختلاف مالياتي ارجاع ميکند.
حاجی خانی با بیان اینکه هيات حل اختلاف مالياتي پس از رسيدگي به موضوع راي خود را اعلام ميکند، گفت: راي هيات مزبور قطعي است، مگر اين كه مؤدي يا اداره امور مالياتي ظرف 20 روز از تاريخ ابلاغ راي قطعي هيات حل اختلاف مالياتي چه در مرحله بدوی و چه تجدید، به استناد عدم رعايت قوانين و مقررات موضوعه يا نقض رسيدگي، با اعلام دلايل كافي به شوراي عالي مالياتي شكايت و نقض راي و تجديد رسيدگي را درخواست كنند كه در اين صورت پرونده در شوراي مالياتي قابل طرح خواهد بود.
وی اضافه کرد: شوراي عالي مالياتي صرفا از لحاظ رعايت تشريفات و كامل بودن رسيدگيهاي قانوني و مطابقت مورد با قوانين و مقررات موضوعه به موضوع رسيدگي کرده و راي خود را صادر ميکند. راي شوراي عالي قطعي است و مبلغ مالیات نیز تغییر نمیکند.
وی با بیان اینکه اکثر فعالان صنف رایانه معمولا با مشکلات مالیاتی مواجه هستند، گفت: ارتباط با مشاوران اتحادیه فناورران رایانه و ممیزان مالیاتی میتواند تا حد چشمگیری به حل این مشکلات کمک کند. بنابراین پیشنهاد میکنم فعالان صنف با گرفتن مشاوره اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند.
حاجی خانی همچنین با بیان اینکه 80 درصد از آرای هيات حل اختلاف مالياتي به نفع مودی صادر می شود، گفت: اکثر رای های صادر شده در هیات حل اختلاف مالیاتی به نفع مودی است مگر اینکه ممیز با ارایه مستندات کافی بتواند گزارشات خود را ثابت کند.
وی افزود: ظرف دو سال گذشته ارجاع پروندههای صنف رایانه به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی به دلیل رکود بازار افزایش یافته است. زیرا رقم برگ تشخیصها بالاست و اغلب فعالان بازار به آن اعتراض دارند.
کد مطلب: 271424
ITMen
https://www.itmen.ir