کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

الزام اصناف به استفاده از پایانه فروشگاهی برای صدور صورتحساب الکترونیکی

26 آذر 1397 ساعت 21:01

نمایندگان مردم در خانه ملت سازمان امور مالیاتی را موظف کردند تا ظرف ۱۵ ماه سامانه مودیان را راه اندازی کنند.



آیتی‌من - نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه پایانه‎های فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده ۳ این لایحه با ۱۷۱ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این ماده؛ سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سامانه مودیان را راه‎اندازی و امکان ثبت نام مودیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مذکور فراهم کند.

تبصره ۱- سامانه مودیان باید به گونه‎ای طراحی شود که امکان پاسخگویی به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبار سنجی مودیان، و اخذ و ارایه استعلام‎های لازم به دستگاه‎های اجرایی را از طریق بسترهای یکپارچه دولت اعم از سامانه دولت همراه و مرکز ملی تبادلات اطلاعات موضوع تبصره (۲) ماده (۹۷) قانون برنامه پنج‎ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ فراهم کند. همچنین سامانه مودیان باید قابلیت فراخوان و تبادل اطلاعات از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات را داشته باشد.

تبصره ۲- سه ماه پس از انقضای مهلت مذکور در این ماده، فقط صورتحساب‎های الکترونیکی که از طریق سامانه مودیان صادر شده باشد، از سوی سازمان معتبر شناخته شده و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مودیان خواهد بود.

تبصره ۳- پایانه فروشگاهی، حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت‎افزاری و نرم‎افزاری که مودیان به وسیله آنها مبادرت به صدور صورتحساب الکترونیکی می‎کنند، باید دارای استانداردهای نرم‎افزاری و سخت‎افزاری باشند. استانداردهای مربوط به دسترسی و تبادل داده توسط کارگروه راهبری سامانه مودیان تعیین می‎شوند.

نمایندگان مردم همچنین سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند ساز و کار آیین نامه سامانه مودیان را به گونه ای تدوین کند که مانع شکل گیری مودیان صوری در نظام مالیاتی کشور شود.

همچنین در این جلسه در جریان رسیدگی به لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده (۵) آن با ۱۷۳ رای موافق، ۴ رأی مخالف و۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۵) آمده است: فرایند کلی ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مودیان به صورت زیر است:

الف - صورتحساب الکترونیکی، توسط فروشنده از طریق سامانه مودیان صادر می‎شود. در مورد مودیانی که مستقیما با مصرف‎کننده نهایی ارتباط دارند، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط پایانه فروشگاهی انجام می‎شود.

ب- در صورتی که خریدار، مصرف کننده نهایی نبوده و خود عضو سامانه مودیان باشد، صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط فروشنده، به صورت خودکار به کارپوشه وی در سامانه مودیان منتقل می‎شود و به عنوان اعتبار مالیاتی برای او منظور می شود. 

تبصره - مودیان مالیاتی مکلفند ظرف مدت سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مودیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله تایید صورتحساب مربوط است.

 پ- در پایان هر دوره، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مودی، که عبارت است از مابه التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی در طول دوره، طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می شود.

در صورتیکه مالیات فروش مودی بیشتر از مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی باشد، مودی موظف است مابه التفاوت را به ترتیبی که سازمان مقرر می‎کند، به حساب سازمان واریز کند. متقابلا، در صورتیکه مالیات فروش مودی کمتر از مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی باشد، سازمان موظف است مابه التفاوت را به مودی مسترد کند.

ت- پس از اتمام مواعید مقرر در این ماده ماموران مالیاتی جز در مواردی که در این قانون اجازه داده شده نباید در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص مشمول دخالت کنند.

ث- به منظور تکمیل اطلاعات سازمان در خصوص مودیانی که عضو سازمان مودیان نبوده یا بدون صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام به فروش می کنند سامانه مودیان باید به گونه ای طراحی شود که مودی بتواند خریدهای خود را که فروشنده برای آن صورتحساب الکترونیکی صادر نکرده است به سازمان اطلاع دهد.

تبصره- گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است امکان انتقال بر خط اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط واردکنندگان را به سامانه مودیان از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم کند.  
 


کد مطلب: 270811

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/270811/الزام-اصناف-استفاده-پایانه-فروشگاهی-صدور-صورتحساب-الکترونیکی

ITMen
  https://www.itmen.ir