یکی از بخشهایی که میتواند در هر شرکت پتانسیلهای مجموعه را نشان دهد و به توسعه کسبوکار آن شرکت با استفاده از برقراری تعامل صحیح بین فضای داخلی و بیرونی آن ارتباط دوسویهای برقرار کند «واحد ارتباطات و روابط عمومی» است؛ واحدی که میتواند با برقراری تعاملی درست بین مدیران شرکت و رسانهها گامهای بزرگی در راستای شناساندن برند و معرفی قابلیتهای موجود در هر شرکت بردارد.
آیتیمن- وحید قربانی مدیر روابط عمومی و حوزه ریاست شرکت مبین وان کیش به بهانه گرامیداشت روز روابط عمومی، در خصوص نقش این واحد در پیشبرد اهداف توسعهای مبینوان کیش توضیحاتی ارائه داد که در ذیل میخوانید.
واحد ارتباطات از چه زمانی در شرکت مبین وان راه اندازی شد؟
مبین وان از جمله شرکتهایی بود که از بدو تاسیس تا سال 97 واحدی به نام روابط عمومیدر داخل مجموعه خود نداشت و میبایست به این نکته اشاره کرد که از ابتدای سال 97 با حضور دکتر سیدصابر امامی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره، تصمیم به راه اندازی این واحد گرفته شد و این گونه بود که واحد روابط عمومیشکل گرفت.
با شکل گیری واحد روابط عمومیدر مبین وان چه اقداماتی را در این 2 سال صورت دادید؟
در ابتدای راه با توجه به سالهایی که در این شرکت واحد ارتباطات وجود نداشت، امور بر زمین مانده فراوان بود. اما با توجه به اینکه شرکت مبینوان جز شرکتهای پذیرفته شده در
فرابورس بود، میبایست در گام نخست با راهاندازی واحد روابط عمومیتصمیم میگرفتیم تا فضای عملکرد مبینوان را در قاب شیشهای قرار دهیم تا سهامداران ما بدانند چه اتفاقی در فضای
کسبوکار شرکت با توجه به برنامه 5 ساله توسعه که از سال 97 طرح ریزی و شروع به اجرا گرفته شد در حال رخ دادن است.
و با این رویکرد سهامداران بدانند در کجا سرمایه گذاری میکنند و چه عوایدی از این سرمایهگذاری نصیبشان خواهد شد.
در گام بعدی تصمیم گرفتیم بتوانیم در حوزه تبلیغات و معرفی محصولات دیجیتال به صورت حرفهای و اثرگذار در کنار واحدهای بازاریابی و فروش شرکت وارد شویم. اقدامیکه پیشتر به منظور توسعه کسبوکار «اوان» عملیاتی نشده بود.
با همین رویکرد برندسازی را نیز آغاز کردیم تا بتوانیم با رشد کسب و کار و توسعه درآمدی در مبین وان بتوانیم برند این شرکت را قدم به قدم بهتر و مناسب تر معرفی و به تصویر بکشیم تا نام مبین وان در خور شان رشد پیش روی خود باشد.
از دیگر مواردی که میبایست به آن اشاره کرد که در سالهای گذشته در مجموعه ما مورد توجه قرار گرفته نشده بود، بحث مسوولیتهای اجتماعی بود که در این راستا با توجه به امکاناتی که داشتیم برنامه ریزیهای مدونی را طرح ریزی کردیم تا این حوزه را نیز فعالانه بتوانیم دنبال کنیم که خوب الان که در حال گفتگو با هم هستیم از جنبههای مختلف توانستیم گامهای خوبی را در حوزه عمل به مسوولیتهای اجتماعی خود برداریم و به اجرا درآوریم.
در حوزه تبلیغات چه اقداماتی را عملیاتی کردید و چه تاثیری بر عملکرد مجموعه داشت؟
حضور فعالانه و اثرگذار در حوزه تبلیغات و معرفی سرویسهای محتوایی دیجیتال در سال 97 طی یک برنامه فشرده برنامه ریزی شد و توانستیم تا پایان سال در حدود 14 برنامه تلویزیونی را برای معرفی یکی از خطوط کسبوکاری شرکت فعال کنیم و از این ظرفیت این خط کسبوکاری را کلید زدیم و توانستیم در حوزه سرویسهای دیجیتالی از مجرای شرکت «توسکا» تحول مناسبی که در پیش در این شرکت وجود نداشت رقم بزنیم. و از این رو توانستیم گام موثری در رشد و توسعه کسب و کار شرکت برداریم.
در ادامه این رویکرد نیز تواسنتیم قرارداد جداگانه ای برای استفاده از ظرفیت شبکههای شما و شبکههای استانی صداوسیما منعقد نماییم تا استفاده موثر از رسانه را در کنار کسب و کار شرکتهای تامین کننده محتوای دیجیتال و همکار شرکت مبین وان را فراهم نماییم.
در این بین از نقش رسانههای دیگر هم بهره مند شدید؟
در مرحله بعد مبین وان را وارد فضای رسانه محوری کردیم تا تامینکنندگان محتوای دیجیتال را ترغیب کنیم که شرکت ما به عنوان یک تامینکننده از پتانسیل رسانه، بسترهای لازم را توسعه کسبوکار خود را ایجاد کرد و مشتریان خدمات ما میتوانند علاوه بر معرفی مناسب تر و بهتر سرویسهای دیجیتال محتوایی از این طریق درآمد بهتری نیز داشته باشند. و این امر منجر شد تا تامینکنندگان محتوای دیجیتال یقین پیدا کنند که مبین وان در رویکرد جدید خود از سال 97 به بعد نه تنها درگاهی برای اتصالشان به اپراتور است، بلکه در راستای ارتباط با مصرفکننده نهایی نیز خود را تجهیز کرده است. ما از این طریق توانستیم تا با این استراتژی یک بازی برد- برد را طرحریزی کنیم و این جز با تعامل قوی با رسانهها ممکن نبود.
در اینجا میبایست به این نکته نیز اشاره کنم که همکاران ما در واحد بازاریابی و فروش شرکت مبین وان با دقت نظر فراوان و بررسیهای بسیار فضا را به سمتی بردند که نقطه قوت این فضا سرویسهای محتواییای بود که تامینکنندگان آن را با وسواس بیشتری تهیه میکردند تا از نظر محتوا غنی و مخاطبپسند باشد. چرا که ناظری به عنوان رسانه را در کنار کسبوکار خود داشتیم. نتیجه این اقدام جهش درآمدی اوان در سالهای 97 و تداوم توسعه خطوط کسبوکار در سال 98 بود.
نقش رسانه در شناساندن برند مبین وان چه بود؟
در دو سالی که گذشت تلاش شد تا ارتباط خوبی با رسانهها داشته و رسانهها را به عنوان بازوهای فکری و عملی مجموعه در کنار خود داشته باشیم. ما به عنوان یک شرکت سهامیعام در ابتدای سال 97 یک شرکت کوچک و کمتر شناخته شده در بازار سرمایه بودیم و این مطلبی است که از طریق تعاملی که با رسانهها داشتیم و شفافیتی که با این اقدام ایجاد کردیم، اکنون شاهد آن هستیم که از نظر حجم کسبوکار و رشد قیمت سهام تعییرات چشمگیری حاصل شده است و مبینوان بیش از آنچه تصور میشد رشد یافت. بخشی از این امر به کمک شفافیت، ارتباط مستقیم با سهامدار و ارتباط درست با رسانه شکل گرفته است که اوان را شناساند و کسبوکار توسعه یافته اوان را در این ایام تشریح کرد.
چطور ارتباط مجموعه با سهامداران را افزایش دادید؟
در این زمینه ما اقدام به طراحی یک مرکز تماس کردیم تا سهامداران ما درگیر شایعات و کمبود اطلاعات نشوند و بتوانند در کنار اطلاعرسانی دقیق و شفافی که از طریق کدال و رسانهها انجام میشود ارتباط مستقیم با امور سهام داران شرکت داشته باشند تا سهامداران خرد ما نیز همانند سهامداران عمده بتوانند به اطلاعات شرکت دسترسی داشته باشند و برایشان سوالی بیجواب نماند.
در راستای مسوولیتهای اجتماعی چه اقداماتی انجام دادید؟
یکی از وظایفی که در این سالها کمتر بهش پرداخته شده بود در مبین وان حوزه مسوولیت اجتماعی بود. با توجه به اینکه مبینوان میبایست در این اقدام سهیم میشد؛ تصمیم گرفتیم هدفمند و حرفهای در زمینه مسوولیتهای اجتماعی نیز مشارکت داشته باشیم.
به همین منظور به عنوان مثال با توجه به اهمیت پرورش و آموزش به قشر کودکان و نوجوانان جامعه یکی از اهداف خود را در این زمینه تولید دانش و بسط و گسترش آن برای این قشر جامعه قرار دادیم تا از این طریق بتوانیم اقدامیدر راستای بالا بردن سطح فرهنگ عمومیکودکان و نوجوانان در راستای استفاده از محیط دیجیتال به کار گیریم با رویکرد این اهمیت بود که به همین منظور اقدام به طراحی یک بازی گروهی کردیم که در دل آن نحوه درست استفاده از
تلفن همراه،
اپلیکیشنهای تلفن همراه و ... آموزش داده میشود.
همچنین، در راستای دانشافزایی عمومیجامعه اقدام به شناسایی و انتخاب 4 عنوان کتاب مرجع در مجامع بین المللی پرداختیم و ترجمه آن منابع را آغاز کردیم که تا اکنون توانسته ایم 2 عنوان کتاب را ترجمه و آماده رونمایی و ارائه نماییم و انشالله در سال پیش رو 2 عنوان باقی مانده را نیز به اتمام میرسانیم.
افزون بر اینها، در تلاش کردیم با اهدای نهال در روز درختکاری و توزیع بستههای بهداشتی در میان اقشار کمتربرخوردار در روزهای گسترش بیماری کویید 19 و کرونایی (باز هم با محوریت کودکان) هرچند اندک اما قدمهایی را در حوزه وظایف مسوولیت اجتماعی برداریم.
همه اینها و سایر موارد که شاید به آنها اشاره نکردیم با وجود اندک بودن صرفا و صرفا چون با مشارکت فرد فرد همکاران ما در مجموعه مبین وان صورت گرفته صرفا به دنبال این هستیم که نشان دهیم که ما نسبت به اتفاقاتی که در جامعه پیرامونمون رخ میدهد بی تفاوت نیستیم و وظایفی بوده که میبایست در سال 1399 بهتر و بیشتر به آن بپردازیم.
نهایتاً برای جمعبندی باید عرض کنم که لازمه حضور موفق یک شرکت در بازار سرمایه با توجه به ویژگیهای این بازار وجود یک روابط عمومیپویا است که این مهم جز با بازتعریف این واحد امکان پذیر نیست؛ ما در مبینوان کیش ابتدای راه جایگاه روابط عمومی را به شکل پویا و موثر تعریف کردیم و برای ایجاد احساس مشترک میان سهامداران با مبینوان و بالعکس یک برنامه 5 ساله در کنار برنامه جامع 5 ساله توسعه کسب و کار مبین وان را با هدف، ایجاد ارتباطی تعاملی و دوسویه ترسیم کردیم. امیدوارم در سال جدید بتوانیم با همکاری و تعامل خوبی که با رسانهها ایجاد کردیم، شاهد افزایش ارتباط و اعتماد با مخاطبان و همچنین انجام مسوولیت اجتماعی در سطح ملی باشیم.