۰
رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی

تامین نیاز بازار موبایل به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه گوشی

تلفن همراه کالای ضروری جامعه است
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۸
تامین نیاز بازار موبایل به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه گوشی

آی‌تی‌من- حسین غروی رام رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: شرکت های واردکننده موبایل طی ماه‌های نخست سال با چالش بزرگ تامین کالا مواجه بودند که در جلسات مداومی که با ذی‌نفعان دولتی داشتیم‌، توانستیم از این معضلات عبور کنیم و به‌خوبی نیازهای بازار موبایل را تامین کنیم.

وی همچنین درباره طرح رجیبستری و مقاومت‌های متخلفان در زمینه واردات گوشی گفت: بسیاری معتقد بودند این طرح شکست می‌خورد و و در بازار التهاب ایجاد می‌شود، اما با همکاری شرکت‌های واردکننده توانستیم بازار را به خوبی تامین کنیم. البته در اجرای این طرح هنوز ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که باید به مرور برطرف شود.

غروی رام برندها و تصمیم‌گیرندگان دولتی را عوامل اصلی کنترل بازار موبایل می‌داند که البته به دلیل تحریم‌ها در حال حاضر برندها در بازار ایران وجود ندارند و کنترل بازار تنها در اختیار تصمیم‌گیرندگان دولتی است. 

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل اذعان کرد که این انجمن در کنار تصمیم‌گیران این حوزه، حضور فعالی داشته و اگر امروز موفقیتی در زمینه کنترل قیمت‌ها در بازار موبایل وجود دارد، دلیل آن تصمیم‌گیری‌های درست به واسطه کمک انجمن واردکنندگان موبایل به ذی‌نفعان دولتی بوده است.

بنزین به موبایل ربطی ندارد
غروی رام ضمن اشاره به عدم تاثیر تغییر قیمت بنزین بر قیمت موبایل گفت: واردکنندگان موبایل کالاهای خود را براساس نرخ ارز روز در هنگام ترخیص، قیمت گذاری و عرضه می‌کنند، بنابراین بعد از اصلاح قیمت بنزین و در پی آن افزایش نرخ ارز، واردکنندگان قیمت‌ کالاهای خود را افزایش ندادند.

وی سود مجاز عمده‌فروشی و خرده‌فروشی را به ترتیب سه و هفت درصد عنوان کرد و گفت: بر اساس آیین‌نامه مصوب قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی، شرکت‌های واردکننده قیمت و هزینه‌های خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌کنند و قیمت کالا برای اطلاع مصرف کننده در سامانه 124 درج می‌شود.

لازمه‌ی شفاف سازی، ایجاد زیرساخت و امکانات نظارتی است
وی همچنین با اشاره به اجرای فرایند شفاف‌سازی در زمینه واردات که از سال 91 آغاز شده و احتمالا تا سال 1405 ادامه خواهد داشت، افزود: زیرساخت‌های لازم برای عملکرد شفاف کسب و کارها در حال حاضر اشکالات زیادی دارد و با توجه به اینکه زمان کافی برای فراهم‌سازی زیرساخت های لازم برای شفاف سازی وجود نداشته، در برخی از این سامانه‌ها پختگی لازم برای اجرای مناسب فرایندها دیده نشده است. البته بانک مرکزی در این مدت عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته تعادل خوبی را در بازار به‌وجود آورد و از این بابت از بانک مرکزی ممنون هستیم.

رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ضمن انتفاد از افزایش قیمت‌ها پس از بالا رفتن قیمت بنزین افزود: اگر امروز شاهد آن هستیم که با وجود افزایش قیمت کاهای دیگر، همچنان قیمت موبایل ثابت بوده و افزایش نا محسوس داشته دلیلش تصمیم گیری و اقدامات پیشگیرانه انجمن و تصمیم گیران دولتی این حوزه بوده است.

غروی رام در صحبت‌های خود به انتقاد از چرخه توزیع کالا نیز پرداخت و در این‌باره تصریح کرد: واردات کاملا شفاف است و طرح رجیستری قادر است همه چیز را در زمینه واردات شفاف کند. اما این سامانه تا یک جایی به شفاف سازی کمک می‌کند و تصمیم‌گیرندگان باید مشکلات چرخه توزیع را نیز حل کنند. 

وی افزود در جلسه مشترکی که با نمایندگان دولت، روسای اتحادیه ها و اصناف داشتیم، نوید این موضوع داده شد که به زودی مسئله فروش با فاکتور رسمی در حوزه موبایل حل می‌شود. و برای تحقق این مهم اتحادیه ها و اصناف حمایت خود را از پیاده سازی «سامانه افق» در حوزه موبایل اعلام کردند. به این ترتیب با ایجاد این سامانه مشکل چرخه توزیع نیز حل خواهد شد.

برای تامین بازار موبایل، ماهیانه 170 میلیون دلار نیاز داریم
غروی خاطر نشان کرد: برای تامین و کنترل بازار موبایل با رویه و آرامش فعلی، دولت باید ماهانه بین 150 تا 170 میلیون دلار به این حوزه تخصیص ارز دهد. اما در حال حاضر با وجود همکاری و پیگیری های فراوان، گاها شرکت‌های واردکننده موبایل با مشکل تامین ارز مواجه می‌شوند که تبعات منفی لغو ثبت سفارش‌های فعلی، در ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

همچنین امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت به ارائه آمارهایی از عملکرد این انجمن در هفت ماه اول سال 98 پرداخت. به گفته‌ی اسحاقی در سال 94 و پیش از شکل‌گیری انجمن واردکننگان موبایل، بیش از 95 درصد گوشی‌های موجود در بازار موبایل ایران از راه قاچاق وارد می‌شدند که با همت انجمن وارد کنندگان موبایل و همکاری با دولت و همچنین تمرکز روی طرح رجیستری، در حال حاضر بیش از 98 درصد از واردات موبایل به صورت قانونی و شفاف صورت می‌گیرد.

تبلت‌های سیم کارت خور در صف رجیستری
وی از اجرای طرح رجیستری تبلت در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: طبق شنیدها از تصمیم سازان دولتی قرار است تبلت نیز مشمول ثبت رجیستری شود و به این ترتیب وضعیت این کالا در بازار تثبیت خواهد شد و شکل قانونمندتری به خود می‌گیرد.

دبیرانجمن واردکنندگان موبایل ضمن تاکید بر از بین رفتن انحصار در واردات موبایل، گفت: ابتدای سال جاری تنها 70 واردکننده رسمی موبایل در کشور فعالیت می‌کرد اما این رقم امروز به 189 شرکت دارای مجوز و فعال در کشور رسیده است. که این شرکت‌ها مصرف ماهیانه کشور که چیزی حدود یک میلیون و سیصد تا 1 میلیون و چهارصد هزار دستگاه تلفن همراه است را تامین می‌کنند.

ارتباط انتشار آزاد اطلاعات و توسعه صنایع
وی ضمن تاکید بر انتشار آزاد اطلاعات اذعان داشت: انتشار آزاد اطلاعات و شفافیت در توزیع آن می‌تواند به جهت گیری و تصمیمات پیش روی کسب وکارهای نوپا و مبتنی بر موبایل کمک کند. از این رو ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به عنوان صنفی پیشرو اطلاعات و گزارشات مربوط به حوزه خودمان را در دسترس عمومی قرار دهیم.

گفتنی است طبق پیش‌بینی‌های این انجمن، تا پایان سال جاری بیش از 14 میلیون دستگاه موبایل وارد بازار کشور خواهد شد  و تقریبا 12.5 میلیون دستگاه از این موبایل‌ها توسط کاربران فعال می‌شود. لازم به ذکر است طبق آمار تحلیلی ارائه شده تا کنون برند سامسونگ  51 از سهم بازار را به خود اختصاص داده است و در مقام دوم پراستفاده ترین گوشی های کشور نیز نوکیا با سهم 23 درصدی قرار دارد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۳۱۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما