۰
با انتشار و ابلاغ آیین‌نامه‌ای ویژه در سازمان فناوری اطلاعات آغاز شد

استقبال شرکت‌های ICT از پویش جلوگیری از آزار جنسی

تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۰
تدوین آیین نامه جلوگیری از آزار جنسی در سازمان فناوری اطلاعات
تدوین آیین نامه جلوگیری از آزار جنسی در سازمان فناوری اطلاعات

آی‌تی‌من- سازمان فناوری اطلاعات هفته گذشته «شیوه‌نامه ممانعت، پیشگیری و حل‌وفصل آزار و اذیت، تبعیض و سوءاستفاده از قدرت» را ابلاغ کرد. این شیوه‌نامه به ابتکار مشکات اسدی مشاور مشارکت زنان رییس سازمان فناوری اطلاعات و در واحد حقوقی این سازمان تنظیم و در نهایت ابلاغ شده است.

پس از انتشار و ابلاغ این آیین‌نامه، امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در توییتر خود از دیگر شرکت‌ها و فعالان این حوزه دعوت کرد به پویش مقابله با آزار جنسی بپیوندند. او در توییتر خود نوشت: «جلوگیری از آزار جنسی (Sexual Harassment) به دلیل تابو بودن، نیاز به حمایت مدیران و آیین‌نامه ویژه دارد، هرچند در جهان امروز آزارهای قومیتی و نژادی را نیز شامل می‌شود. خوشحالم که این آیین‌نامه در سازمانی دولتی صادر شد. برای نوآوری باید فضای مناسب نوآوری نیز ایجاد کرد».

وی ادامه داد: «از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها دعوت می‌کنم با پیوستن داوطلبانه به این پویش و تنظیم مناسب این آیین‌نامه در شرکت‌های خود، سواستفاده‌های اداری را کاهش دهند».
 
 
استقبال فعالان ICT از پویش جلوگیری از آزار جنسی
در واکنش به دعوت رییس سازمان فناوری اطلاعات، نازنین دانشور مدیرعامل شرکت تخفیفان در نخستین گام اعلام آمادگی کرد.

محمدرضا حدادی مدیرعامل شرکت برید سامانه و عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز نوشت: «بخش قابل توجهی از سرمایه ما در برید سامانه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. و همیشه تلاشمان این بوده که محیط امنی برای خانم‌ها فراهم کنیم و فکر می‌کنم تا حدود زیادی هم موفق بودیم. ما هم ضمن نشکر از اقای ناظمی به این پویش می‌پیوندیم».

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی نیز نوشت: «در تپ‌سی باور عملی داریم که مدیران و پرسنل خانم در شرایط و موقعیت یکسان بسیار موفق خواهند بود. تعداد قابل توجهی از مدیران اصلی خانم هستند. وظیفه تپ‌سی ایجاد محیط کار سازنده و دور از سو ستفاده هست. خوشحالم از کار بنیادی آقای ناظمی و در این مسیر شرکت می‌کنیم».

مهدی نریمانی، رییس منابع انسانی صندوق نوآوری و شکوفایی در واکنش به این پویش در توییتر نوشت: «چهل درصد از سرمایه انسانی ما نیز در صندوق نوآوری و شکوفایی از خانم‌های محترم تشکیل شده و سهمی استراتژیک در موفقیت ماموریت صندوق دارند. محیطی امن و بدور از هرگونه سوء استفاده نیز بخش مهمی از ماموریت ماست بنابراین ضمن تشکر از آقای ناظمی عزیز به این پویش می‌پیوندیم».

پویا پیرحسینلو مدیر اجرایی شرکت ابر آروان نیز نوشت: «چنین اقدامی در راستای ممناعت از آزارهای‌جنسی و تبعیض فوق‌العاده، مترقی و ستودنیه. حتمن از پیشنهاد شما استقبال می‌کنیم و از تیم فرهنگ ابرآروان خواهش می‌کنم طی دو هفته آینده تجربیات، تلاش‌ها و ایده‌های گسترش این فرهنگ در آروان رو منتشر کنن».

سعید اشتیاقی مدیرعامل شرکت مجیر الکترونیک نوشت: «پويش جلوگيري از آزار جنسي و آيين‌نامه شدن اين موضوع در يك سازمان دولتي خبري خوش بود. پيش‌نياز نواوري و بهره‌وري مناسب يك شركت محيط امن و عاري از تبعيض آن است. چندي پيش برخي كارمندان ما را بخاطر رعايت اين مساله دگم خطاب كردن».
 
توضیحات سازمان فناوری اطلاعات درباره آیین‌نامه
مشکات اسدی، مشاور مشارکت زنان سازمان فناوری اطلاعات درباره این آیین‌نامه به ایرنا گفت: قدم اول در این مسیر شناسایی نابرابری‌ها و پیدا کردن راهکارهایی برای مبارزه با آنهاست. تدوین و تصویب آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های داخلی یکی از راه‌هایی است که به نظر می‌رسد درست باشد.

مشاور مشارکت زنان سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: ابتدا تصمیم گرفتیم یک شیوه‌نامه داخلی در مورد موضوع آزار و اذیت با تاکید بر آزار و اذیت جنسی، تبعیض و سو استفاده از قدرت برای اجرایی شدن در سازمان فناوری اطلاعات ایران تدوین، تصویب کنیم و ابلاغ کنیم. صرف تولد آئین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و صحبت کردن در مورد مسایل و موضوعاتی که تا قبل از آن به شکل رسمی درباره شأن صحبت نمی‌شده می‌تواند در جایگاه خود مفید باشد. البته تازه قدم اول را برداشته‌ایم و این طور به نظر می‌رسد قدم اول درستی است.

او درباره اجرایی شدن این شیوه‌نامه در سازمان‌های دیگر گفت: ما شیوه‌نامه را بر اساس چارچوب‌های سازمان خودمان تصویب کردیم و آن را با دیگران به اشتراک گذاشتیم. در شبکه‌های اجتماعی خودمان نیز از شرکت‌ها، استارتاپ‌های مختلف و سایر مجموعه‌های دولتی دعوت کردیم تا به این پویش بپیوندند.

وی اضافه کرد: البته هر سازمان می‌تواند با ادبیات و بر اساس چارت درون سازمانی خودشان در این دعوت همراه شوند و آن را به مرحله اجرا در بیاورند.

او تصریح کرد: برای مبارزه با این موضوع سه مرحله را پیش‌بینی کردیم، مرحله اول پیشگیری است که عمده فعالیت ما در این مرحله معطوف به آموزش است. تدوین این شیوه‌نامه در ذات خودش یادگیری دارد و می‌توان در حوزه آموزش به آن پرداخت. آَشنا کردن کارمندان مشغول در مجموعه و کسانی که قصد ورود به سازمان را دارند با مفاهیمی از این جنس از جمله کارهای مهمی است که در این مرحله انجام می‌شود.

مشاور مشارکت زنان سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این که گام دوم مرحله دوم حل و فصل توافقی است گفت: گاهی اوقات نابرابری‌های آن قدر عمیق است و در لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ما رسوخ پیدا کرده که زمان مواجهه با رفتارهای ممنوعه، اگر به شکل رسمی آن اعلام کنیم، حواشی زیادی را رقم خواهد زد. باید در سازمان‌ها و شرکت‌ها فضایی را فراهم کنیم که افراد در صورت مواجه شدن با رفتارهای ممنوعه، بدانند که روش‌هایی برای حل مساله از طریق راه‌های مسالمت آمیز وجود دارد.

مشکات گفت: مرحله سوم شکایت رسمی است. از نظر ما تصمیم‌گیری جمعی در مورد رفتارهای ممنوعه‌ای که به شکایت ختم می‌شود راه حل بهتری است. به همین جهت کارگروهی در این خصوص تشکیل شده است. یکی از مسایلی که در این بین برای ما اهمیت دارد، ضمانت اجرایی داشتن شکایت‌هاست که در سند ابلاغ‌شده نیز به آن توجه کردیم.

وی تاکید کرد: به هر علتی که اطلاعات فرد درز پیدا کند، افرادی که برای تصمیم‌گیری نهایی در گروه وجود دارند مورد مجازات قرار می‌گیرند.

 
کد مطلب : ۲۷۲۳۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما