۰
رییس مجلس شورای اسلامی در بازدید از پارک فناوری پردیس اعلام کرد:

آمادگی مجلس برای تصویب قوانین حمایتی از استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۴
بازدید علی لاریجانی، رییس مجلس از پارک فناوری پردیس
بازدید علی لاریجانی، رییس مجلس از پارک فناوری پردیس

آی‌تی‌من- لاریجانی در جریان این بازدید گفت: شما جوانان اندیشمند و مبتکر در آستانه جهش‌های بزرگ هستید و تحریم‌ها کمک کرد که رویکرد وزارتخانه‌ها به تولیدات و ابتکارات شما باشد و محصولاتی را که در داخل امکان تولید آن هست را از خارج وارد نکنند.

وی افزود: تردید نکنید در کشور اراده و سمت‌گیری در جهت کمک به شماهاست و ما نیز آمادگی داریم در بخش‌های قانون گذاری و هماهنگی بین سازمان‌ها در جهت پیشبرد اهداف علم و فناوری کمک کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ممکن است سیستم دیوانی کشور کمی دست انداز داشته باشد اما شما مأیوس نباشید و پیشنهادهای خود را در زمینه‌های مختلف توسعه و تسهیل امور ارایه دهید تا مشکلات هر چه سریع‌تر مرتفع شود.

لاریجانی همچنین با بیان دیدگاه مقام معظم رهبری در جهت کمک به توسعه علم و فناوری در کشور از ستاری معاون علم و فناوری رییس جمهور خواست با ارایه پیشنهادات و نکاتی که می‌تواند قانون مربوط به کسب و کار و همچنین تولید در کشور را تأثیر بخشد به مجلس ارایه دهد.

 رییس مجلس همچنین خطاب به مدیران بخش‌های مختلف پارک علم و فناوری پردیس نیز گفت: پیشنهادهای خود را در خصوص منافعی که در مناطق ویژه بخش‌های مختلف وجود دارد و این پارک می‌تواند همانند آنها از این منافع از جمله معافیت‌های مالیاتی یا ارزش افزوده استفاده برد را ارایه دهند تا در قوانین مربوطه گنجانده شود.

لاریجانی همچنین درباره عزم دولت و مجلس برای ارایه تسهیلات بیشتر و همچنین از جمله در حوزه سنواتی و برداشت از صندوق توسعه ملی افزود: در سال جاری 70 میلیون یورو برای شما از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسید و ما آمادگی داریم تا در زمینه کمک به علم و فناوری از هر اقدامی که از دستمان برمی‌آید کوتاهی نکنیم.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود درباره تحریم‌های ظالمانه آمریکا در بخش‌های مختلف علیه ملت ایران گفت: تحریم‌ها چیز خوبی برای کشور نیست ولی منافعی برای کشور دارد. ما همه راه‌هایی را که می‌شود فشار تحریم‌ها را کاهش داد دنبال خواهیم کرد‌.  در این حال باید توجه زیادی به بخش نیروی انسانی و منابع داخلی برای تأمین برای تولیدات داخلی و قطعات و اقلام مورد نیاز داخلی بود.

وی با بیان اینکه اگر سال‌های گذشته توجه بیشتری به موضوع نیروی انسانی و منابع داخلی می‌شد ما این قدر در مضیقه نبودیم گفت: ما آمادگی تسهیل قوانین را برای شما عزیزان داریم و شما باید در بخش‌هایی از کشور و تولیدات که نقش‌هایی وجود دارد کمک کنید.

رییس مجلس توجه به تولید برخی از قطعات از جمله قطعات خودرو، داروها و کاتالیست‌ها در کشور که نیاز به واردات آن از خارج است را مورد تاکید قرار داد و از بخش‌های مختلف کشور خواست قطعات مورد نیازشان که در داخل تولید می شود از خارج وارد نکنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که بعد از جنگ توجه به شرایط کشور کمتر شده که باید استقلال درونی کشور بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت گفت: در شرایط فعلی تحریم، باید درخواست برای تولیدات داخلی از سوی سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها اعلام شود و این نیازها از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و علمی و فناوری طراحی و به مرحله تولید برسد.
وی همچنین توجه به نوآوری و تولیدات داخلی در بخش‌های نفت و گاز معادن وهمچنین کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.
 
فعالیت 40 پارک فناوری در کشور
در این نشست همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز با ارایه گزارشی از فعالیت‌های علمی و فناوری در کشور گفت: بیش از 40 پارک علم  و فناوری در کشور وجود دارد و در پیرامون فعالیت‌های دانشگاه‌های صنعتی شریف بیش از 500 شرکت صنعتی فعالند.

وی از فروش محصولات 90 هزار میلیارد تومانی 4 هزار و 400 شرکت علمی و فناوری در سال گذشته خبر داد و گفت: ما در کارخانه فناوری آزادی انتظار حضور سه هزار نفر را داریم و این یک سیستم جدید در اقتصاد کشور برای توسعه علم وفناوری و در نهایت رونق تولید است.
 
آمار و ارقام پارک فناوری پردیس
رییس پارک فناوری پردیس نیز در این نشست گفت: پیگیر این موضوع هستیم که ناحیه نوآوری را نزدیک به تهران و منطقه ویژه اقتصادی فناوری را در پارک پردیس باحمایت دولت و مجلس ایجاد کنیم.

به گزارش مهر، مهدی صفاری‌نیا افزود: این پارک چهار حرکت و جریان اصلی در کشور را بر عهده دارد؛ ایجاد مدل تجارت و دانشی در قالب فن‌بازار و ایجاد جریان استارتاپی از اقدامات پارک فناوری پردیس به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در پارک فناوری پردیس ۲۳۰ شرکت حضور دارند، افزود: به صورت کلی ۲۰۰۰ شرکت تحت پوشش پارک در شعبه‌های مختلف و در قالب تیم‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان، مشغول فعالیت هستند.

به گفته صفاری‌نیا، ۸۰ درصد فروش کل پارک‌های پردیس، برابر با ۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۶ بوده است.

رییس پارک فناوری پردیس درباره اعضای شبکه نوآوری تهران گفت: در حال حاضر ۴۰ کارگزار در مرکز توسعه کسب و کار فناوری پارک پردیس، ۹۶ شرکت در بخش تملیکی پارک، ۴۷ شرکت در بخش استیجاری پارک، ۵۲ شرکت در مرکز رشد فناوری نخبگان و ۱۳۵۰ عضو حقوقی شبکه نوآوری تهران، در پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸۰ استارتاپ در شعب پارک فناوری پردیس با اشتغال ۴۵۰ نفر مشغول فعالیت هستند، گفت: همچنین ۳۳۰ استارتاپ مستقل در ۴۰ شتاب‌دهنده زیر نظر پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کنند.

صفاری‌نیا با بیان اینکه ۲۰ درصد فعالان استارتاپ‌های پارک فناوری پردیس را کارآفرینان و متخصصان ایرانی بازگشته به کشور تشکیل می‌دهند، افزود: این متخصصان از آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، سوئد، سوئیس، اسپانیا، بلژیک و مالزی بوده‌اند.

به گفته رییس پارک فناوری پردیس، چهار درصد از شرکت‌های مستقر در این پارک، سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای ایتالیا، سوئد، فرانسه، کره جنوبی و بلژیک بوده‌اند.

صفاری‌نیا با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری در پارک فناوری پردیس، از محل بخش عمومی تامین می‌شود، گفت: میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۸ برابر منابع عمومی بوده است.

وی گفت: قرار است ناحیه نوآوری پارک فناوری پردیس را به ۱۰۰۰ هکتار برسانیم اما با توجه به اینکه در سال ۹۸ بودجه پارک افزایشی نداشته، به لحاظ عمرانی با مشکل مواجه خواهیم شد.

رییس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه سالانه ۲۵ درصد متخصصان در کشور در پارک فناوری پردیس مستقر می‌شوند، افزود: این متخصصان در خود پارک و شعبه‌های پارک پردیس مانند کارخانه‌های نوآوری آزادی و نوبنیاد فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، ۲۸ هزار متخصص از خدمات پارک فناوری پردیس استفاده می‌کنند. همچنین تاکنون موفق شدیم که در ۲۰ استان، فن‌بازار را ایجاد کنیم.

صفاری‌نیا با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ شتاب‌دهنده تحت پوشش پارک فناوری پردیس، ۴۰۰ استارتاپ را تحت پوشش قرار داده‌اند، اظهار کرد: طی سه سال اخیر به طور میانگین ۱۳ هزار و ۶۰۰ محصول فناورانه از شرکت‌های پارک، به تولید رسیده است.

رییس پارک فناوری پردیس درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد ناحیه نوآوری پردیس و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در کنار تهران، گفت: اگر وسعت پارک پردیس ۱۰۰۰ هکتار افزایش یابد، پیش‌بینی می‌کنیم ۱۱ هزار شرکت در این منطقه مستقر شوند و از میان این شرکت‌ها، ۵۰ هزار نفر به اشتغال برسند.

وی گفت: همچنین طبق برآوردها، با محقق شدن ناحیه نوآوری، ۱۰۰۰ متخصص ایرانی نیز در این ناحیه فعالیت خواهند کرد.

صفاری‌نیا تاکید کرد: امیدواریم موضوع ایجاد ناحیه نوآوری به نتیجه برسد.

رییس پارک فناوری پردیس گفت: پارک فناوری پردیس پتانسیل زیادی برای ایجاد ناحیه نوآوری و منطقه ویژه اقتصادی فناوری دارد که این موضوع نیازمند حمایت دولت و مجلس است.
 
کد مطلب : ۲۷۲۲۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما