۰

تاثیر تحریم‌ هواوی بر بازار ایران و جهان

تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۶
تاثیر تحریم‌ هواوی بر بازار ایران و جهان

آی‌تی‌من- اگرچه بارها آمریکا هواوی را به جاسوسی متهم کرده بود اما این بار قضیه جدی‌تر شد چرا که بازار گوشی‌های هوشمند را تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار می‌داد و حالا نه تنها چین، بلکه بازار موبایل دنیا نیز تحت الشعاع قرار می‌گرفت. 

حالا هواوی به عنوان دومین تولید کننده گوشی هوشمند در دنیا شناخته می‌شود و سیستم عامل گوگل نقش حیاتی برای این دستگاه‌ها دارد.

پس از اعلام قطع همکاری گوگل، اگرچه هواوی بیانیه‌ای صادر و تلاش کرد تا از نگرانی کاربران بکاهد و این وعده را داد که نه فقط گوشی‌های فعال، بلکه دستگاه‌هایی که در انبارها وجود دارد، از پشتیبانی و به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید برخوردار خواهند شد، اما گزارش‌هایی مبنی بر کاهش میزان فروش گوشی‌های این برند در برخی از بازارها منتشر شد.

حتی خبرگزاری‌های چین از تعطیل شدن خط تولید برخی از گوشی‌های هواوی به خاطر کاهش سفارش‌ها خبر دادند. 

این در حالی است که هواوی برنامه ریزی کرده که سال 2020 با پشت سر گذاشتن سامسونگ جایگاه نخست را در بازار موبایل دنیا به خود اختصاص دهد.

در این میان شرکت‌های دیگر نیز همچون کوالکام، اینتل و چند شرکت آمریکایی، در تحریم هواوی به گوگل پیوستند. این تأمین‌کنندگان قطعات آمریکایی اعلام کردند که از قانون دولت آمریکا برای عدم همکاری با هواوی پیروی خواهند کرد. 

از سوی دیگر هواوی، یکی از شرکت‌های عضو انجمن SD است. این انجمن، استانداردهای SD و کارت‌های حافظه‌ microSD را تعیین می‌کند. براساس گزارش‌ها، انجمن SD اعلام کرده که باتوجه به تصمیم دولت آمریکا، این انجمن نیز تصمیم گرفته تا روابط خود را با هواوی قطع کند. در نتیجه، کارت‌های MicroSD و SD روی دستگاه‌های فعلی هواوی کار خواهند کرد ولی با قطع همکاری انجمن SD، دستگاه‌های بعدی هواوی نمی‌توانند از استانداردهای این انجمن در محصولات بعدی خود استفاده کنند.

البته موضوع به همین‌جا ختم نشد؛ چند روز پیش فیس‌بوک هم اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد هواوی اینستاگرام و واتس اپ را به صورت پیش فرض روی گوشی‌هایش نصب کند.

واکنش هواوی 
در همین راستا هواوی بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که این شرکت همکاری‌های زیادی در سراسر جهان برای رشد و توسعه‌ اندروید انجام داده و به‌عنوان یکی از شرکای کلیدی، همکاری تنگاتنگی با این پلتفرم متن‌باز داشته تا به اکوسیستمی دست پیدا کند که هم کاربران و هم دنیای صنعت از آن بهره ببرند.

این کمپانی وعده داده که به انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی و ارائه‌ خدمات پس از فروش برای کلیه‌ گوشی‌ها و تبلت‌هایش ادامه خواهد داد.

در پی این اتفاقات مدیرعامل هواوی اعلام کرد که درصورت افزایش تنش‌ها و محدودیت‌ها از سوی آمریکا در دسترسی به سیستم‌عامل اندروید، سیستم‌عامل جایگزین ارائه خواهد کرد. 

گزارش‌ها حاکی است که سیستم‌عامل هواوی احتمالا به‌صورت یکپارچه عرضه خواهد شد و قابلیت نصب روی انواع دستگاه‌ها را دارد. به این ترتیب سیستم‌عامل هواوی روی گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر، تبلت، تلویزیون، خودروی هوشمند، گجت‌های پوشیدنی و بسیاری دستگاه‌های دیگر نصب می‌شود و اپلیکیشن‌های اندرویدی بهینه‌سازی شده برای اجرا در سیستم‌عامل هواوی، ۶۰ درصد عملکرد سریع‌تری خواهند داشت. 

چه کسانی از تحریم هواوی سود می‌برند
از آنجا که در حال حاضر هواوی عنوان دومین تولیدکننده بزرگ گوشی در دنیا را پس از سامسونگ و با کنار زدن اپل به خود اختصاص داده و بزرگ‌ترین تهدید برای این دو کمپانی کره‌ای و آمریکایی به شمار می‌رود، شاید تحریم‌های دولت ترامپ به نفع این دو کمپانی تمام شود. البته چین به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور دنیا هم اعلام کرد که اپل را تحریم می‌کند و به این ترتیب اپل بازار بزرگی همچون چین را از دست می‌دهد و قطعا از دست دادن مشتریان چینی به نفع اپل نیست.

تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه هواوی بر بازار ایران
بر اساس گزارش‌های رسیده از بازار موبایل، این روزها انتشار اخبار در زمینه تحریم آمریکا علیه هواوی و پشتیبانی نکردن از گوشی‌های هواوی، باعث نگرانی بسیاری از کاربران ایرانی شده و هنگام خرید مردد هستند که در آینده مشکلی برای گوشی‌هایشان پیش نیاید و تصور می‌کنند که قادر به استفاده از گوشی‌های اندرویدی خود نخواهد بود. 

به گفته فعالان بازار، خریداران حالا برای خرید گوشی‌های هواوی از فروشندگان در رابطه با قطع شدن سرویس‌های گوشی‌های‌شان بیشتر سوال می‌پرسند، اما ظاهرا میزان فروش این گوشی در بازار ایران کاهش نیافته است. 

راهکار
اندروید یک سیستم عامل متن باز است که هیچ محدودیتی برای استفاده توسط تولیدکنندگان ندارد و همه شرکت‌های سازنده حتی هواوی قادر به استفاده از این پلتفرم خواهند بود و این محدودیت گوشی‌های آینده هواوی را شامل می‌شود و در صورت عملی شدن تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی علیه هواوی، برنامه‌هایی مثل Google Play Store  و یوتیوب و سرویس‌های گوگل همچون جی‌میل برای گوشی‌های هواوی عرضه نخواهد شد. از سوی دیگر بر اساس اعلام فیس‌بوک، اپلیکیشن‌های اینستاگرام، فیس‌بوک و واتساپ هم به شکل پیش‌فرض روی گوشی‌های هواوی نصب نخواهد بود. اما امکان استفاده از سرویس‌های مشابه روی گوشی‌های این برند وجود دارد، حتی روش‌هایی برای نصب چنین برنامه‌هایی روی این دستگاه‌ها ارایه خواهد شد.

در آخر
در پی به وجود آمدن این مشکلات برای هواوی، این غول چینی اعلام کرده که تلاش می‌کند تا مشکلات به ‌وجود آمده با گوگل را حل کند. 

گزارش‌ها حاکی است که رییس هیت مدیره هواوی با نشریات آمریکایی مصاحبه و اعلام کرده که هواوی تمایل به امضای توافق‌نامه با آمریکا را دارد. با این حال وی متذکر شده که هنوز پیشنهاد توافق از سوی آمریکا مطرح نشده است.

به گفته وی دولت آمریکا از هواوی تجهیزاتی خریداری نکرده است، بنابراین شانس امضای چنین توافق‌نامه‌ای با آمریکا خیلی زیاد نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دولت آمریکا هم حاضر است تا با هواوی مصالحه کرده و محدودیت‌هایش را بردارد یا هواوی در تنگنا قرار می‌گیرد و میزان فروش و تعداد کاربرانش در سراسر دنیا کاهش می‌یابد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۲۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما