۰

آیا سیستم عامل اندروید بدون گوگل تهدیدی امنیتی برای آمریکا ایجاد می‌کند

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۱
آیا سیستم عامل اندروید بدون گوگل تهدیدی امنیتی برای آمریکا ایجاد می‌کند

آی‌تی‌من- در پی این محدودیت‌ها و گسترش نگرانی کاربران از بسته شدن سرویس‌های گوگل به روی گوشی‌های هواوی، این غول چینی اعلام کرد که در حال توسعه سیستم عامل اختصاصی خودش است.

حالا خبری منتشر شده مبنی بر اینکه تحریم هواوی در رابطه با استفاده از سیستم عامل اندروید ممکن است امنیت آمریکا را به خطر بیندازد.

گوگل که به تبعیت از تحریم‌های دولت آمریکا، نخستین کمپانی بود که قطع همکاری خود و عدم ارایه سرویس‌هایش را به هواوی اعلام کرد، حالا رفتار متناقضی از خود بروز داده و اعلام کرده که ممکن است ارایه ندادن سرویس‌های اندروید به هواوی باعث بروز خطرات امنیتی برای آمریکا شود.

رفتار جدید گوگل از چند جنبه قابل بررسی است؛ گوگل معتقد است که انتشار سیستم عامل اختصاصی هواوی که مبتنی بر اندروید است احتمالا باعث تهدیدهای امنیتی برای کاربران و دولت آمریکا می‌شود چرا که پس از عرضه این پلتفرم، علاوه بر نسخه اصلی اندروید، نسخه هیبریدی آن نیز ارایه خواهد شد.

بر این اساس سیستم عامل جدید که ترکیبی از اندروید و پلتفرم هواوی است احتمالا از نقص‌های امنیتی بیشتری نسبت به اندروید برخوردار خواهد بود به این ترتیب امنیت کاربران هواوی در سراسر دنیا و نیز ایالات متحده آمریکا به خطر می‌افتد. 

گوگل می‌گوید که ارایه نشدن سرویس‌هایش به روی سیستم عامل اختصاصی هواوی به معنای پشتیبانی نشدن از سرویس‌های گوگل پلی پروتکت که امنیت دستگاه‌های اندرویدی را تامین می‌کند و بدون اسکن شدن نرم‌افزارها، احتمال نفوذ برنامه‌های مخرب به این دستگاه‌ها افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر گوگل بخش بزرگی از مشتریانش را از دست می‌دهد؛ هواوی هم‌اکنون دومین تولیدکننده بزرگ گوشی در دنیا به شمار می‌رود و همین موضوع می‌تواند درگاهی برای در معرض خطر قرار گرفتن سیل عظیمی از کاربران نه تنها در آمریکا، بلکه در سراسر دنیا باشد.

این در حالی است که گوگل همیشه تاکید به متن باز بودن سیستم عامل اندروید دارد و بارها این موضوع را مطرح کرده است که هر شرکتی می‌تواند از سیستم عامل اندروید بدون گوگل استفاده کند و گوشی بسازد، اما حالا مطرح کردن موضوع امنیتی کاربران گوشی‌های هواوی از سوی گوگل کمی سوال برانگیز است؛ چرا که همیشه گوگل روی امنیت سیستم عامل اندروید حتی بدون گوگل تاکید داشته، بنابراین این موضوع مطرح می‌شود که آیا واقعا سیستم عامل اندروید امن و متن باز است یا این پلتفرم بدون پشتیبانی گوگل به سیستم عاملی خطرناک و با باگ‌های امنیتی تبدیل می‌شود.
 
مولف : ساحره چمنی
مرجع : The Verge
کد مطلب : ۲۷۲۱۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما