۰

انتظاراتی که از غول‌ها در کامپیوتکس 2019 داریم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۷
انتظاراتی که از غول‌ها در کامپیوتکس 2019 داریم

آی‌‌تی‌من- تولیدکنندگان و برندهای بزرگ دنیای کامپیوتر، هر ساله تا زمان کامپیوتکس صبر می‌کنند تا جدیدترین قطعات، اولترابوک‌ها و نوت‌بوک‌های خود را در معرض دید بگذارند. امسال نیز بازار گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌‌ها درباره محصولاتی که کامپیوتکس 2019 رونمایی می‌شود، داغ است. بنابراین بد نیست به تعدادی از این پیش‌بینی‌ها نگاهی بیندازیم.
 
AMD
شرکت تراشه‌ساز AMD در جریان نمایشگاه CES 2019 به معرفی معماری 7 نانومتری Zen 2 پرداخت که زیرساخت نسل سوم رایزن، نسل سوم Threadripper و پردازشگر‌های سرور Epyc خواهد بود.

البته AMD در CES پردازشگر خاصی با این فناوری نمایش نداد و به ارایه یگ پردازشگر 8 هسته‌ای 16 ریسه‌ای (Thread) بسنده کرد.

اما شنیده‌ها حاکی است که احتمال دارد در نمایشگاه کامپیوتکس امسال، ای‌ام‌دی پردازشگر رایزن 16 هسته‌ای و 32 ریسه‌ای جدید خود را عرضه کند.



علاوه‌بر این، AMD که در تولید کارت گرافیک نیز فعال است، احتمال دارد کارت گرافیک 7نانومتری AMD Navi 10 را به نمایش بگذارد. البته احتمال عرضه این کارت گرافیک چندان بالا نیست؛ زیرا درباره زمان عرضه کارت گرافیک‌های جدید AMD تاریخ‌های مختلفی به گوش می‌رسد؛ از جمله درباره رونمایی در ماه اکتبر شایعاتی شنیده شده است. یک احتمال قوی‌تر این است که در کامپیوتکس 2019 این محصول رونمایی شود ولی عرضه آن به بازار به ماه اکتبر موکول شود.

به هر حال AMD در ماه‌های اخیر عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و در دی‌ماه سال گذشته موفق شده در میزان فروش، اینتل را با سرعت زیادی پشت سر بگذارد؛ بنابراین کامپیوتکس فرصت خوبی برای جشن گرفتن این پیروزی با شگفت‌زده کردن کاربران خواهد بود.
 
ایسوس
ایسوس بدون شک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کامپیوتری دنیاست که از لپ‌تاپ‌های گیمینگ تا اولترابوک‌ها و از مادربورد تا بهترین کارت‌های گرافیک را عرضه می‌کند.

البته ایسوس چند ماه اخیر را نسبتا بی سر و صدا گذرانده و گذشته از چند اولترابوک و لپ‌تاپ گیمینگ در CES چیز زیادی از این شرکت نشنیده‌‌ایم.

سال گذشته ایسوس از ZenBook Pro 15 رونمایی کرد که یک ورک‌استیشن موبایل با صفحه‌نمایش لمسی تعبیه شده درون تاچ‌پد بود؛ فناوری‌ای که در بسیاری از محصولات بعدی نیز به کار گرفته شد.




از آنجا که همیشه از ایسوس انتظار می‌رود که در این نمایشگاه محصولات خلاقانه‌ای رو کند، می‌توان انتظار داشت که Asus ROG Mothership را به نمایش بگذارد.
 
گیگابایت و آئورس
برند آئورس متعلق به گیگابایت است که تعدادی از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ و قطعات موجود در بازار را با این برند عرضه کرده است. در نمایشگاه کامپیوتکس 2019 نیز از این برند انتظار معرفی مادربوردها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ تازه و هیجان‌انگیز می‌رود.



گیگابایت سال گذشته سری لپ‌تاپ‌های سابر (Sabre gaming laptops) را به درایو‌های SSD اوپتان اینتل به روز کرد که نخستین لپ‌تاپ‌های گیمینگ با این ویژگی بودند. امثال نیز در نمایشگاه CES 2019 لپ‌تاپ Aero 15 را معرفی کرد که مجهز به هوش مصنوعی آژور مایکرسافت برای بهینه سازی کارآیی دستگاه بود.

اینتل
از زمانی که پردازشگر رایزن AMD به بازار وارد شد، اینتل همواره در وضعیت دشواری بوده است. این شرکت هنوز هم تعدادی از سریع‌ترین پردازشگرهای دنیا از جمله Core i9-9900K را می‌سازد؛ اما بازار را به رقیب باخته است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این تراشه‌ساز بزرگ با رویکردی تهاجمی‌به کامپیوتکس 2019 بیاید.

این شرکت در کامپیوتکس پارسال از یک هیولای 28 هسته‌ای 56 ریسه‌ای با سرعت 5 گیگاهرتز پرده‌برداری کرد که قیمتی در حدود 10 هزار دلار داشت؛ اما متاسفانه بعدا مشخص شد که محصول مذکور، نسخه اورکلاک شده تراشه 2999 دلاری Xeon بوده و هرچند همان هم محصول جالبی بود، به نظر نمی‌رسد که امسال برای کامپیوتکس کافی باشد.



علاوه‌ بر این، اینتل در چندسال گذشته سر و صدای رسانه‌ای زیادی درباره سیلیکون 10 نانومتری کرده است. قرار بود سری کانن‌لیک (Cannon Lake) قرار بود 5 سال قبل بعد از سری اسکای‌لیک به بازار بیاید که چنین نشد. در جریان CES 2019 هم عرضه آیس‌لیک (Ice Lake) و سانی کو (Sunny Cove) از سوی اینتل اعلام شد؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که در کامپیوتکس امسال پردازشگرهای 10 نانومتری تمرکز اصلی اینتل باشد.


مایکروسافت
با توجه به اینکه مدت زیادی از کنفرانس Build 2019 نگذشته، نمی‌توان به یقین دانست که این غول فناوری چه رونمایی‌هایی را برای کامپیوتکس گذاشته است. اما می‌توان حدس زد که آپدیت مه 2019 ویندوز 10 در کنار توسعه بخش رایانش ابری، بخشی از تازه‌های مایکروسافت در این نمایشگاه باشد. همچنین معرفی نسخه‌های جدیدی از دستگاه‌های سرفیس را می‌توان احتمال داد.


MSI
ام‌اس‌آی در CES 2019 چند دستگاه لپ‌تاپ گیمینگ جالب توجه رونمایی کرد که نسخه تازه GS75 Stealth یکی از آنها بود. پیش‌بینی می‌کنیم که ام‌اس‌آی در کامپیوتکس 2019 نیز همین رویه را پی بگیرد. سال گذشته در این نمایشگاه ام‌اس‌آی لپ‌تاپ گیمینگ MSI GF63 را به نمایش گذاشت که از قیمت مناسبی برخوردار بود؛ اما در کنار این محصول، چندین محصول پیشرفته و گران قیمت مثل MSI Trident A و آل‌این‌وان MSI Pro 24X را نیز شاهد بودیم.



مشخص نیست که برنامه ام‌اس‌آی برای نمایشگاه امسال چیست؛ ولی گیمرها همیشه از این شرکت انتظار محصولات هیجان‌انگیز دارند که کامپیوتکس 2019 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

Nvidia
ان‌ویدیا قطعا در کامپیوتکس 2019 حضور خواهد داشت، ولی مطمئن نیستیم که تمرکز خود را روی چه محصولات و فناوری‌هایی می‌گذارد. این شرکت از اواسط سال 2018 روی کارت گرافیک‌های نوآورانه تورینگ کار می‌کند و با وجود سبد متنوع کارت‌گرافیک‌های این شرکت در همه گروه‌های قیمتی، پیش‌بینی می‌شود که در کامپیوتکس امسال روی محصولات حرفه‌ای‌تر تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

از سوی دیگر شایعاتی درباره رونمایی این شرکت از کارت‌های گرافیک 7 نانومتری Ampere هم شنیده می‌شود. این کارت‌های گرافیکی برای مصرف‌کننده عرضه می‌شوند ولی سرعت بالایی دارند.



هوش مصنوعی نیز به احتمال زیاد یکی از نقاط کلیدی حضور و نمایش ان‌ویدیا در نمایشگاه امسال خواهد بود.

از دیگران چه خبر
در زمان تهیه این گزارش، نام شرکت‌هایی مانند اچ‌پی، دل و سامسونگ هنوز در لیست مشارکت‌کنندگان کامپیوتکس 2019 درج نشده؛ اما امیدواریم این نام‌ها در این دوره هم به نمایشگاه بیایند. اما نام‌های کوچک‌تر در نمایشگاه حضور خواهند داشت. بنابراین می‌توان امیدوار بود که Lian Li کیس‌های زیبایش را به نمایش بگذارد، G.Skill را با فلش‌های RGB ببینیم و BenQ هم نمایشگرهای تازه‌اش را برای گیمرها و حرفه‌ای‌ها عرضه کند.
 
مرجع : TechRadar
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۰۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما