۰
رییس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به سخنان رییس مجلس:

شبکه ملی اطلاعات همواره در حال توسعه و تکمیل است

رییس مجلس شورای اسلامی: سران قوا خواستار راه‌اندازی سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات هستند
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۵
شبکه ملی اطلاعات همواره در حال توسعه و تکمیل است

آی‌تی‌من- علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از فساد نیازمند راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است، گفت: در جلسه سران قوا روی این موضوع تاکید شد و لازم است این شبکه با مدیریت و هماهنگی با وزارت ارتباطات هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

براساس گزارشی که خبرگزاری مجلس از این دیدار منتشر کرده است، لاریجانی با بیان اینکه درباره برخی قوانین به خصوص قانون برنامه بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های لازم از سوی دولت نگارش نشده است گفت: این دولت در حوزه قوانین به خوبی عمل کرده اما باید این اشکالات را نیز برطرف کند.

رییس قوه مقننه ادامه داد: مجلس تنها یک سال و چند ماه دیگر فرصت دارد و هنوز لوایح زیادی برای بررسی مانده است لذا لازم است دولت درباره اینکه کدام لوایح باید در اولویت بررسی قرار گیرد به مجلس اطلاع دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه روان سازی فعالیت های اقتصادی و جلوگیری از فساد نیازمند راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است، گفت: در جلسه سران قوا نیز این بحث ضروری عنوان شد و در حال حاضر این پروژه تا حدی در برخی دستگاه ها و استان ها جلو رفته اما به یکدیگر متصل نیست از این رو لازم است وزارت ارتباطات به عنوان اصل باشد و سایر دستگاه‌ها با این وازرتخانه همکاری کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی آذر ماه سال گذشته نیز در بازدید از مرکز تبادل ملی اطلاعات بر راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات تاکید کرده بود.
 
واکنش رییس سازمان فناوری اطلاعات
رییس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به سخنان رییس مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه آقای لاریجانی سال گذشته بازدیدی از وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات و پروژه دولت الکترونیکی داشتند و به همین خاطر با موضوع و پیشرفت کار آشنایی دارند.

امیر ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: دیدگاهی وجود دارد که می‌خواهد شبکه ملی اطلاعات را در تقابل با اینترنت قرار دهند. اما ما قائل به چنین تقابلی نیستیم و این شبکه، بخشی از شبکه‌ اینترنتی است که مردم به آن دسترسی داشته و از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان این که بسیاری از بسترهای شبکه ملی اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت قرار دارد گفت: برخی از بخش‌های شبکه نیز در لایه‌های مختلف زیرساخت، خدمات و محتوا مستقل هستند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که شبکه ملی اطلاعات با این نگاه راه‌اندازی شده و البته همواره جای توسعه و تکمیل دارد گفت: در سطح زیرساخت، شبکه ملی اطلاعات شامل یک بخش دسترسی‌های مردم به محتوای اینترنتی و یک بخش مستقلی می‌شود که نمونه آن اتصال سازمان‌های دولتی یا شبکه بانکی یا شبکه عدالت متعلق به قوه قضاییه است.

ناظمی ادامه داد: در لایه محتوا، از طریق IXPها دسترسی به یک سری محتوای داخلی را جدا کردیم تا کاربران با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر به آنها دسترسی داشته باشد. به همین دلیل ممکن است از خارج کشور به این محتواها دسترسی وجود نداشته باشد. نمونه آن هم پخش آنلاین فیلم و ویدئو است و در بسیاری از موارد کاربر ایرانی بدون نیاز به ورود به شبکه جهانی اینترنت، از محتواهای داخلی به راحتی استفاده می‌کند.

وی با تاکید بر این که تقابلی میان نگاه ما در سازمان فناوری اطلاعات و نگاه رییس مجلس شورای اسلامی وجود ندارد گفت: در لایه خدمات نیز ما نگاه ویژه‌ای به اپلیکیشن‌های مورد استفاده مردم داریم و می‌کوشیم اپلیکیشن‌هایی با ایمنی و اطمینان و کیفیت بالا در اختیار کاربران ایرانی قرار گیرد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: از نظر ما این که بگوییم شبکه ملی اطلاعات یک نقطه پایانی دارد، حرف چندان فنی نیست و نمی‌توان برای آن زمان شروع و پایان پروژه درنظر گرفت. چرا که فناوری همواره در حال رشد است و همیشه نیاز به توسعه به روز رسانی احساس خواهد شد.

ناظمی تاکید کرد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تناقضی با شبکه اینترنت ندارد و همه کشورهای پیشرفته دنیا هم زیرساخت مستقل خود را برای انتقال داده‌ها دارد.

وی با بیان این که کسانی که می‌گویند پروژه شبکه ملی اطلاعات باید زودتر به سرانجام برسد گفت: ای کاش به ما هم بگویند منظورشان از این صحبت چیست. شورای عالی فضای مجازی الزامات شبکه ملی اطلاعات را تبیین کرده و براساس آن سند ما در حال کار هستیم. بنا بر تغییر فناوری شبکه ملی اطلاعات هر روز نیاز به یک کار جدید دارد. برای مثال در بحث آی‌پی‌ها، از ورژن IPV4 به ورژن IPV6 فناوری تغییر کرد و ما هم در همه سازمان‌های دولتی این تغییر را اعمال کردیم و در صورت نیاز بخش خصوصی، برا یتغییر این ورژن به آنها مشاوره می‌دهیم. یک روزی ورژن جدیدتری خواهد آمد و باز هم تغییرات در این زمینه انجام خواهد شد.

 
کد مطلب : ۲۷۱۶۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما