۰
هر مسافر فقط یک گوشی

گوشی‌های مسافری مجددا ثبت می‌شوند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
گوشی‌های مسافری مجددا ثبت می‌شوند

آی‌تی‌من- در پی اعتراضاتی که به بسته شدن سامانه ثبت گوشی‎های مسافری شد، بالاخره گمرک امکان پرداخت حقوق گمرکی برای گوشی‌های مسافری فارغ از اطلاعات پاسپورت را مجددا فراهم کرد.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوتی و تصویری در گفت‌وگویی رادیویی با بیان این موضوع که از هفتم اسفند، محدودیت ثبت مسافری باعث افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تلفن همراه شده، اعلام کرد که تصمیم اخیر مبنی بر محدود کردن ثبت مسافری به ضرر مصرف‌کننده است و قرار شده تا طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته اجرای آن به منظور تنظیم بازار دست‌کم تا بعد از ایام نوروز به تعویق بیفتد.

در حالی که تصمیم نهایی برای بازشدن دوباره سامانه ثبت گوشی مسافری در یازدهم اسفندماه گرفته شده بود این سامانه همچنان تا 13 اسفندماه قطع بود که ساعات اولیه روز سه‎شنبه سامانه باز شد و ثبت یک گوشی روی هر کد ملی برای تمامی افراد امکان‌پذیر شد.

پس از اینکه سایت ثبت گوشی مسافری برای چند روزی روی غیرمسافران بسته شد، در پی واکنش بازار در جلسه‎ای با حضور فعالان بازار و مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر شد تا اطلاع‌ثانوی بار دیگر وضعیت سامانه سایت ثبت گوشی مسافری به حالت قبل بازگردد و کماکان همه افراد چه مسافر و چه غیر مسافر بتوانند یک عدد گوشی در یک سال را احراز کنند.

تداوم بسته بودن این سامانه با اعتراض برخی کسبه بازار موبایل در تهران و تبریز مواجه شد و برخی فعالان این بازار در تهران به نشانه اعتراض زودتر از زمان همیشگی واحدهای صنفی خود را بستند.

بنابر اعلام کسبه، این سامانه از سه شنبه باز شده است؛ اگرچه به دلیل افزایش حجم مراجعه افراد، سامانه کمی کند است اما امکان ثبت گوشی وجود دارد.

همچنین مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از تصمیم کمیته رجیستری برای امکان مجدد اظهار گوشی‎های مسافری در سامانه گمرک و به تبع آن کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت گوشی موبایل در بازار خبر داد.

وی اظهار داشت: به دنبال مشکلاتی که برای ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه گمرک و رجیستری آن برای فعال سازی به وجود آمده بود، مشکلاتی در بازار گوشی موبایل کشور ایجاد شد که هم اکنون با تصمیم جدید کمیته رجیستری، این مشکل برطرف شده است.

وی ادامه داد: شب گذشته کمیته رجیستری در تصمیم جدیدی امکان ثبت و اظهار مجدد گوشی‌های مسافری را بدون رفت و آمد و خروج از کشور برای دارندگان گوشی ممکن کرد.

محبی با تاکید بر اینکه این تصمیم، آرامش را به بازار بازگردانده است، افزود: مشکل حل شده است و هم اکنون سامانه گمرک برای اظهار گوشی مسافری باز بوده و ثبت رجیستری گوشی انجام می‌پذیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه با بیان اینکه این تصمیم و حل مشکل، باعث کاهش قیمت بالا رفته گوشی در بازار شده است، مدعی شد: هم اکنون گوشی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به روزهای گذشته ارزان‌تر شده است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم کمیته رجیستری در مورد واردات گوشی‌های شرکتی و ثبت و سفارش آنها نیز تصمیمات مناسبی اتخاذ کند تا مشکل واردکنندگان عمده گوشی موبایل
نیز برطرف شود.

محبی با بیان اینکه برخی از گوشی‌های در گمرک مانده، تعیین تکلیف و وارد بازار شده است، افزود: در صورتیکه تکلیف تمامی گوشی‌ها مشخص شود، شاهد بازگشت آرامش کامل به بازار گوشی موبایل خواهیم بود.

با درخواست کمیته درخواست رجیستری و فعال سازی گوشی‌های مسافری که زیر نظر وزارت ارتباطات فعالیت می‌کند، ثبت گوشی‌های مسافرانی که اطلاعات آنها با پاسپورت مسافر تطبیق ندارد در سامانه همتا متوقف شده است و این در حالی است که گمرک ایران اعلام کرده سامانه گوشی‌های مسافری همچنان فعال است.

در حال حاضر پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه توسط شخص متقاضی، طبق قوانین و مقررات مربوطه، صحت اطلاعات ورودی و شرایط لازم برای ثبت دستگاه به صورت مسافری بررسی و در نهایت اطلاعات دستگاه‌های واجد شرایط ثبت مسافری در فواصل زمانی مشخص (بنا بر اطلاعیه گمرک هر سه روز یک بار) توسط گمرک در قالب یک فایل برای سامانه همتا ارسال می‌شود.

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام کند، اما سامانه همتا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و می‌تواند اطلاعات آن را به سامانه همتا تأیید نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک، لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌شود.

سامانه همتا پس از دریافت فایل ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیم‌کارته، موجود بودن شماره سیم‌کارت جهت ارسال کد فعال‌سازی و …) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیستر کردن دستگاه و ارسال کد فعال‌سازی برای فرد متقاضی اقدام می‌کند.

با این وجود تصمیم اخیر کمیته راهبری طرح رجیستری برای گوشی‌های مسافری در روزهای پایانی سال چالش برانگیز شده و فعال سازی گوشی‌های مسافری توسط سامانه همتا صرفاً به صحت اطلاعات پاسپورت مسافران محدود شده است.

در این خصوص یک منبع آگاه در گمرک ایران به خبرنگار مهر گفت: سامانه گوشی‌های مسافری گمرک همچنان فعال است و موضوع چگونگی فعال سازی گوشی‌های مسافری مربوط به سیاست گذاری سایر نهادها است که گمرک در این خصوص صرفاً یک سازمان مجری است.

وی افزود: در این خصوص کمیته راهبری طرح رجیستری که زیر نظر وزارت ارتباطات و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت دارد، سیاست گذاری می‌کند و گمرک مجری تصمیمات و سیاست‌های این کمیته در حوزه رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مسافری بوده و مباحث دیگر ارتباطی به گمرک ندارد و سامانه ثبت اطلاعات گوشی‌های مسافری طبق ضوابط و سیاست‌های این کمیته همچنان فعال است.

اکنون کمیته راهبری طرح رجیستری برای گوشی‌های مسافری و وزارت ارتباطات و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در رابطه با پیاده سازی سیاست‌های جدید در این حوزه آن هم در ایام پایانی سال و عدم فعال‌سازی برخی گوشی‌های مسافری شفاف‌سازی کنند.
کد مطلب : ۲۷۱۴۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما