۰
راهکارهای کاهش شکاف جنسیتی در دنیای دیجیتال

دختران باید در مدرسه با فناوری رو در رو شوند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۷
دختران باید در مدرسه با فناوری رو در رو شوند

آی‌تی‌من- به گزارش CBSNews چند تن از کارآفرینان و زنان موفق در زمینه فناوری معتقدند که مشارکت بیشتر زنان در این حوزه مستلزم تمرکز بیشتر روی تحصیلات دختران حتی از دوران ابتدایی است.

بانی راس، معاون ریيس مایکروسافت که هم‌اکنون استودیوی بازی ویدیویی خود را مدیریت می‌کند، در این مورد می‌گوید: کلید موفقیت برای ترغیب دختران به مشارکت و فعالیت در زمینه فناوری این است که در سن کمتر آنها را با علوم کامپیوتر آشنا کنیم. وی معتقد است که برای این کار باید کلاس‌های کامپیوتر در مدارس ابتدایی و متوسطه اجباری شود.

وی می‌افزاید: معتقدم که اگر علم کامپیوتر به یکی از برنامه‌های درسی تبدیل شود، دیگر دختران نسبت به این علم و فعالیت در این زمینه بی‌علاقه نمی‌شوند. زمانی که آنها در سن بالاتر و زمانی که قصد انتخاب شغل دارند، به این فکر کنند که آیا به علوم کامپیوتر و فناوری علاقه دارند، اگر بک‌گراند یا سابقه ذهنی خاصی از اینها نداشته باشند، پس نمی‌توانند علاقه‌ای نیز از خودشان نشان دهند. در واقع زمانی که آنها در کنار مواد درسی دیگر، در مورد فناوری نیز مطالعه می‌کنند، مهارت ارتباط با کامپیوتر و حتی بروز خلاقیت در این زمینه را پیدا می‌کنند.

هادی پرتوی، یک کارآفرین ایرانی است که سابقه درخشانی در وادی فناوری دارد. اول اینکه هادی و علی برادران دوقلویی هستند که در سیلیکون‌ولی به دوقلوهای افسانه‌ای مشهورند. پدر این دو برادر، فیروز پرتوی، موسس دانشگاه شریف است و خودش نیز در MIT درس خوانده بود و پس از محمدعلی مجتهدی دومین استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف بود.

نام این دو برادر با بسیاری از استارتاپ‌های بزرگ سیلیکون‌ولی همچون دراپ باکس، فیس‌بوک و code.org گره خورده است. این دو برادر امروز نام‌هایی آشنا برای اهالی سیلیکون‌ولی هستند که حضورشان در هر شرکتی، نشان‌دهنده‌ برنامه‌ای جدی برای رسیدن به موفقیت است.

جالب‌تر اینجاست که خون فناوری در رگ‌های این دو برادر و خانواده آنها جاری است. جالب است بدانید که دارا خسروشاهی که هم‌اکنون مدیرعامل شرکت اوبر است، پسر دایی این دو برادر است.

هادی پرتوی هم‌اکنون مدیراجرایی و بنیانگذار شرکت Code.org است که هدف از تاسیس آن آموزش علوم کامپیوتر به همه دانش‌آموزان آمریکایی است. پرتوی معتقد است که افزایش تعداد زنان در حوزه فناوری، مستلزم آن است که قبل از ورود آنها به بازار کار، با فناوری و دنیای کامپیوتر آشنا شوند.

وی در این مورد می‌گوید: دوره متوسطه تقریبا زمانی است که دختران از رشته‌های STEM یعنی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات فاصله می‌گیرند. زیرا تا قبل از آن در معرض این نوع مهارت‌ها و دانش قرار نگرفته‌اند و این موضوع
نشان می‌دهد که ما قبل از این دوران باید شروع به آشنا کردن آنها با علوم کامپیوتر کنیم.

آیه بدیر نیز یکی از زنان کارآفرین و موفق در دنیای فناوری است. او بنیانگذار و بنیانگذار شرکت لیتل‌بیتز، یک استارتاپ تولید کننده قطعات الکترونیک و لگوهایی برای ساخت مدار الکترونیک، است. وی نیز معتقد است که آموزش دختران در زمینه علوم، مهندسی، فناوری و ریاضیات، باید از سن پایین‌تر مخصوصا از هشت تا ۱۲ سالگی شروع شود.

او در این مورد می‌گوید: هشت تا ۱۲ سالگی سال‌های طلایی شکل‌گیری دختران است و می‌توانند در این سن با مهارت‌های لازم آشنا شوند، اعتماد به نفس خود را شکل دهند، علاقه‌مندی‌هایشان را بسازند و تا حدودی تصمیم بگیرند که زمانی که بزرگ شدند چه کاره شوند. در واقع در این سنین است که دختران آینده خود را متصور می‌شوند و به این فکر می‌کنند که زمانی که بزرگ شدند چه شکلی خواهند شد و دوست دارند که پا جای پای چه کسی بگذارند.

بدیر می‌افزاید: هشت تا ۱۲ سالگی سنی است که در آن دختران سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های خود را شکل می‌دهند و همین علاقه‌مندی‌هاست که آنها را به رشته خاصی در دانشگاه سوق می‌دهد.

به گفته وی، اگر در این زمان طلایی سعی نکنیم که آنها را به رشته‌های  STEM علاقه‌مند کنیم، در مرحله بعد کلا از این فضا دور می‌شوند و در واقع بخش بزرگی از نیروهای انسانی را در این زمینه از دست می‌دهیم و واقعا کار سختی است که آنها را دوباره به عقب برگردانیم.

لیتل‌بیتز (شرکت بدیر) از چهار شعار و رویکرد برای تشویق دختران به مشارکت در دنیای فناوری استفاده می‌کند: لذت ببرید، خلاق باشید، اعتماد به نفس‌تان را خودتان بسازید و یاد بگیرید که همه چیز ابتدا به موفقیت ختم نمی‌شود و شاید مدت‌ها با شکست مواجه شوید.

بدیر می‌گوید: استارتاپ‌های حوزه فناوری در سیلیکون‌ولی به خوبی اهمیت شکست را نشان می‌دهند، زیرا موفق‌ترین‌شان آنهایی هستند که بیشترین میزان مواجهه با شکست را داشته‌اند.

بدیر معتقد است که هر کسی که شکست می‌خورد باید یاد بگیرد که چگونه دوباره شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

او می‌گوید: برخی از کارآفرینان موفق کسانی هستند که با بزرگ‌ترین شکست‌ها مواجه شده‌اند و تاکنون به نوعی این مواجهه را برای پسران و مردان راحت‌تر از زنان و دختران کرده‌ایم.

به گفته او، کودکان زمانی که شکست می‌خورند، احساس اضطراب به آنها دست می‌دهد و این اضطراب اغلب در دختران بیشتر و عمیق‌تر از پسران است، زیرا آنها می‌ترسند که در صورت شکست زمام امور را از دست بدهند. ولی ما اینجاییم که به آنها بگوییم مشکلی نیست و باز هم می‌توان از اول شروع کرد.

 
مترجم : نسترن صائبی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۱۳۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما