کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارشی از دلایل مسدود شدن 100 اپلیکیشن ایرانی از پنجشنبه در گوشی‌های اپل

سیاست‌های اپل، تحریم و وطن‌فروش‌ها علیه اپلیکیشن‌های ایرانی

11 اسفند 1397 ساعت 15:33

مولف : عـلی اصلان شهلا

دسترسی به حدود 100 اپلیکیشن‌ ایرانی در آخر هفته گذشته از سوی اپل برای دارندگان گوشی این شرکت مسدود شد.



آی‌تی‌من- امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در این باره گفت در زمان عرضه اپ در  بازار AppStore این بازار بررسی‌هایی بر روی اپ‌ها انجام می‌داد، مثلا از لحاظ حریم خصوصی ارزیابی می‌شد؛ اما اپ‌های عرضه‌شده در سایت‌ها یا بازارچه‌ها می‌توانست حریم شخصی یا حقوق مالکیت فکری را نقض کند. به همین دلیل چند ماه پیش شرکت اپل تصمیم گرفت تا عرضه‌های خارج از AppStore را با محدودیت‌هایی روبه‌رو سازد.

وی افزود: نتیجه این سیاست‌ها که البته جهانی بود، می‌توانست منجر به آن شود که اپ‌هایی ایرانی که به دلیل تحریم از ورود به AppStore منع شده بودند، عرضه‌شان حتی در سایت‌ها و بازارچه‌های محلی نیز با مشکل روبه‌رو شود.
 
ردپای یک ایرانی طرفدار تحریم در ماجرای اخیر
اما مسدود شدن اپلیکیشن‌های ایرانی هم‌زمان با انتشار گزارشی از نریمان غریب خبرنگار شبکه ماهواره‌ای منوتو درباره اپلیکیشن‌های ایرانی بود که طبق قوانین اپل باید این برنامه‌ها مسدود می‌شدند.

سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت در این باره گفت: اپل 6 ماه است که لایسنس‌های انترپرایز را مسدود می‌کند اما در کمتر از 5 روز نزدیک به 100 اپلیکیشن ایرانی را بست. این موضوع آدم را به یاد منافقان در زمان جنگ و در زندهان‌های صدام می‌اندازد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این باره گفت: با آن‌که شرکت اپل تغییر سیاست خود را اعلام و اعمال کرده بود، همچنان اپ‌ها ایرانی مشغول کار بودند. یک خبرنگار متعلق به شبکه‌ای ماهواره‌ای که طرفدار تحریم علیه ایران است، یادداشتی خطاب به شرکت اپل تهیه می‌کند و در آن فهرستی از اپ‌های ایرانی که علیرغم سیاست اپل مشغول فعالیت هستند را معرفی می‌کند و این پرسش را طرح می‌کند که چرا اپل آن‌ها را مسدود نکرده است!

وی افزود: چند روز بعد، شرکت اپل اقدام به مسدودسازی اپ‌های آن فهرست می‌کند؛ و اپ‌های خارج از فهرست همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند! حالا تحریم‌ها زندگی ایرانیان را هدف قرار می‌دهند و با گرا دادن یک ایرانی! در نتیجه اپ‌های ایرانی ۵شنبه از دسترس کاربران خارج شدند.
 
راهکار دور زدن تحریم‌ها
به نظر می‌رسد شرکت‌های ایرانی راهکار حل این مشکل را پیدا کرده‌اند. شرکت آسان پرداخت در بیانیه‌ای اعلام کرد که با راهکار فنی اتخاذ شده به زودی این مشکل را رفع خواهد کرد.

اسنپ نیز در پیامی به کاربران iOS خود اعلام کرد: در صورت بروز اختلال در استفاده از اپلیکیشن اسنپ در سیستم عامل iOS، با مراجعه به آدرس Snapp.ir می‌توانید از خدمات ما استفاده کنید. دقت داشته باشید نسخه وب‌اپلیکیشن اسنپ به طور کامل دارای تمام امکانات نسخه موبایل آن است. با اضافه کردن میانبر می‌توانید وب‌اپلیکیشن اسنپ را به صفحه اصلی تلفن‌همراه خود اضافه کنید تا به این ترتیب اسنپ همیشه در دسترس شما باشد.

پویا خوشبخت، مدیرعامل سیب اپل نیز در این باره به سایت خبری ایبنا گفت: شرکت اپل اطلاعیه‌هایی درباره اکانت‌های اینترپرایز که به صورت غیر قانونی استفاده می‌کنند، منتشر کرده بود که احتمال می‌رود مسدود سازی و لغو دسترسی اپلیکیشن‌های ایرانی نیز به دلیل بررسی وضعیت Enterprise Developer Certificates بوده است؛ سیب اپل به عنوان یک فروشگاه نرم افزاری ایرانی برای کاربران اپل دسترسی به اپلیکیشن‌های فارسی را که با توجه به تحریم‌‍‌ها قابلیت دسترسی به آن‌ها در اپ استور فراهم نیست را ایجاد می‌کند و دسترسی سیب اپ نیز قطع شد و کاربران قادر به دسترسی به اپلیکیشن سیب اپ نبودند.

وی با اشاره به راه‌حل برخی از شرکت‌ها که دچار قطع دسترسی شدند، گفت: برخی از شرکت‌ها از جمله اسنپ تصمیم گرفتند تا با ارائه نسخه وب سرویس، قابلیت دسترسی کاربران اپل به سیستم را فراهم کنند که یک راه حل موقت به شمار می‌رود چرا که نسخه وب سرویس نمی‌تواند جایگزین اپلیکیشن شود و مشکلات متعددی دارد؛ بر همین اساس باید راهکارهای دور زدن محدودیت‌ها را شناسایی و از آن‌ها استفاده کرد تا اپلیکیشن‌های فارسی زبان به خصوص نرم افزارهای کاربردی مهم در اختیار کاربران اپل در کشور قرار بگیرد.

مدیرعامل سیب اپ با بیان این که راه حل تضمینی برای خنثی سازی محدودیت‌های جدید اپل وجود دارد، گفت: در حال حاضر سه مرحله اساسی و مهم را برای سیب اپ در نظر گرفته‌ایم که در مرحله اول صفحه لندینگ برای تمامی کسب و کارهای مهمی که دچار مشکل شدند ایجاد می‌شود تا کاربران بدون نیاز به نصب سیب اپ بتوانند این نرم افزارها را دانلود و استفاده کنند؛ از طرف دیگر سیب اپ بروزرسانی خواهد شد و این احتمال وجود دارد که مشکلات از بین برود اما راه‌حل نهایی برای رفع مشکلات  Ad-Hoc است که بالغ بر حداقل ۶ هفته فعالیت برای پیاده سازی زمان نیاز دارد که با استفاده از اکانت توسعه دهندگان اپل محقق می‌شود؛ قیمت این اکانت‌ها ۱۰۰ دلار است و هر ۱۰۰ دستگاه آیفون در کشور در یک اکانت به عنوان باکس قرار می‌گیرند و از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.
 
مسدود شدن اپلیکیشن‌ها تقصیر کیست؟
به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از دلایل از جمله سیاست‌های اپل و گزارش یک خبرنگار ضدایرانی از دلایل اصلی این مسدودسازی اخیر بوده است.

با این حال نباید از نقش تحریم‌ها در این ماجرا به سادگی گذشت. دلیل اصلی استفاده اپلیکیشن‌های ایرانی از گواهینامه‌هایی که اپل آنها را مسدود می‌کند، دور زدن تحریم‌هاست و این موضوع می‌تواند ضربه‌های بزرگی به مجموعه اپلیکیشن‌های ایرانی بزند.

با این حال صدا و سیما روایت جالب و عجیبی از ماجرا دارد. امیر ناظمی در این باره گفت: در این میانه بیش از هر چیز عادت ناسزا و مقصریابی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایرانی پررنگ است. هر گروهی با توجه به علایق سیاسی‌اش دوست داشت انگشت خود را بر بخشی از داستان بگذارد و ناسزاها را به سمتی سوق دهد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات افزود: اما در این میان صداوسیما شاید غیرملی‌ترین روایت را داشت؛ تاکید بر ناکارآمدی دولت! صداوسیمایی که شاید انتظار می‌رود داستان را روایت کند، بر خلاف انتظار بر هیچکدام از ۳بخش داستان تاکید نکرد! صداوسیما یک روایت داشت: دولت ناکارآمد است!
 


کد مطلب: 271337

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/271337/سیاست-های-اپل-تحریم-وطن-فروش-ها-علیه-اپلیکیشن-های-ایرانی

ITMen
  https://www.itmen.ir