۰
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در بازدید از روزنامه فناوران اطلاعات عنوان کرد:

قدرت و جایگاه سازمان نصر تثبیت شده است

فخری زارع / مولف
تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۵
قدرت و جایگاه سازمان نصر تثبیت شده است

آی‌تی‌من- محمدباقر اثنی عشری که حدود یکسال پیش به ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور منصوب شد و سکان هدایت صنف فناوری اطلاعات را بر عهده گرفت، چهارشنبه گذشته در بازدید از روزنامه فناوران اطلاعات گفت: با وجود شرایط اقتصادی نامناسب، نظام صنفی رایانه‎ای تهران ماهانه پذیرای 30 عضو جدید است که این نشان از جایگاه بالای سازمان نظام صنفی رایانه‎ای و جذابیت آن بین اعضای صنف دارد.

وی افزود: خوشبختانه اعضای صنف به این آگاهی رسیده‎اند که تنها با حضور در خانه صنفی خود می‎توانند مطالبات‌شان را در خصوص مسایل مختلفی چون بیمه، مالیات، گمرک و ... پیگیری کنند. از این رو کمیسیون‎ها در این دوره از فعالیت هیات مدیره سازمان بسیار فعال و پویا هستند.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به بخشنامه 14/3 سازمان تامین اجتماعی و تسهیلات خاص به اعضای سازمان نصر کشور گفت: یکی از تسهیلاتی اعضای صنف با حضور در خانه صنفی خود دریافت می‎کنند، بهره‎مندی از  تفاهم‎نامه سازمان در خصوص بخشنامه 14/3 تامین اجتماعی است که بر اساس آن شرکت‎هایی که پروژه‌های IT انجام می‎دهند، حق بیمه کارکنان شاغل در پروژه صفر درصد محاسبه می‎شود.
 
انتخاب دبیرکل متعهد و مسوول
اثنی عشری در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلایل
انتخاب رسول سراییان رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات به عنوان دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‎ای، گفت: در اساسنامه سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور قدرت دبیرکل مانند رییس سازمان است، به همین دلیل در این 5 دوره فعالیت هیات مدیره، فقط یک دوره کوتاه مدت آقای قمی دبیرکل سازمان بودند. اما در این دوره با انتخاب رسول سراییان به عنوان دبیر کل، بنده تمام وظایف خود را تفویض اختیار کرده‎ام.

وی افزود: سراییان فردی بسیار متعهد و مسوول است که در ظرف همین مدت زمان، چشم‎انداز و برنامه‎های سازمان برای سال آینده را تعریف و تدوین کرده است.
 
تغییر جدی در پورتال سازمان
یکی از انتقاداتی که همواره به سازمان نظام صنفی رایانه‎ای وارد بوده و در این نشست نیز مطرح شد، عملکرد و طراحی ضعیف پورتال نظام صنفی به عنوان ویترین صنف فناوری اطلاعات کشور است. تقریبا تمام هیات مدیره‎های سازمان نظام صنفی رایانه‎ای در 5 دوره گذشته، به این امر اذهان داشته‎اند که پورتال سازمان مناسب و در شان سازمان نظام صنفی رایانه‎ای نیست. اما کماکان بدون تغییر مانده است.

اثنی عشری در این خصوص توضیح داد: کار طراحی پورتال جدید با یک سرمایه‎گذاری سنگین آغاز شده و تغییر جدی این پورتال را در دستور کار داریم. البته در دوره قبل روی طراحی پورتال جدید
کار شد، اما موقع انتخابات هیات مدیره، سرورها سوخت و وقتی هیات مدیره جدید روی کار آمد با پورتال قدیمی سامان، پورتال نیمه کاره ماهان مواجه بود که حتی تعداد اعضای مشخص نبود. 6 ماه طول کشید تا به روز اول برگردیم و اکنون روی همان پورتال قدیمی هستیم تا پورتال جدید آغاز بکار کند.
 
سازمان، حافظ منافع بخش خصوصی
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‎ای همچنین در بازدید خود از روزنامه فناوران اطلاعات در مورد تعداد اعضای سازمان نصر و منبع درآمدی بزرگ‌ترین تشکل مردم نهاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: هم اکنون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تنها در استان تهران دارای 4600 عضو حقیقی و حقوقی است و طبق آخرین آمار، تعداد کل اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در کل استان‌ها حدود 15 هزار نفر برآورد شده است.

 اثنی عشری افزود: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان حافظ منافع بخش خصوصی، به عنوان بازوی مشورتی دولت و حاکمیت در سطوح کلان و سیاست‎گذار حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات، نقش و جایگاه تعیین کننده‎ای دارد.

وی با بیان اینکه درآمد سازمان از حق عضویت اعضا تامین می‌شود، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور از برگزاری الکامپ درآمد دارد. اما نصر تهران فقط از حق عضویت ها درآمد دارد که 30
درصد از درآمدش را هم به نصر کشور می دهد.
وی تصریح کرد: تمام شرکت‎های حوزه ICT عضو سازمان هستند. اما فروشگاه‎ها کمتر عضو سازمان می‎شوند و جذب فروشگاه‎ها خیلی پایین است.

اثنی عشری در مورد ارتباط سازمان با سایر تشکل‌ها گفت: سازمان با تشکل‌های بزرگ حوزه همکاری و تعامل دارد. اما مخالف هرگونه برخورد و پلمپ است و در شرایطی که شرکت‎ها روزهای سختی را سپری می‎کنند، اجازه نمی‎دهد عرصه بر شرکت‌ها تنگ‎تر شود.
 
تغییر شکل کسب و کارهای ICT
اثنی عشری در مورد وضعیت کسب و کار در حوزه ICT  نیز گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ریزش و رویش خیلی سریع اتفاق می‎افتد و آنقدر تحولات سریع است که شرکت‎ها باید به طور مرتب خود را به روز کنند.

وی با بیان اینکه اکنون مدل کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات تغییر کرده است، افزود: در دور اول هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‎ای 3 شرکت بزرگ سخت افزاری فعالیت می‎کردند که سهم عمده بازار را در اختیار داشتند. اما اکنون شرکت‌های راهکارمحور  سهم بزرگ بازار فناوری اطلاعات را در ختیار دارند.

وی افزود: در این میان دولت نیز تمایل بیشتری به همکاری با بخش خصوصی دارد و برایش مهم است که با تعامل با بخش خصوصی پروژه‎ها را انجام دهد تا به نتیجه برسد.
 

 
مولف : فخری زارع
کد مطلب : ۲۷۱۲۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما