کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ادعای رسانه‌های خارجی: پرتاب ناموفق بود

سکوت درباره سرنوشت ماهواره «دوستی»

22 بهمن 1397 ساعت 20:22

مولف : عـلی اصلان شهلا

در حالی که رسانه‌های خارجی در روزهای گذشته از پرتاب ناموفق دومین ماهواره ایران در یک ماه اخیر خبر می‌دهند، مسوولان ایرانی هنوز اظهارنظر رسمی درباره این ادعا نداشته‌اند.


 
آی‌تی‌من- ماهواره پیام 25 دی ماه سقوط کرد و در مدار قرار نگرفت. این اتفاق با سر و صدای بسیاری همراه بود چرا که پیش از پرتاب ماهواره، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر گفته بود تا ساعاتی دیگر خبر خوبی برای مردم دارد. بسیاری در آن موقع حدس زدند این خبر خوب، رفع فیلتر توییتر است و به همین دلیل این وعده، بازتاب زیادی داشت. پس از پرتاب ناموفق ماهواره نیز بسیاری از رسانه‌ها به آن پرداختند و در همان زمان اعلام شد ماهواره دوستی به زودی پرتاب می‌شود.

این بار اما ظاهرا پرتاب ماهواره دوستی در سکوت خبری کامل انجام شده است. در این میان سایت خبری NPR مدعی شد این ماهواره پرتاب شده اما در مدار قرار گرفته است.
 
ادعای سایت‌های خبری خارجی
سایت خبری NPR در گزارشی که 17 بهمن ماه منتشر شده است نوشت: «تصاویر ثبت شده ماهواره‌ای نشان می‌دهد دومین پرتاب ماهواره ایرانی‌ها نیز با شکست مواجه شده است».

این ادعا بر اساس تصاویری که شرکت Planet در اختیار NPR قرار داده، مطرح شده است. این سایت دو تصویر به تاریخ‌های اول بهمن و 17 بهمن منتشر کرده و مدعی شده است این تصاویر متعلق به محل پرتاب راکت در مرکز فضایی امام خمینی سمنان است. در تصویر متعلق به 17 بهمن برخلاف تصویر پیشین، یک محل سوختگی روی محل پرتاب مشاهده می‌شود که ادعا شده، نشان‌دهنده تلاش برای پرتاب ماهواره است.

سایت خبری NPR در تفسیر این  عکس‌ها مدعی شده است که به نظر می‌رسد پرتاب ماهواره موفق بوده اما در نهایت، این پرتاب ناموفق بوده و ماهواره‌ای در مدار قرار نگرفته است. همچنین این سایت مدعی شده این‌بار ایران برای پرتاب ماهواره از ماهواره‌بر کوچک‌تری (سفیر) نسبت به ماهواره‌بر سیمرغ در پرتاب پیشین استفاده کرده است که این موضوع با توجه به ارتفاق مداری پایین‌تر ماهواره دوستی، با مشخصات این ماهواره می‌خواند.

علاوه بر این خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز مدعی شده براساس تصاویری که شرکت DigitalGlobe ثبت کرده است، ایران برای دومین برای برای پرتاب ماهواره تلاش کرده اما ناموفق بوده است.

هیچ کدام از این ادعاها به طور رسمی تا امروز تایید یا تکذیب نشده است.
 
پرتاب ماهواره موفق بود
یک روز پس از گزارش NPR، جانشین وزیر دفاع در آیین یادواره 268 شهید شهرستان بردسیر اعلام کرد پرتاب این ماهواره موفق بوده است.

در خبری که در برخی سایت‌های نیمه‌رسمی از جمله سایت آفتاب منتشر شده است، سردار قاسم تقی‌زاده افزود: به همت دانشمندان ایرانی و توفیق الهی، شب گذشته موشک ماهواره بر سفیر، ماهواره دوستی را به مناسبت ایام دهه فجر به فضا پرتاب کرد و در مدار قرار داد.

وی با بیان اینکه بزودی ماهواره مخابراتی طلوع در مدار قرار می‌گیرد گفت: با تلاش دانشمندان داخلی، این ماهواره مخابراتی ظرف سه تا چهارماه آینده در مدار قرار خواهد گرفت.

البته اظهارنظر جانشین وزیر دفاع درباره پرتاب موفقیت ماهواره در برخی دیگر از سایت‌های خبری حذف شده تا گمانه‌زنی‌ها درباره آخرین وضعیت پرتاب ماهواره ادامه داشته باشد.
 
سکوت مدیران وزارت ارتباطات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود تلویحا اعلام کرده است که از او خواسته‌اند درباره سرنوشت این ماهواره سکوت کند. محمد جواد آذری جهرمی در پاسخ به کاربری که 20 بهمن ماه از او پرسیده بود «از ماهواره چه خبر؟» پاسخ عجیب و مبهمی داد: «پاسخگو بودم، سکوت دوست داشتند».

پیش از این اما در 16 بهمن ماه وزیر ارتباطات در توییتر خود چنین نوشته بود:

- جزو ۹کشوری هستیم که ماهواره می‌سازیم.
+حالا که چی؟
- که با این دانش شغل ایجاد کنیم، بهتر مدیریت کنیم و منابع ارزشمند رو هدر ندیم.
+برید پراید رو درست کنید!
- اون هم با واگذاری کار به مردم و دانشِ جوانها امکان پذیره.
+ایشالا #ماهواره‌دوستی قسمت همه :)


توییتی که با توجه به اخبار روزهای گذشته نشان می‌دهد احتمالا قرار بوده همان شب 16 بهمن ماهواره دوستی پرتاب شود اما احتمالا مسایلی در میان است و به همین دلیل اطلاع‌رسانی دیگری صورت نگرفته است.


نکته دیگر این که وزیر ارتباطات 17 بهمن ماه در سمنان حضور داشت و به نظر می‌رسد این سفر هم‌زمان با پرتاب ماهوارده دوم ایران بوده است.

رییس سازمان فضایی ایران نیز 19 بهمن ماه مصاحبه مفصلی با خبرگزاری ایسنا داشته اما برخلاف معمول، حتی یک کلمه درباره دوستی صحبت نکرده است.

مرتضی براری گفت: ۴ ماهواره «ناهید۱»، «ناهید۲»، «ظفر» و «پارس۱» را در برنامه داریم و تلاش داریم تا سال آینده این ۴ ماهواره به طور کامل تکمیل و مجوزهای لازم برای پرتاب آن صادر شود. به گفته این مقام مسوول، ماهواره «ناهید۱» کامل شده و فرآیند سازگاری با پرتابگر آن پیگیری می‌شود.
 


کد مطلب: 271267

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/271267/سکوت-درباره-سرنوشت-ماهواره-دوستی

ITMen
  https://www.itmen.ir