۰

ماجرای عجیب آلفابت: کاهش ارزش سهام در عین رشد درآمد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۹
ماجرای عجیب آلفابت: کاهش ارزش سهام در عین رشد درآمد
 
آی‌تی‌من- آلفابت که روز دوشنبه گذشته گزارش‌های مالی‌ سه ماهه چهارم سال 2018 را منتشر کرده، در این دوره زمانی موفق به کسب 8.9 میلیارد دلار سود شده است. درآمدهای این شرکت در آمریکا 20 درصد و درآمدهایش در اروپا، خاورمیانه و آفریقا 29 درصد رشد کرده که بخشی از این افزایش درآمد حاصل رشد نرخ برابری پوند و یورو بوده است. این خبرهای خوش البته سرمایه‌گذاران را خشنود کرد؛ اما در عین حال افزایش هزینه‌ها به دلیل شدت گرفتن رقابت از جانب غولی به نام آمازون، تا حدی این موقفیت در درآمدزایی را تحت تاثیر قرار داده و جالب اینکه ارزش هم سهم آلفابت تا 3 درصد در بازار افت کرد.

اما افزایش هزینه‌های آلفابت کجاست؟
یکی از زمینه‌های افزایش هزینه آلفابت، میزان دریافتی اپل بابت تعیین گوگل به عنوان موتور جست‌وجوی پیش فرض است. این رقم از 6.6 میلیارد دلار در سال 2017، به 7/4 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی رسید. از سوی دیگر هزینه پروژه‌های بلندپروازانه دیگر آلفابت نیز افزایشی ناگهانی داشته است.

گزارش گاردین حاکی است که تقریبا تمام درآمدهای آلفابت از گوگل و زیرمجموعه‌هایش تامین شده است. گوگل در سه ماهه مورد نظر 39.1 میلیارد دلار درآمد داشته است. از این مبلغ، کسب و کار ابری، فروش سخت افزار، واحد Play و خدمات موسیقی و رسانه‌ای در مجموع 6.4 میلیارد دلار کسب کرده و درآمد واحد تبلیغات هم با 20 درصد رشد نسبت به
فصل مشابه سال ماقبل به 32.6 میلیارد دلار رسیده است.

«سایر ریسک‌ها» نامی است که آلفابت روی کسب‌وکارهای آزمایشی از قبیل وایمو (استارتاپ خودران)، کسب و کار فیبرنوری و بخش سلامت این شرکت با نام Verily گذاشته است. این بخش‌ها و کسب‌وکارها در مجموع 154 میلیون دلار برای آلفابت آورده داشته‌اند. اما زیان حاصل از «سایر ریسک‌ها»ی آلفابت با حدود دو برابر افزایش، از 748 میلیون دلار در سال ماقبل به 1.3 میلیارد دلار رسیده است.

زیر مجموعه‌های آلفابت را می‌توانید در نمودار زیر ببینید.
  


آلفابت یا همان گوگل یکی از شرکت‌های بزرگ گروه Faang (فیس‌بوک، اپل، آمازون، نت‌فلیکس و گوگل) است که رشد یا افت ارزش سهام آنها می‌تواند بازارهای سهام جهان را تکان بدهد.

آلفابت آخرین عضو Faang است که صورت‌های مالی‌اش را منتشر کرده و پیش از آن، شرکت‌های دیگر با عملکرد مالی‌شان دل سهامداران را شاد کرده‌ بودند. مثلا آمازون توانست سومین فصل پی‌درپی، رکورد سودآوری خود را بشکند و در آخرین فصل سال 3 میلیارد دلار سود ثبت کرد. آمازون در حوزه‌های تبلیغات و رایانش ابری رقابت تنگاتنگی با آلفابت شکل داده است.

اپل نیز روز دوشنبه، نتایج عملکرد مالی‌اش را منتشر کرد که بهتر از پیش‌بینی‌ها بود و یک بار دیگر توانست لقب باارزش‌ترین شرکت جهان را برای مدت کوتاهی مال خود کند.
 
 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۱۲۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما