۰
با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات

شرایط گارانتی گوشی های سامسونگ در ایران اصلاح شد

تاریخ انتشار
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱
شرایط گارانتی گوشی های سامسونگ در ایران اصلاح شد

وجود یک بند پردردسر
یکی از شرایط گارانتی گوشی های سامسونگ در ایران، دردسرهای زیادی برای مصرف کنندگان این گوشی ایجاد کرد. این شرکت چندین بند را به عنوان مواردی که گوشی را از گارانتی خارج می کند، در بخش سیاست گارانتی و قسمت «چه مواردی شامل گارانتی نمی شود؟» ذکر کرده بود که براساس یکی از آنها، نصب برخی برنامه ها، از جمله بسیاری از برنامه های ایرانی، می توانست گارانتی گوشی را به طور کل باطل کند. 

در بند 7 سیاست های گارانتی سامسونگ و در پاسخ به سوال مواردی که شامل گارانتی نمی شود، آمده بود: «خرابی ناشی از نصب هرگونه نرم افزار و برنامه های متفرقه که مورد تایید شرکت سامسونگ نباشد».

محمد جعفر نعناکار مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره می گوید: گزارشی به دست ما رسید مبنی بر این که براساس شرایط عنوان شده در گارانتی محصولات سامسونگ، این شرکت می تواند به دلیل نصب اپلیکیشن های ایرانی، گوشی ها و تبلت هایش را از گارانتی خارج کند.

وی افزود: این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و شرایط گارانتی سامسونگ که روی سایت این شرکت نیز منتشر شده بود مورد مطالعه قرار گرفت. با توجه به بند 7 شرایط گارانتی، این شرکت می توانست به دلیل نصب نرم افزارهای متفرقه که مورد تایید سامسونگ نیستند، گوشی را از گارانتی خارج کند.

نعناکار ادامه داد: در نتیجه این بررسی ها، نامه ای به سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارسال شد. در این نامه توضیح دادیم که به دلیل مسایل تحریم، بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی امکان عرضه در یک مارکت بین المللی مانند گوگل پلی را ندارند. از سوی دیگر برخی اپلیکیشن های بیمه ای و بانکی یا حتی اپلیکیشن دولت همراه، بنا به یک سری مصلحت ها، روی مارکت های بین المللی منتشر نمی شوند. در چنین شرایطی سامسونگ می تواند همه این ها را به عنوان یک برنامه متفرفه تلقی کرده و به این بهانه گوشی را از گارانتی خارج کند.

وی افزود: سامسونگ 53 درصد بازار گوشی و تبلت و ساعت هوشمند را در ایران در اختیار دارد و به همین دلیل طبیعی است که انتظار داشته باشیم شرایط گارانتی خود را براساس شرایط کشور اصلاح کند، کما این که شرایط گارانتی این شرکت در کشورهای مختلف نیز متفاوت است.

 مذاکره با سامسونگ
مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که پس از ارسال نامه به سازمان حمایت، سامسونگ خواستار تشکیل جلسه شد گفت: در این جلسات مدیران این شرکت دلایل خود را برای این بند ذکر کردند.

وی افزود: سامسونگ گزارش 40 صفحه ای از اپلیکیشن های موجود روی کافه بازار به ما ارایه کرد که در آن ادعا شده بود بسیاری از این برنامه ها، به گوشی ضرر زده و استانداردهای برنامه نویسی در آنها رعایت نشده است. همچنین به گفته مدیران سامسونگ، آنها مذاکراتی را هم در این باره با کافه بازار داشته اند اما آنها اعلام کردند که ابزار لازم برای سنجش وضعیت و نحوه کارکرد اپلیکیشن ها ندارند.

 اصلاح بند جنجالی
اکنون بند 7 شرایط گارانتی روی سایت سامسونگ در ایران اصلاح شده و در شرایط مواردی که شامل گارانتی نمی شود به جای بند پیشین آمده است: « هزینه های مرتبط با خرابی های ناشی از نصب هر گونه نرم افزار یا برنامه که توسط شرکت سامسونگ طراحی و تولید نشده باشد».

نعناکار درباره تفاوتی که بند جدید در شرایط گارانتی ایجاد می کند توضیح داد: براساس شرایط جدید، اگر براثر نصب یک اپلیکیشن متفرقه، آسیبی به گوشی وارد شود، مثلا باتری آن دچار مشکل شده یا صفحه لمسی دستگاه ایراد پیدا کند، گوشی از گارانتی خارج نمی شود اما سامسونگ حق دارد، هزینه تعمیرات را از کاربر دریافت کند.

وی در پاسخ به این سوال که مرجع تشخیص و حل اختلاف در این زمینه کیست گفت: اتحادیه و صنف مربوطه در هر شهری مرجع داوری در این خصوص است و سامسونگ به این رای احترام می گذارد. برای مثال هر دوشنبه در اتحادیه فناوران رایانه تهران مسایل و پرونده های شکایت مربوط به شهر تهران بررسی می شود و در صورتیکه کاربر و سامسونگ بر سر تاثیر اپلیکیشن در خرابی گوشی به توافق نرسند، موضوع از طریق اتحادیه قابل پیگیری است.

 توضیحات سامسونگ
در پی تغییر بند گارانتی گوشی های سامسونگ، روابط عمومی این شرکت این پاسخ را در اختیار خبرنگار آی‌تی‌من قرار داد: «شرکت سامسونگ همواره متعهد به حفظ امنیت و سلامت کاربران خود و گوشی های هوشمند آنان بوده و آن را جزو مهمترین وظایف و سیاست های خود در سطح جهانی می داند. بر همین اساس همواره و در تمامی کشورها به کاربران خود توصیه می کند تنها اپلیکیشن های ارائه شده در درگاه های مورد تایید این شرکت (Play Store و Galaxy Apps) را روی گوشی های خود نصب کنند.

بکارگیری برنامه های ارائه شده توسط درگاه های تایید نشده، به طور ذاتی منجر به ابطال ضمانت نامه نمی شود و صرفا هزینه تعمیر آسیب ها و ایرادهای ناشی از نصب و استفاده از آنها تحت پوشش گارانتی نخواهد بود. هدف ما از این رویکرد پیشگیری از نصب اپلیکیشن هایی است که به دلایل متعدد می تواند منجر به صدمه دیدن دستگاه شوند. علاوه بر این، شرکت سامسونگ در مراکز خدمات خود در شهرهای تهران (بازار موبایل، بازار چهارسو، آبان و بازار کامپیوتر شهرک غرب)، اصفهان (خیابان فردوسی) و مشهد (احمدآباد) اقدام به ارائه خدمات مشاوره و رفع عیب رایگان کرده است.»

 
کد مطلب : ۲۷۱۱۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما