۰
در بازارهای کامپیوتر با پدیده‌ای جدید مواجهیم

میز اجاره ای

مریم عسگری / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۵۷
میز اجاره ای
آیتی‌من - از سوی دیگر کارشناسان می گویند که با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مصرف کنندگان، نمی توان انتظار داشت که در بازار شب عید کامپیوتر، شاهد رونقی باشیم. زیرا گروه مصرف کننده همچنان در تامین نیازهای معیشتی و اساسی با مشکل مواجه هستند و بودجه آنها به خرید کامپیوتر نمی رسد.

در هر حال، شرایط بازارهای کامپیوتر نامساعد است و به همین دلیل در بازارهای کامپیوتر شاهد بروز پدیده های جدیدی هستیم که در این گزارش به آن می پردازیم.

 اجاره میز
در ماه های اخیر در بازارهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی و همچنین بازار موبایل با پدیده میزهای اجاره ای مواجه شده ایم. البته اجاره میز پیش از این در بازارهای موبایل و در بخش تعمیرات مرسوم بوده و حالا این شیوه به بازارهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی نیز کشیده شده است.

کاهش قدرت مغازه دارهای بازارهای کامپیوتر در حدی کاهش یافته که آنها به جای اجاره مغازه و پرداخت اجاره های سنگین، ناچار به اجاره میز یا ویترین در مغازه ها شده اند و مغازه دارها هم برای تامین اجاره پرداختی به صاحب ملک، بخش هایی از مغازه خود را اجاره می دهند. 

یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره می گوید که البته این شیوه بیشتر در بازارهای کامپیوتر که نقاط مرکزی تهران واقع شده اند مرسوم است و در بازار کامپیوتر پایتخت، اجاره میز کمتر و اجاره ویترین بیشتر دیده می شود.

وی می گوید: در حال حاضر یک مغازه دار که واحد فروشگاهی را با اجاره ماهیانه 7 یا 10 میلیون تومان اجاره کرده است، میزهای مختلفی در جای جای مغازه قرار داده و هر میز را با قیمت یک تا یک و نیم میلیون تومان در ماه اجاره می دهد.

به گفته وی، هزینه اجاره میز بسته به اینکه مغازه در کدام طبقه و کجای مغازه باشد متفاوت است. به عنوان مثال، یک میز که مقابل درب ورودی مغازه ای در طبقه اول یک مرکز خرید کامپیوتر یا موبایل باشد، قیمتی در حدود یک و نیم تا 2 میلیون تومان در ماه دارد.

به گفته فعالان بازار، حتی برخی از فعالان بازار توان اجاره میز هم ندارند و به ناچار سرگردان در بازارها به دنبال مشتری می گردند و برخی هم در جوار بازارهای کامپیوتر در پی مشتری هستند.

انتقال سرمایه به حوزه مواد شوینده و ساخت و ساز 
فعالان بازار می گویند که وضعیت بازارهای کامپیوتر بسیار نامساعد است و بسیاری از کسبه طی شش ماه اخیر از این صنف خارج شده اند و در حوزه ساختمان و مسکن و مواد شوینده سرمایه خود را متمرکز کرده اند. برخی نیز می گویند که کسبه سرمایه خود را به خارج از کشور منتقل کرده و برای خرید ملک در کشورهای همسایه مثل گرجستان و ترکیه اقدام کرده اند.

کارشناسان می گویند که بی شک در شرایط فعلی کسبه به فکر نجات سرمایه خود هستند و به دلیل بی توجهی اتحادیه و سازمان های مرتبط به مشکلات این صنف، فرار را بر قرار ترجیح داده اند.

 
مولف : مریم عسگری
کد مطلب : ۲۷۰۶۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما