۰

بی توجهی به فناوری های مالی ایران را از بازی حکمرانی جهانی خارج می کند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۸
بی توجهی به فناوری های مالی ایران را از بازی حکمرانی جهانی خارج می کند

آیتی‌من - در ابتدای این مراسم، محمدابراهیم مقدم، رییس هیات مدیره مرکز فابا (برگزار کننده نمایشگاه) با بیان اینکه نرم افزار و سخت افزارهای تراکنش های الکترونیکی و سایر حوزه ها با تحریم مواجه شده است، به لزوم همفکری و همکاری برای خروج از شرایط به وجود آمده تاکید کرد.

وی افزود: مشکل در صنعت بانکداری، ایجاد مشکل در سخت افزارها و تراکنش های بین الملل برای انتقال پول، گشایش اعتبارات اسنادی، فاینانس ها، جذب سرمایه حاصل از فروش نفت و صادرات و کاهش ارزش پول ملی، هجوم مردم برای خرید سکه و ارز و بسیاری از موارد دیگر؛ از مشکلاتی است که با تحریم ها بوجود می آید و ما هستیم که باید برای این موارد به راهکارهای مناسب فکر کنیم.



مقدم خاطرنشان کرد: امریکا برای کشورهایی نیز تحریم را قائل و هزینه های گمرکی آنها را بالا برده است تا نتوانند هرگونه نقل انتقال به ایران و با ایران داشته باشند. کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه و چین سیستمی ایجاد کرده اند تا بتوانند خارج از این سیستم به نفع خودشان از تحریم ها استفاده کرده و تا پایان سال 2018 روابط اقتصادی و بازرگانی خود را با ایران برقرار کنند.

وی تصریح کرد: ما نیز پیشنهاداتی برای این کار در ذهن داریم که یکی از این پیشنهادها استفاده از ارزهای دیجیتال و استفاده از پیمان های دو و چند جانبه و همچنین مبادلات کالا به کالا بدون وجه است.

 تراکنش، رقیب کسی نیست
محمد مراد بیات، رییس مرکز فابا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بر اساس اهداف توسعه هزاره سوم، باید تمرکز را روی بخش خصوصی گذاشت، افزود: بخش دولتی باید به مدیریت بپردازد و میدان فعالیت های اقتصادی را برای بخش خصوصی باز کند.

وی با بیان فعالیت های انجام شده برای برگزاری نمایشگاه تراکنش، گفت: بار سنگینی در اجرای این نمایشگاه روی دوش ما بود که بخشی از آن به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم های آمریکا و بخشی به دلیل نامهربانی افرادی بود که نمایشگاه تراکنش را رقیب خود می پندارند. در حالی که این نمایشگاه رقیب هیچ رویدادی در کشور نیست.


بیات افزود: نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، رویدادی ضروری است که در آن برای آینده صنعت پرداخت کشور برنامه ریزی و همفکری می شود؛ نمایشگاه تراکنش نیز در طول آن نمایشگاه قرار می گیرد و محل عرض اندام و نمایش توانمندی های بخش خصوصی است، بنابراین رقیب نمایشگاه نظام های پرداخت محسوب نمی شود.

بیات اظهار داشت: مرکز فابا هم عرض با نمایشگاه بانکداری الکترونیک نیست بلکه این دو رویداد در طول هم حرکت می کنند و اعتقاد ما این است که برگزاری یک نمایشگاه نظام های پرداخت در سال کم است و باید دو مرتبه در سال برگزار شود.

وی گفت: در سال گذشته برای حضور تعدادی از شرکت های خارجی هماهنگی شده بود و 45 تفاهم نامه به این منظور امضا شده بود که متاسفانه به دلیل تحریم های آمریکا، این شرکت ها از حضور در نمایشگاه صرف نظر کردند.

در ادامه این مراسم، مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان و  عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایشگاه تراکنش واجد سه خصوصیت است:در آن فناوری های بانکی و فناوری دیجیتال به نمایش درمی آید و مربوط به فعالان بخش خصوصی است که این سه خصوصیت لزوم حمایت از این نمایشگاه را آشکار می کند.

وی با بیان اینکه درشرایط فعلی، مشکلات تحریم یک واقعیت تلخ است و باید همه بخش ها برعلیه تحریم وارد عمل شوند، گفت: در چنین شرایطی، یکی از ضروریات افزایش شفافیت در تراکنش هاست. تصویب CFT نیز در راستای اعمال شفافیت بود که گویا عده ای شفافیت را دوست ندارند.

کواکبیان افزود: ما چه در زمینه پول شویی و چه در زمینه تامین مالی تروریسم، ترسی از شفافیت نداریم و باید شفاف عمل کنیم.

 تراکنش، شاخص توسعه است
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، دیگر سخنران این مراسم بود.

وی گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم فاوا پایه فضای مجازی و فناوری چند منظوره ای است که موجب بسط فضای ذهنی بشر می شود.

وی با بیان اینکه بین فضای واقعی و مجازی درهم تنیدگی محکمی برقرار است، افزود: نمی توانیم درفضای مجازی مستقل از مقتضیات فضای واقعی تصمیم بگیریم و در جهان واقعی نیز نمی توانیم بی توجه به فضای مجازی باشیم. باید دانست یک پیوستگی.



وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی همه چیز بسط پیدا می کند و فقط زمان فشرده می شود، گفت: به همین دلیل دیگر پیش بینی روندهای آینده جهان به سادگی ممکن نیست. فیروزآبادی افزود: البته روندهای اصلی همچنان وجود دارد که یکی از آنها جهانی شدن است. 

به گفته وی، در سه دهه ای که از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می گذرد، آمریکا سعی داشته که با استفاده از فاوا به عنوان نیروی پیشران و با رویکرد اقتصادی، خود را به عنوان قدرت انحصاری معرفی کند. آنها انحصارات متعددی را نیز ایجاد کرده اند که انحصار در زمینه سخت افزار و پلتفرم ها از آن جمله است.

وی افزود: از سوی دیگر، در 15 سال اخیر و از زمان برپایی اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS) در سال 2003  شاهد تلاشی برای جهانی سازی مستقل از آمریکا بوده ایم که نمود آن، مخالفت با تمرکز راهبری اینترنت در دست آیکن به عنوان شرکت شبه دولتی در آمریکا بوده است.

فیروزآبادی گفت: روند جهانی شدن، مطلوب انسان هاست و بشر می خواهد دنیای بهتری فارغ از نژادها، رنگ ها و عقاید داشته باشد که این دنیای بهتر در گرو توسعه اقتصادی به ویژه در بخش فناوری است. وی همچنین تراکنش را به عنوان یکی از شاخص های توسعه اقتصادی دانست.

رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه، با بیان اینکه در عصر «صنعت 4» نوآوری یکی از عوامل تولید است، گفت: از جمله عوامل نوآوری استارت آپ ها هستند. 

وی فناوری های نوین همچون بلاک چین را عامل کم رنگ شدن رویکردهای هژمونیک دانست و گفت: باید نوع نگاه مان به فناوری، نگاه گسترش و پیشرفت باشد که برای پیشرفت و نقش آفرینی در حکمرانی دنیا، قطعا به شرکت های بزرگ نیازمندیم.

فیروزآبادی گفت: نمی توانیم به فناوری های روز دنیا همچون بلاک چین بی توجه باشیم. البته گروهی نگرانند که چنین فناوری هایی حاکمیت دولت ها را تضعیف می کند؛ اما باید دانست که تنها دولت ها نماینده ملت ها نیستند؛ بلکه بخش خصوصی، جامعه مدنی و مراکز علمی نیز ملت ها را نمایندگی می کنند.

وی افزود: اگر وارد این حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات نشویم، بانک های ما روز به روز کوچک تر می شود؛ کما اینکه امروز نیز شکاف عمیقی بین صنعت بانکداری ما با دنیا اتفاق افتاده است.

 معرفی چهره های ماندگار
در ادامه این مراسم، نتیجه کمیته انتخاب چهره های ماندگار صنعت بانکداری اعلام شد. بر اساس انتخاب این کمیته، اسدالله امیر اصلانی و مجید قاسمی به عنوان چهره های ماندگار بانکی، محسن قادری به عنوان چهره ماندگار صنعت پرداخت و مصطفی الهی به عنوان چهره ماندگار در شاخه فناوری معرفی شدند که با اهدای لوح تقدیر و جوایزی از این چهره های ماندگار قدردانی شد.

همچنین در این مراسم از تمبر یادبود چهارمین نمایشگاه تراکنش نیز رونمایی شد.
گفتنی است که نمایشگاه تراکنش 2018 از دیروز (22 آبان ماه) آغاز به کار کرده و تا روز پنج شنبه 24 آبان ماه برپا خواهد بود.

 
کد مطلب : ۲۷۰۵۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما