۰
گزارش فناوران از یک هفته پر از شایعه و جنجال برای همراه‌ اول

چه کسی برای «بذرپاش» دان پاشید؟

فخری زارع / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۴
چه کسی برای «بذرپاش» دان پاشید؟

شایعه ای نزدیک به واقعیت

شایعه تغییر مدیرعامل همراه اول از ابتدای هفته گذشته در برخی کانال های تلگرامی مطرح شد اما آن قدر این شایعه عجیب بود که تا زمان موضع گیری وزارت ICT، کمتر رسانه رسمی به آن پرداخت.

با گسترش این شایعات، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات 30 مردادماه با خبرگزاری ایرنا گفت وگو کرد و به صورت تلویحی به سهامدار غالب پیغام داد که موضع وزارت ارتباطات، مخالفت با این تغییرات احتمالی است. براساس این گزارش جمال هادیان اعلام کرد که اختلاف نظرها سبب «کاهش سطح تعاملات» خواهد شد و هیات مدیره کاری کند که «فضای همدلی» ادامه یابد. او همچنین از عملکرد فرهنگ دفاع کرد و گفت که اپراتور اول در زمان وی «رشد خوبی» داشته است.

با این حال از داخل همراه اول خبرهای دیگری می رسید. برخی منابع نزدیک به این شرکت و پیمانکاران مرتبط با اپراتور اول به خبرنگاران رسانه های مختلف گفته بودند که «فرهنگ» قطعا رفتنی است و «بذرپاش» هم مدیر عاملی این شرکت را پذیرفته است.
هم زمان با افزایش شایعات، علاوه بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان مجلس نیز به مخالفت با مدیرعاملی مهرداد بذرپاش پرداختند. از جمله محمود صادقی نماینده تهران با بیان سوابق بذرپاش، او را گزینه مناسبی برای مدیرعامل اپراتور اول ندانست. 

اما عجیب این که با وجود سکوت رسمی شرکت ارتباطات سیار و همچنین موج مخالفت ها با این تصمیم، شایعات همچنان ادامه یافت و برخی رسانه ها رسما اعلام کردند که بذرپاش مدیرعامل همراه اول شده است.

 تغییر در مدیرعامل؟ کذب است ولی...

31 مرداد ماه بالاخره یک واکنش رسمی نسبت به این شایعات منتشر شد و دفتر مهرداد بذرپاش مدیرعاملی او را در همراه اول تکذیب کرد.

البته دفتر او اعلام کرد که پیشنهادی از سوی سهامداران همراه اول مطرح شده ولی او نپذیرفته است. نکته ای که نشان می دهد حداقل بخشی از سهامداران شرکت ارتباطات سیار، به دنبال تغییر مدیر عامل همراه اول بوده اند.

خبری از تغییر در هیات مدیره هم نیست

اما پس از تکذیب شایعه مدیرعامل بذرپاش در همراه اول، اعلام شد که او به جای علی بقایی به هیات مدیره همراه اول افزوده شده است. حتی برخی رسانه ها اعلام کردند که بذرپاش رییس یا نایب رییس هیات مدیره شده و مهدی اخوان به عنوان مدیرعامل این اپراتور برگزیده می شود.

در واکنش به این گمانه زنی ها، شاهین آرپناهی مدیرکل ارتباطات همراه اول چهارشنبه شب گذشته تغییر مدیرعامل و اعضای هیات مدیره را رسما تکذیب کرد تا فعلا پرونده تغییرات در همراه اول بسته شود.

 تصمیم عجیبی که رنگ حقیقت نگرفت

با فشار وزارت ارتباطات، به دلیل انتقادات نمایندگان مجلس، واکنش منفی مردم یا انصراف خود سهامداران، به هر حال پرونده تغییر مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران فعلا بسته شده است. این تصمیم از آن جهت بسیار عجیب بود که اولا هیات مدیره همراه اول نشان داده است که به ثبات مدیریت عقیده دارد و با اعتماد 12 ساله به وحید صدوقی، نتیجه گرفت. دوما پس از آن که هیات مدیره اپراتور اول تصمیم به تغییر مدیرعامل گرفت، نیروی جوانی حمید فرهنگ خون تازه ای در رگ های این شرکت تزریق کرد و آمار و ارقام نشان می دهد سوددهی و توسعه در بزرگ ترین اپراتور همراه کشور همچنان ادامه دارد.

تامین 75 درصد از تجهیزات مورد نیاز از تولیدکنندگان داخلی، حفظ سهم 60 درصدی همراه اول از بازار تلفن همراه و ورود به کسب و کارهای جدید، از نقاط برجسته عملکرد فرهنگ در این اپراتور محسوب می شود. 

خرداد همین امسال بود که مشخص شد همراه اول رتبه اول شفافیت مالی در بازارسرمایه و شرکت های بورسی را از آن خود کرده است. همراه اول همچنین در سال مالی گذشته که بخشی از آن تحت مدیریت فرهنگ بود توانست 8 درصد بالاتر از میانگین بورسی سوددهی داشته باشد و 10 درصد نیز رشد سود را تجربه کند. اما شاید یکی از بزرگ ترین نقاط قوت عملکرد فرهنگ، توجه ویژه به دو مقوله توسعه فناوری اطلاعات و همچنین سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپاست؛ مواردی که می تواند آینده بزرگ ترین اپراتور کشور را از تضمین و آن را با تغییرات فناوری همراه کند. در چنین شرایطی باید پرسید چرا برخی به دنبال گسترش شایعه تغییر مدیرعامل این اپراتور و ایجاد حاشیه در جهت سنگ اندازی در مقابل برنامه های توسعه ای این شرکت و به هم زدن آرامش آن هستند.
 
مولف : فخری زارع
کد مطلب : ۲۷۰۰۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين