۰

اینترنت ماهواره‌ای و میلیاردها دلار کاهش هزینه برای آمریکایی‌ها

تایلر کوپر / مولف
تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۵
ماهواره های اینترنتی مدار پایین
ماهواره های اینترنتی مدار پایین
 
رقابت برتری در اینترنت فضایی شروع شده و هر دو بازیگر بزرگ این عرصه، در کنار دیگرانی همچون OneWeb، میلیاردها دلار به این امید هزینه می‌کنند که در آینده، با آغاز سرویس ماهواره‌ای اینترنتی به کاربران در سرتاسر جهان، میلیاردها میلیارد به جیب بزنند.

اسپیس اکس قرار است ارایه خدمات اینترنت ماهواره‌ای‌اش را از آمریکای شمالی آغاز کند. اما به محض اینکه تمامی ماهواره‌هایش در مدار قرار گرفت، این شرکت سرویسش را به سایر نقاط جهان نیز گسترش خواهد داد و ظاهرا، هر جایی که آسمان باز در دسترس باشد، تحت پوشش این ماهواره‌ها قرار خواهد گرفت. آمازون نیز برای پروژه‌اش آرزوها و برنامه‌های جهانی دارد.

این سرمایه‌گذاری‌ها در مدار نزدیک زمین، توان این را دارد که بازار اینترنت پهن‌باند را به کلی متحول کند و موجب صرفه‌جویی ده‌ها میلیارد دلاری مصرف کنندگان شود. بررسی‌های نگارنده روی قیمت‌گذاری داده در بازار آمریکا نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند سالانه 30 میلیارد دلار کاهش هزینه برای کاربران و مصرف کنندگان آمریکایی به دنبال داشته باشد.

ماهواره‌های مدار پایین وعده اینترنت پهن‌باند با تاخیر کم را برای میلیون‌ها آمریکایی به همراه دارند. این ماهواره‌ها بسیار به زمین نزدیکند (با فاصله‌ای بین 160 تا 19300 کیلومتر از زمین) در حالی که ماهواره‌های سنتی GEO در حدود 35400 کیلومتر با زمین فاصله دارند و این بدان معنی است که زمان کمتری برای انتقال اطلاعات نیاز خواهد بود و کیفیت سرویس آنها با اینترنت پهن‌باند ثابت (کابل مسی و فیبر نوری) قابل مقایسه است. از سوی دیگر، قرار گرفتن تعداد زیادی از این ماهواره‌ها به شکل یک منظومه در مدار، میزان پوشش حداکثری را برای آنها فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، فناوری مدار پایین، قابلیت ارایه خدمت پهن‌باند با تاخیر کم را به مناطقی که دسترسی کمتر دارند و جوامع روستایی، به شدت افزایش می‌دهد و شروع ارایه آن به معنی کاهش هزینه ماهانه اینترنت صدها میلیون آمریکایی خواهد بود.
 
شورش در برابر امپراتوری
بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌هایی که به گزینه‌های متعدد برای دسترسی به خدمات اینترنت پهن‌باند دارند، به طور متوسط، نسبت به کسانی که فقط یک گزینه برای دسترسی دارند، هزینه کمتری می‌پردازند.

بر اساس تحلیلی که روی قیمت‌گذاری بازار اینترنت با استفاده از داده‌های بیش از 2000 شرکت ISP انجام شده، میانگین ارزان‌ترین قیمت‌های ماهانه برای 104 میلیون آمریکایی که فقط یک گزینه برای دسترسی به اینترنت ثابت دارند، 68 دلار در ماه است. 75 میلیون آمریکایی با دو گزینه، می‌توانند با ماهانه 59 دلار به اینترنت پهن‌باند ثابت متصل شوند و 15 میلیون آمریکایی خوش‌شانس‌تر که 5 یا بیشتر گزینه دارند، در ارزان‌ترین حالت به طور میانگین باید 47 دلار ماهانه بپردازند.

بنابراین، از آنجا که فناوری LEO ظاهرا در همه جای آمریکا، و سپس در همه جای جهان، در دسترس خواهد بود، می‌تواند تاثیری جدی بر قیمت اینترنت بگذارد؛ زیرا بازارها به یک گزینه جدید دسترسی به اینترنت پهن‌باند واقعی دسترسی می‌یابند و از سوی دیگر، رقابت نیز نزدیک‌تر می‌شود.
 
صلح و هماهنگی در جهان
پیش‌بینی‌های ما حاکی از آن است که اینترنت کم تاخیر ماهواره‌های مدار پایین، روی قیمت متوسط منطقه‌ای، تاثیری مشابه ارایه دهندگان خدمات اینترنت ثابت کم تاخیر خواهد داشت و با افزوده شدن یک رقیب تازه به ارایه دهندگان خدمات اینترنت در تمامی خانوارهای آمریکایی، همان طور که گفته شد، معرفی این فناوری موجب صرفه‌جویی سالانه بیش از 30 میلیارد دلار برای آمریکایی‌ها خواهد شد.

اگر فرض کنیم فقط ماهواره‌های استارلینک ایلان ماسک در مدار قرار بگیرد، بیش از 263 میلیون آمریکایی که 3 یا کمتر ارایه دهنده خدمات اینترنت پهن‌باند ثابت در منطقه خود دارند، از طریق کاهش قیمت‌های ماهانه، بیش از 14 میلیارد دلار صرفه‌جویی سالانه خواهند کرد. باقی آمریکایی‌ها نیز با دسترسی به 4 یا بیشتر ارایه دهنده خدمات، 4 میلیارد دلار صرفه جویی خواهند کرد که مجموع کاهش هزینه‌های خانوارهای آمریکایی را به 18 میلیارد دلار می‌رساند.

اما اگر هر دو پروژه استارلینک و کوپییر راه‌اندازی شود، میزان کاهش هزینه هم چشمگیرتر خواهد بود. در این صورت، هر آمریکایی به حداقل دو گزینه دسترسی جدید خواهد داشت و این یعنی 30 میلیارد دلار کاهش هزینه سالانه.
 
کاهش شکاف دیجیتال از بالا به پایین
در صورت راه‌اندازی این پروژه‌های بلندپروازانه، در چندسال آینده، آنهایی که دسترسی به ارایه دهندگان اینترنت ثابت، یا اصلا به هیچ ارایه دهنده اینترنتی دسترسی ندارند، قادر خواهند بود از اینترنت سریعی بهره‌ ببرند. این به معنی کاهش شکاف دیجیتال است و نزدیک به ده میلیون آمریکایی جدا مانده نیز، همچون سایر شهروندان، به لطف جف بیزوس و ایلان ماسک، اینترنت پرسرعت را در اختیار خواهند داشت. کمی پس از آن، همین مزایا می‌تواند در کشورهای سرتاسر جهان گسترش یابد و چشم‌انداز اینترنت را به کل تغییر دهد.
 
 
 
مولف : تایلر کوپر
مترجم : ایمان بیک
مرجع : The Next Web
کد مطلب : ۲۷۲۷۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما