کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازی تاج و تخت پوسته‌های تلگرام

7 ارديبهشت 1398 ساعت 20:21

مولف : علی شمیرانی

آی‌تی‌من- موضوعی مبنی بر اقدام گوگل در حذف پوسته‌های ایرانی تلگرام از روی گوشی کاربران در برخی کانال‌های تلگرامی خارج از کشور و برخی سایت‌های داخلی که هنرشان کلیک‌دزدی و جذب مخاطب به هر قیمتی است، منتشر می‌شود.



هنوز تکلیف صحت و سقم خبر اول آن هم در دنیایی که اخبار جعلی در آن بیداد می‌کنند و روزنامه‌نگاران هم با احتیاط با این خبرها برخورد می‌کنند روشن نشده که یک خبر جعلی به نقل از رییس پلیس فتا کیش منتشر می‌شود مبنی بر این که پوسته‌های مذکور آلوده به جاسوس‌افزار هستند. باز هم این خبر جعلی توسط کانال‌های معاند تلگرامی و سایت‌های کلیک‌دزد داخلی در حال دست به دست شدن است که بلافاصله با تکذیب پلیس فتا همراه می‌شود.

در همین اثنا وزیر ارتباطات به صحنه توییتر می‌آید و می‌نویسد: «برای حق‌الناس در دی96 گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکزملی فضای‌مجازی عمل کردیم. اکنون 127پوسته غیررسمی در کشور وجود دارد. با حذف دوتا از آن‌ها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آن‌ها خواهند گفت یا روزه سکوت خواهند گرفت؟»

 حالا ما مانده‌ایم و کدگشایی از آنچه در حال وقوع است و انبوهی از سوالات بی‌پاسخ درباره بازی تاج و تخت پوسته‌های تلگرامی در ایران. نه این که هیچ تحلیل و حدسی نداشته باشیم که اتفاقا داریم، اما نظرات‌مان را برای خودمان نگه می‌داریم که البته گفتن و نگفتنش تاثیری بر آنچه آن بالاها می‌گذرد ندارد.

لذا تنها باید به طرح پرسش پرداخت که نتیجه این دوگانگی‌ها در خصوص نبرد پوسته‌های تلگرامی در کشور چیست که یک مقام مسوول آن‌ها را هماهنگ و متعلق به کشور می‌داند و مقام مسوول دیگر آنها را ناامن می‌داند و از حق‌الناس می‌گوید.

البته که این رابط‌های داخلی تلگرام که مدتی نقش فیلترشکن را بازی می‌کردند و مدتی کار بستن برخی کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی را ایفا کردند و مدتی برایشان ضرب‌الاجل جدایی از تلگرام تعیین کردند که البته تماما بی‌سرانجام ماند، از ابتدا با انبوهی از اما و اگر شکل گرفتند و جلو رفتند. لذا دفاع از ایشان به دلایل مختلف کار آسانی نیست، چون اصولا اطلاعات دقیق و قابل راستی‌آزمایی از کم و کیف کارشان در دست نیست.

اما ظاهرا بازی قدرت میان پوسته‌های تلگرامی اعم از نسخه‌های داخلی آنها و نسخه‌های خارجی آنها، وارد مرحله جدیدی شده است که حتی کمک گوگل را هم به میان آورده است. آنچه فعلا روشن است، چه از طریق نسخه اصلی تلگرام و چه از طریق پوسته‌های داخلی و خارجی، داده‌های کاربران (به عنوان یکی از دلایل فیلترینگ تلگرام)، همچنان به خارج از کشور می‌رود و ظاهرا دعوا بر سر طرف‌هایی است که قصد دسترسی به این داده‌ها را دارند.

 


کد مطلب: 271798

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/note/271798/بازی-تاج-تخت-پوسته-های-تلگرام

ITMen
  https://www.itmen.ir