۰

شلیک مروجان پوچی از تونل شهرت

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۸
 

داستان معروف یک روستای کوچک و کسی که نام مار را می نوشت و کسی که عکسش را می کشید همه شنیده اند و در نهایت اهالی آن روستا، معلمی که نام مار را می نوشت و قصد داشت سواد به آنها بیاموزد، فریبکار دانسته و با چوب و چماق از روستای خود بیرون راندند.

حالا دوره زمانه تغییر کرده و ما عضوی از دهکده جهانی (اینترنت) شده ایم و به واسطه پیشرفتِ تکنیک ها و ادوات فناوری، مقیاس کار کلاهبرداران هم بسیار بزرگتر شده است. 

اما در کنار کلاهبرداران سابق که پول و مال مردم را سرقت می کردند، حالا با طیف گسترده ای از کلاهبرداران مواجه هستیم که به دنبال سرقتِ فکر، اندیشه، فرهنگ، سلیقه، امید، آرزو و آینده مردم هستند. به این ترتیب است که مدتی است که کلاهبرداران را در هر لباس و جایگاهی می توان یافت. 

این روزها شاهد واکنش های تند و گسترده در فضای مجازی به افرادی هستیم که با کمترین استعداد و توانایی درصدد کسب شهرت و موفقیت های کاذب هستند. تکیه این قبیل افراد عمدتا به قدرت یا ثروت است و تقریبا هر چیزی از مدرک تحصیلی و موقعیت شغلی گرفته تا شهرت را خریداری می کنند. اگرچه شاید بتوان شهرت را خرید، اما محبوبیت را نه.

برای این قبیل افراد اما یک مسیری فراهم است که من به آن "تونلِ شهرت کاذب" می گویم. بدنه این تونل که البته از مدت ها قبل شکل گرفته است، شامل برخی برنامه های پرمخاطب تلویزیونی، انبوهی از رسانه های آفلاین و آنلاینِ پرمخاطب و در نهایت شبکه های اجتماعی است که همه به نوعی به یکجا وصل بوده و کارشان تولید یکشبه افراد فاقد استعداد در سپهر  مدیریتی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، هنری و اجتماعی کشور، و شلیک و تحمیل آنها به جامعه است.

البته که مالکان "تونلِ شهرت کاذب"، این تونل را صرفا با هدف سطحی و کسب درآمد طراحی نکرده اند و خروجی های این مسیر عمدتا در خدمت اهداف گسترده و متنوع ایشان از کسب قدرت گرفته تا ترویج جهل، ابتذال، پوچی و از همه مهمتر فراموشی و هدایت افکار عمومی و جامعه را در برمی گیرد.

به همین جهت است که در کنار هجوم مروجان ابتذال فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، شاهد ظهور یکشبه مسوولانی در بخش های مختلف کشور هستیم که به جای پیاده سازی اهداف و آرمان های کلان و مهم حوزه فعالیت خود، در اقدامی که به آن رفتارهای پوپولیستی می گویند، تلاش می کنند تا با استفاده از ابزارهای ارتباطی، بخشی از افکار عمومی را به ابتذال، جهل و پوچی بکشانند. 

خبر بد اینکه متاسفانه "تونل شهرت کاذب" تاکنون عملکرد موفقی داشته است و طبق برنامه پیش می رود.

 
مولف : علی شمیرانی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۱۱۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما